چند دلیل برای تداوم رشد بازار در سال 97

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان گفت: به نظر می رسد امسال مقدمه آغاز رشد بازار در سال های بعد باشد و بر همین اساس سال 97 را نیز سال خوبی برای بازار سرمایه می دانم.

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ضمن بیان مطلب فوق گفت: پیش بینی می شود اگر مشکلی در زمینه مسایل سیاسی نداشته باشیم ادامه روند مثبت بازار سرمایه را در سال آینده تجربه کنیم.

رییس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص عملکرد بازار سرمایه در سال جاری گفت: امسال برای بازار سرمایه سال خوبی بود و روند شاخص گویای این است که این متغیر مهم امسال رکورد شکست.

وی با اشاره به عملکرد مثبت صنایع بازار سرمایه نیز گفت: بررسی صورت های مالی شرکت ها هم نشان می دهد که هر چه قدر از ابتدای سال به سمت پایان سال نزدیک می شویم شرکت های بازار سرمایه شرایط بهتری را تجربه می کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره دلایل شرایط مثبت بازار سرمایه گفت: گشایش های بین المللی صورت گرفته یکی از دلایل بهبود شرایط بازار سرمایه است.

وی موضوع بعدی را افزایش نرخ دلار دانست و گفت: این موضوع محور اصلی رشد سودآوری شرکت های صادرات محور است و باعث شد این گروه وضعیت ممتازتری نسبت به گذشته داشته باشند.

مهرآور با تاکید بر اینکه به طور کلی امسال سال خوبی برای بازار سرمایه بود، اظهار داشت: پیش بینی می شود اگر مشکلی در زمینه مسایل سیاسی نداشته باشیم ادامه همین روند را در سال آینده تجربه کنیم. به نظر من امسال مقدمه آغاز رشد بازار در سال های بعد است و بر همین اساس سال 97 را نیز سال خوبی برای بازار سرمایه می دانم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان درباره نوسان های شدید بازار ارز گفت :رشد نرخ ارز هرچند برای شرکت های صادرات محور باعث رشد سودآوری می شود اما در شرکت هایی که وارد کننده مواد اولیه هستند تاثیر منفی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که نرخ ارز در اقصاد ما به ثبات برسد و شاهد افزایش و جهش های هیجانی در این بازار نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی نرخ ارز در سال آینده نیز گفت: به نظر می رسد این نرخ در سال آینده رشد قابل توجهی را تجربه نکند اما شرکت های صادراتی همچنان از منافع رشد نرخ ارز استفاده می کنند و سودآوری آنها رشد می کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا تصمیم سازمان بورس درباره حذف پیش بینی سود و انتشار گزارش تفسیری مدیریت، اقدام مثبتی است؟ گفت: این موضوع در اقتصادها و بورس های مطرح دنیا در حال اجرا شدن است و در آن بازارها نیز شرکت ها گزارش های جامع می دهند و استفاده کنندگان از صورت های مالی با قدرت تحلیل گری خود اقدام به پیش بینی سود می کنند.

وی تاکید کرد: البته بعضا در دنیا شرکت ها و اشخاص حقوقی تعیین می شوند که اجازه دارند پیش بینی سود اعلام کنند و هر تحلیل گری اجازه اعلام پیش بینی سود ندارد. همچنین اگر تحلیلگری اطلاعات اشتباه به بازار بدهد یا بدون مجوز اقدام به ارائه پیش بینی سود کند با مجازات های سنگین مواجه می شود.

مهرآور معتقد است برای بازار سرمایه ما نیز لازم است چنین ساز و کاری طراحی شود تا هر شخصی نتواند پیش بینی سود ارایه و صورت های مالی را تحلیل کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان تاکید کرد: حذف پیش بینی سود و انتشار گزارش تفسیری مدیریت تصمیم خوبی است که به رشد و توسعه بازار سرمایه کمک می کند اما باید با احتیاط در این مسیر حرکت کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید