بدترین هفته معاملاتی آمریکا خاتمه یافت/جرقه رشد شاخص ها زده شد

بازارهای آسیایی در شروع ساعات معاملاتی، کمی افت هفته گذشته خود را پوشش دادند و از بدترین روزهای معاملاتی نسبت به سال 2011 میلادی فاصله گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، افت قیمت دلار در بازار ارز، خبر خوبی برای شاخص های جهانی بود و بازارهای آسیایی به عنوان نخستین بازاری که همسان با ساعت کاری کشور ما، فعالیت خود را آغاز می کند توانستند با این خبر، با افزایش شاخص ها همراه شوند.

بر اساس این گزارش، قیمت سهام شرکت ها در بورس هنگ کنگ و چین با افزایش همراه شد. شاخص ها در کره جنوبی نیز با افزایش شاخص آتی اس اند پی در آمریکا با روند مثبت همراه شدند .

این در حالی است که، شاخص های ژاپن در تعطیلات رسمی سالروز تأسیس ژاپن و تاجگذاری نخستین امپراطور به سر می برد.

اما در استرالیا، افزایش وزن منفی سهام شرکت های خدمات مالی و بانکی در موجب افت اندک شاخص اس اند پی در این کشور شد. در بازارهای کالایی نیز قیمت نفت به کمتر از 60 دلار رسید.

بر این اساس، معاملات آخر هفته در بازارهای آمریکا در پی ترس از افزایش نرخ بهره با سقوط همراه شد و شاخص ها را وارد فاز اصلاحی کرد و موجب شد بازارهای آمریکا با بدترین هفته معاملاتی در دو سال گذشته رو به رو شوند .

گرنت ساموئل، مدیر سرمایه گذاری استفان میلر در این خصوص اشاره داشت: وقتی معاملات روز جمعه را با معاملات امروز در بازارهای آسیایی و آتی در آمریکا مقایسه می کنیم به این نتیجه می رسیم که شاخص ها با این که تمایل به شروع فعالیت در روند مثبت دارند اما هنوز سرگیجه دارند و هم اکنون بهترین زمان استفاده از این سرگیجه شاخص ها و آغاز سرمایه گذاری است .

سرمایه گذاران در انتظار نرخ مصرف کننده در آمریکا در روز چهارشنبه هستند. در این بین، آمریکا برنامه هزینه کرد 1500 میلیارد دلاری را برای تجهیز و به روز رسانی زیرساخت های خود منتشر خواهد کرد و به این ترتیب می تواند قیمت کامودیتی ها و سهام مربوط به آنها را افزایش دهد.

از طرفی، کاهش تب و تاب تنش های کره شمالی که در بازی های المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ شکل دیگری به خود گرفت، موجب بازگشت آرامش به بازارها شده است.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در راه بازگشت از سئول تاکید کرد که هیچ اختلافی میان آمریکا و متحدانش، کره جنوبی و ژاپن، در قبال کره شمالی وجود ندارد و گفته است که آماده مذاکره با کره شمالی است.

اما مهم ترین اخباری که در اقتصاد کشورهای دنیا اتفاق خواهد افتاد به این ترتیب است:

در آمریکا، ترامپ پیش نویس بودجه 2019 را منتشر کرده است.

فرض بر این است که شاخص نرخ مصرف کننده در امریکا با افزایش رو به رو شود که این روند افزایشی، شامل یک شیب ملایم در ماه ژانویه به دلیل پروژه های اقتصادی بوده است.

خرده فروشی در آمریکا نیز به پنجمین ماه افزایش رسیده است.

اما ژاپن، به طولانی ترین برنامه رشد اقتصادی خود نسبت به سال 1990 ادامه خواهد داد.

دیگر خبرهای اقتصادی آسیا شامل انتشار شاخص بهای مصرف کننده در هند، انتشار نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سنگاپور و مالزی در روز چهارشنبه، نرخ رشد بیکاری در استرالیا ، نرخ تورم در اندونزی و نرخ تعادل تجاری در هند خواهد بود.

در استرالیا، رئیس جدید بانک مرکزی این کشور، فیلیپ لو، در پارلمان شهادت خواهد داد و رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در چین، سال نوی میلادی که سال سگ خواهد بود آغاز می شود و دیگر کشورهای آسیایی مثل هنگ کنگ، تایوان، سنگاپو، مالزی و اندونزی هم سال نو را همراه با چین جشن خواهند گرفت. به این ترتیب بازارهای اصلی سرزمین چین از 15 فوریه تا 21 فوریه تعطیل خواهند بود (26 بهمن تا 2 اسفند).

اما در بازارهای آسیایی، شاخص بورس هنگ کنگ با رشد 0.5 درصدی همراه شد و شانگهای چین توانست با افزایش 0.6 درصدی معاملات را خاتمه دهد. در ادامه اس اند پی استرالیا 0.3 درصد منفی شد.

کاسپی کره جنوبی با افزایش 1.2 درصدی همراه شد و شاخص فیوچرز اس اند پی در آمریکا با افزایش 0.6 درصدی مواجه شد .

 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید