مهمترین مصوبات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 97

رئیس مجلس مصوبات مهم از گزارش کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی بودجه۹۷ را تشریح کرد و عیال‌واری دولت را مهمترین مشکل کشور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست علنی دیروز مجلس که مربوط به بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 بود اظهار داشت: در مورد راه‌آهن فکر می کنم مجلس گام مهمی در این زمینه برداشته و اجازه ورود 7 میلیارد فاینانس به راه آهن داد که 15 درصد آن پس از طی مراحل قانونی از صندوق توسعه ملی گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: این گشایش بزرگی در زمینه حمل و نقل ریلی ایجاد می‌کند که بستگی به همت و اراده دولت دارد، امیدوارم سال آینده بخش‌های مختلف از نظر راه آهن توسعه یافته و یکی از مشکلات در این زمینه حل شود.

مصوبه مهم برای بانک ها

این مقام مسئول با اشاره به بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها توضیح داد: کاری که مجلس تصمیم گرفت بانک‌ها راحت‌تر می‌توانند کار کنند و بخش‌هایی که جایی طلبکار و از جایی بدهکار بودند می‌توانند تهاتر کنند، کار بسیار بزرگی برای روان‌سازی در امورات تولید صورت می‌گرفت، بانک‌ها نیز می‌توانند وام بهتری بدهند و بخش‌های اقتصادی که کار تولیدی می‌کردند و به جایی بدهکار و از جایی طلبکار بودند از این گرفتگی درمی‌آیند.

گام های با اهمیت برای اوراق و صندوق ها

لاریجانی با بیان اینکه کار مهم دیگری که در مجلس انجام شده در زمینه اوراق بود،گفت: همه ما می‌دانیم برای دولت‌ها درست نیست از اوراق استفاده کنند اما چاره‌ای نبود، کاری که مجلس انجام داد این بود که برای اوراق‌ها سقفی در نظر گرفت، در کمیسیون تلفیق سقف این اوراق کاهش پیدا کرد و در صحن علنی نیز ما تأکید کردیم که نباید از سقف قانون برنامه ششم انتشار اوراق افزایش یابد.

وی با اشاره به صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: اکثر صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکل است، کاری که قرار بود سامان پیدا کند این بود که صندوق‌های بازنشستگی سرپا شوند و مشکلات آنها حل شود. این تصمیمی که در کمیسیون تلفیق گرفته و در صحن علنی تصمیم‌گیری شد در سقف 50 هزار میلیارد در 3 ردیفی که گفته شد برای سازمان تأمین اجتماعی که برای کارگران است و افراد تابع آن و هم سایر صندوق‌ها وضع سامان‌یافته‌ای پیدا کنند، فکر می‌کنم گام مهم و اولیه خوبی بود که سال آینده اگر دولت آن را به جایی برساند تکمیل می‌شود و صندوق‌ها بعد از دو سال می‌توانند سرپا شوند و باری که روی دوش بودجه انداخته، برداشته شود.

موضوع یارانه ها

لاریجانی با اشاره به موضوع یارانه ها عنوان کرد: دولت لایحه ای درباره این موضوع داد که گفت 23 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی به مردم داده می شود که به این معنا است که تقریبا حدود 40 درصد افرادی که یارانه می گرفتند باید حذف شوند که طریقه حذف آن را سوال کردیم که نوبخت گفت با مجلس تصمیم گیری شود که الان سوال این است که تصمیم چه بود.

وی افزود: دولت گفت مواردی که می تواند احصاء کند همان حدود 5 میلیون نفر است که ما هم قبول داریم که به اغنیا نباید یارانه داده شود و متعلق به طبقات پایین جامعه است از این رو کمیسیون 23 هزار میلیارد تومان را به 30 هزار میلیارد تومان افزایش داد و شروطی گذاشت که این یارانه به روستاییان، کمیته امداد امام، بهزیستی و حاشیه نشینان داده شود و اگر کس دیگری هم درخواست داشت، باید دارایی های آنها مشخص شود.

این مقام مسئول گفت: دولت در این زمینه معتقد بود سرکشی به حساب مردم درست نیست لذا بین دولت و مجلس اختلاف وجود دارد و هنوز این موضوع حل نشده چرا که یارانه را نمی توان با اختلاف حل کرد البته این حرف دولت هم درست نبوده چون هنوز تصمیمی گرفته نشده، یارانه موضوعی نیست که مجلس چیزی تصویب کند که دولت نتواند اجرا کند و باید به نوعی تصویب شود که اجرایی باشد و همه باید از آن حمایت کنیم.

لاریجانی با اشاره به بحران آب گفت: در مجلس تصویب شد برای آبخیزداری منابعی گذاشته شود و برای آبیاری تحت فشار منابع افزایش پیدا کند اما باید دید با این مسائل مشکلات حل می شود پس وزارت نیرو باید بگوید برای آینده چه برنامه ای دارد لذا اگر امروز درباره این مسائل درست تصمیم گیری نشود در روزهای دیگر نمی شود.

 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید