لزوم چینش پرتفوی بهینه سرمایه‌گذار

دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی : بورس تهران در روز گذشته نیز با کاهش ارتفاع همراه شد تا روند کج‌دار و مریز بازار سهام همچنان ادامه‌دار باشد. دلار نیمایی در دو روز گذشته، با رشد قیمت همراه بود، اما بازار سهام به این موضوع نیز واکنش خاصی نشان نداده است.در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بورس با افت ۰.۹۱‌درصدی، در سطح ۲‌میلیون و ۲۳۹‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص هموزن نیز افت ۰.۹۲‌درصدی را تجربه کرد.


در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار، افت ۰.۸۱‌درصدی داشت و وارد کانال ۲۴‌هزار‌واحدی شد. روز گذشته، ۲۷۰‌میلیارد‌تومان از گردونه معاملات سهام و حق‌‌‌‌‌‌تقدم خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار نیز رقم ۲‌هزار و ۹۸۳‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. قرارگرفتن فاکتور ارزش معاملات در مقادیری کمتر از ۳‌هزار ‌میلیارد‌تومان گویای رکود حاکم بر معاملات این روزهای بورس تهران است.

باخت بورس در بازه سالانه
شانزدهم اردیبهشت سال‌گذشته، شاخص‌های سهامی سقف‌های تاریخی خود را ثبت کردند و از آن تاریخ به بعد، تلاش‌های نماگرهای تالار شیشه‌ای برای فتح قلل اردیبهشت ماه سال‌گذشته ناکام بوده‌است. با افتی که در روز گذشته در بورس تهران تجربه شد، شاخص‌کل بورس نسبت به سقف ۱۶ اردیبهشت سال‌گذشته، افت ۱۱.۷‌درصدی را ثبت کرده و شاخص هموزن نیز کاهش ارتفاع ۱۴.۵‌درصدی را تجربه کرده‌است. اعداد و ارقام فوق بدین معناست که در یک سال‌اخیر، سهامداری یکی از بدترین انتخاب‌‌‌‌‌‌های ممکن برای یک سرمایه‌گذار بوده‌است. در مدت زمان مذکور‌ دلار در بازار آزاد، رشد ۱۴.۹‌درصدی را تجربه کرده‌است.

روزی که شاخص‌های سهامی، سقف‌های تاریخی خود را ثبت کردند، دلار در کانال ۵۳‌هزار‌تومان قرار داشت و بعد از اوج‌گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل، دلار تا حوالی ۷۰‌هزار‌تومان نیز پیشروی داشت، اما واکنش بورس به موارد مذکور، تجربه چند روز سبز بوده که تداوم نیافته‌است. در همین بازه زمانی، صندوق‌های طلا نیز بازدهی ۱۵ الی ۲۵‌درصدی را ثبت کرده‌اند، بنابراین با توجه به آنچه که ذکر شد، می‌توان گفت که بازار سهام علاوه‌بر افتی که از سقف اردیبهشت ماه سال‌گذشته تجربه کرده، در جدال کسب بازدهی با سایر بازارها نیز بازنده بوده‌است. علاوه‌بر دارایی‌های ریسکی که ذکر شد، اگر کسی در همین یک سال، پول تحت‌تملک خود را در سپرده بانکی یا اوراق دولتی یا حتی صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کرد، می‌توانست بخشی از اثرات منفی تورم بر روی کاهش ارزش پول خود را جبران کند.

ضرورت چینش پرتفوی
معمولا گفته می‌شود که برای سرمایه‌گذاری در بازاری مثل بازار سهام، افق سرمایه‌گذاری خود را به‌طور بلندمدت قرار دهید و در این‌صورت است که نوسانات مقطعی بازار، گریبان شما را نخواهد گرفت و کمتر در معرض زیان قرار می‌‌‌‌‌‌گیرید، اما نکته مدنظر نگارنده این است که یک سرمایه‌گذار در کشوری مثل ایران نباید روی هیچ بازاری تعصب بلندمدت داشته‌باشد. یک سرمایه‌گذار باید قادر باشد به‌درستی اقتصاد کلان را درک کند و تاثیر تصمیمات داخلی و خارجی بر روی بازارهای دارایی را تجزیه و تحلیل کند و بازار پیشرو را در بازه‌های زمانی مختلف تشخیص دهد، بنابراین ضروری است که سرمایه‌گذار برای خود یک پرتفوی معاملاتی ایجاد کند و کلاس‌های دارایی که پتانسیل کسب بازدهی بالا در افق‌‌‌‌‌‌های زمانی مختلف را دارا هستند، در سبد خود قرار دهد و روی هیچ بازاری تعصب افراطی نداشته‌باشد. طبیعتا افرادی که در یک سال‌اخیر، سهامدار باقی‌مانده‌ و روی بازار سهام تعصب داشته‌‌‌‌‌‌اند، از بازدهی دیگر بازارها بی‌‌‌‌‌‌نصیب مانده‌‌‌‌‌‌اند، پس چاره‌کار چینش پرتفوی معاملاتی بهینه با توجه به ذائقه سرمایه‌گذاری و‌ درجه ریسک‌‌‌‌‌‌پذیری و ریسک‌‌‌‌‌‌گریزی سرمایه‌گذاران است؛ مثلا اگر کسی در یک سال‌آتی، وضعیت بازار سهام را مساعد می‌بیند، می‌تواند بخش‌اعظم پرتفوی خود را به سهام اختصاص دهد یا اگر خلاف این موضوع فکر می‌کند، می‌تواند از سهام موجود در سبد خود بکاهد.

روز سبز صندوق‌های طلا
در روز گذشته، صندوق‌های طلا سبزپوش بودند و ۱۸۰‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های طلا شد. با توجه به خروج پول از بازار سهام، می‌توان گفت که فعالان بازارها، فعلا هیچ چشم‌‌‌‌‌‌انداز رشدی فراروی بازار سهام متصور نیستند که اقدام به خارج‌کردن پول از این بازار می‌کنند. صندوق‌های طلا در سال‌اخیر همواره با ورود پول همراه بوده‌اند و بیش از‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد این صندوق‌ها شده‌است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید