رکود مانع رشد نرخ فولاد نشد

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : فروکش انتظارات تورمی، بازار فولاد را با رکود همراه کرد؛ نوردکاران به امید کاهش قیمت‌های پایه در هفته‌‌‌های بعد، از خرید اجتناب کردند و به این ترتیب بخش عمده‌‌‌ای از عرضه‌‌‌ها بدون مشتری ماند. اگرچه از میزان تمایل به خرید شمش فولاد در رینگ فیزیکی کاسته شد، اما برقراری فروش‌های ال‌‌‌سی باعث افزایش میانگین قیمت معامله شد که این موضوع حامی رشد بهای میلگرد فولادی خواهد بود.

فروش شمش فولاد از رینگ صنعــــتی بورس‌کالای ایران، روز گذشته به کمتر از 50‌درصد عرضه این محصول رسید. فروکش انتظارات تورمی در کشور با کاهش احتمال تشدید تنش در منطقه خاورمیانه در افت حجم فروش‌ها موثر بود. در عین حال باید تاکید کرد که بخش عمده‌‌‌ای از این فروش‌ها نیز بر مبنای معاملات ال‌‌‌سی بوده و درواقع نوردکاران با هدف استفاده از این ال‌‌‌سی نسبت به خرید شمش فولاد اقدام کرده‌‌‌اند.

58‌درصد عرضه شمش بدون مشتری ماند
واحدهای فولادی روز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه امسال بالغ بر 242‌هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 20‌هزار تا 21‌هزار و 890تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. کف قیمت پایه نسبت به هفته قبل بدون تغییر ماند، اما سقف آن رشد محدود 500تومانی داشت.  تقاضایی بالغ بر 228‌هزار تن از سوی مشتریان برای فولاد عرضه‌شده در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 103‌هزار تن محصول از این بازار با میانگین قیمت 22‌هزار و 174تومان انجامید. به‌رغم برتری تقاضا نسبت به عرضه، از حجم فروش شمش فولاد در این رینگ کاسته شد. کاهش انتظارات تورمی ظرف روزهای اخیر و ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار ارز باعث شد تا بخشی از واحدهای نوردی در خرید شمش فولاد در کانال قیمتی 20هزار تا 22‌هزار تومان تردید کنند و به این ترتیب 58‌درصد عرضه شمش فولاد معامله نشد. بخش قابل‌توجهی از نوردکاران در خرید شمش تردید داشتند، اما عرضه‌‌‌های اعتباری باعث شد تا بخشی از صنایع تکمیلی برای برخورداری از مزیت خرید ال‌‌‌سی با یکدیگر رقابت کنند که این موضوع میانگین نرخ فروش شمش فولاد را افزایش داد.

کف‌‌‌سازی میلگرد در کانال 27‌هزار و 600تومانی
شمش فولاد روز گذشته با میانگین قیمت 22‌هزار و 174تومان به فروش رفت که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام‌شده شمش فولاد به 24‌هزار و 170تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل حداقل 800تومانی برای انتقال شمش فولاد به واحد نورد و همچنین هزینه تبدیلی برابر 1.1‌درصد نرخ شمش، میانگین نرخ تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد تولیدی به 27‌هزار و 600تومان خواهد رسید. بنابراین این رقم کف بهای فروش میلگرد خواهد بود.

کاهش رقابت به‌رغم تقاضای قوی
در اولین روز اردیبهشت‌ماه آهن‌‌‌اسفنجی با نرخ 13‌هزار و 309تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول معامله شد. رینگ فروش این محصول در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه همچنان پررونق بود و بالغ بر 153‌هزار و 750تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 12‌هزار و 630تومان تا 13‌هزار و 151تومان در این روز در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر 187‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت 131‌هزار تن از این محصول عرضه‌شده با میانگین قیمت 13‌هزار و 309تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. اگرچه رینگ آهن‌‌‌اسفنجی با برتری تقاضا نسبت به عرضه مواجه بود، اما این برتری به رقابت هیجانی در این رینگ منجر نشد، به نحوی که اغلب معاملات در نرخ پایه انجام شد و متقاضیان برای عرضه محصول چند واحد تولیدی رقابت محدود 5 تا 6درصدی را به ثبت رساندند. 

در حالی معاملات آهن‌‌‌اسفنجی در آرامش انجام می‌شود که در هفته‌‌‌های قبل و در میانه زمستان، این محصول به دلیل کسری محسوس تولید نسبت به تقاضا که ناشی از چالش واحدهای احیا برای تامین گاز بود با هیجان و رقابت‌‌‌ سنگین مواجه بود. اما با پایان یافتن فصل سرما در کشور و از میان رفتن نگرانی در خصوص کمبود این ماده اولیه، بازار آن به آرامش نسبی رسید. البته با توجه به نبود ‌توازن در زنجیره آهن و فولاد کشور و کمبود ظرفیت در بخش احیا نسبت به حلقه‌‌‌های بعدی، معاملات آهن‌‌‌اسفنجی آماده بروز هیجان و گرانی با هر تلنگری، از جمله صعود انتظارات تورمی یا محدودیت واحدهای تولیدی در تامین انرژی است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید