بازگشت «فایرا» پس از 22 ماه

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: روز گذشته معامله‌گران تالار شیشه‌ای تحت تاثیر جریان همچنان ضعیف معاملات ناشی از کمبود نقدینگی بودند. در این شرایط اعلام بازگشایی نماد آلومینیوم ایران پس از 22 ماه و همچنین معاملات مثبت در نماد پتروشیمی ایرانیان موجب تقویت نسبی معاملات بورس شد. در نهایت شاخص کل این بازار توانست به رشد 37واحدی دست یابد و در ارتفاع 81هزار و 696واحدی قرار بگیرد.

 

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازگشایی نماد آلومینیوم ایران بعد از قریب به 22ماه توقف بود. معامله‌گران در بازگشایی «فایرا» شاهد جهش 160درصدی قیمت این سهم بودند. این امر موجب شد تا عرضه سنگین سهامداران حقوقی شرکت این نماد را به صف فروش بسیار سنگین بکشاند. نماد معاملاتی شرکت‌های آلومینیوم ایران (فایرا) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه و همچنین مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره و همچنین تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 بازگشایی شد. آلومینیوم ایران یکی از قدیمی‌ترین نمادهای متوقف بورس به شمار می‌رفت. در پایان معاملات دیروز همچنین، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد.

در تحولات کلان دیروز معامله‌گران شاهد آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوم آقای روحانی بودند. در آغاز جلسه مجلس شورای اسلامی دیروز، رئیس‌جمهور عنوان کرد: طبق سیاست‌های دولت دوازدهم، تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل می‌شود. حسن روحانی برای دفاع از کابینه پیشنهادی با تشریح برنامه‌ها برای دولت دوازدهم، بخشی از راهبردهای اقتصادی دولت را ترسیم کرد. به گفته سکاندار دولت دوازدهم اصلاح نظام بانکی از جمله مواردی است که باید به فوریت در دستور کار قرار گیرد و بنابراین، دولت برای این بخش برنامه‌های گسترده‌ای پیش‌بینی کرده است که شامل اصلاح ترازنامه بانک‌ها، افزایش سرمایه نظام بانکی، اصلاح نرخ سود بانکی و تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه به جای نظام بانکی است. در گروه ساختمانی دیروز سرمايه‌گذاري توسعه و عمران استان کرمان گزارش جالب توجهی منتشر کرد. این شرکت در 12 ماه منتهی به 31 خرداد 96 مبلغ 1578ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. این رقم افزایش 191 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. مهم‌ترین دلیل پوشش مناسب سود 12‌ماهه، افزايش سود تقسيم شده درشرکت سرمايه‌پذير آرين‌ماهتاب گستر ازمبلغ 200ميليارد ريال به مبلغ 1510 ميليارد ريال و در نتيجه افزايش سهم اين شرکت از سود تقسيم شده ازمبلغ 44 هزار و 400 ميليون ريال پيش‌بيني‌شده به مبلغ 335 هزار و 220 ميليون ريال اعلام شده است.

در همین حال «کرمان» دیروز خاطر‌نشان کرد درصدد افزایش سرمایه است. به پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته به‌منظور اجراي پروژه‌های ساختمانی و طرح‌هاي توسعه، پرداخت بدهي‌های بانکی و اصلاح ساختار مالی شرکت‌های زير‌مجموعه و شرکت اصلی انجام خواهد شد.دیروز درگروه تجهیزات شرکت حفاری شمال پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را با سرمایه 2 هزار و 605 میلیارد و 405 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت حفاری شمال پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را مبلغ 267 ریال برآورد و اعلام کرد. «حفاری» طی دوره سه ماه نخست این سال مالی با اختصاص 20 ریال سود به ازای هر سهم معادل 7 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. این شرکت در سال مالی گذشته مبلغ 22 ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده بود و با تحقق 38 ریال سود در دوره سه ماه نخست این سال مالی، فراتر از پیش‌بینی‌های خود عمل کرد.

در گروه فلزات اساسی دیروز شرکت فرآوری مواد معدنی ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را با سرمایه 273 میلیارد و 996 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی‌نشده منتشر کرد. این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را مبلغ 934 ریال اعلام کرده است و در نیمه نخست این سال مالی با اختصاص 303 ریال سود به ازای هر سهم معادل 32درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. در این گروه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را با سرمایه ثبت شده 429 میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (فجر) پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را مبلغ 347 ریال اعلام کرده است و در نیمه نخست این سال مالی با اختصاص 136 ریال سود به ازای هر سهم معادل 39 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. در گروه سیمانی دیروز سیمان مازندران شاهد ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود تا با افت 16درصدی مواجه شود. در این گروه شرکت سیمان دورود پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را با سرمایه 641 میلیارد و 697 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

شرکت سیمان دورود پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را مبلغ 133 ریال اعلام کرده است و در سه ماه نخست این سال مالی با اختصاص 17 ریال سود به ازای هر سهم معادل 13 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. در گروه پتروشیمی، دیروز مبین از رفع محدوديت ايجاد شده به‌دليل پارگي لوله GRP مربوط به مسير ارسال آب خنک‌کننده مدار باز شرکت پتروشيمي مبين به فاز يک شرکت پتروشيمي زاگرس خبر داد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 140میلیارد تومان و در فرابورس به 104میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید