تداوم افت بهای نفت‌خام

دنیای‌اقتصاد - حمید ملازاده : قیمت نفت روز دوشنبه ۲۲‌آوریل بیش از یک‌درصد کاهش یافت، زیرا پس از اینکه اسرائیل و ایران خطر تشدید خصومت‌‌‌‌ها را پس از حمله ناکام اسرائیل به ایران کم‌‌‌‌اهمیت جلوه‌دادند، تمرکز بازار مجددا بر روی عوامل بنیادی متمرکز شد. بنا به‌گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای معاملات آتی برنت با ۱.۲۱ دلار یا ۱.۴‌درصد کاهش به ۸۶دلار در هر بشکه رسید. قرارداد نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا (WTI) برای ماه مه ‌۹۷‌سنت یا ۱.۲‌درصد کاهش یافت و به ۸۲ دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که قرارداد تحویل ژوئن با ۱.۲۳دلار کاهش به ۸۰.۹۹دلار در هر بشکه رسید.
تداوم افت بهای نفت‌خام
Yeap Jun Rong استراتژیست بازار انرژی در  IG می‌گوید: افزایش هفته پیش بهای برنت که از ۹۰ دلار در بشکه نیز فراتر رفته بود، نتوانست پایدار باشد، زیرا انتظار این است که تنش بین اسرائیل و ایران ادامه‌دار نباشد، در نتیجه‌  بازارها در حال‌حاضر حق‌بیمه ریسک ژئوپلیتیک مرتبط با اختلالات احتمالی در عرضه نفت را کاهش داده‌اند.

پس از شنیده‌شدن صدای انفجار در شهر اصفهان در ایران که منابع بیگانه آن را حمله اسرائیل توصیف کردند، هر دو شاخص اوایل روز جمعه ۱۹ آوریل بیش از ۳ دلار در هر بشکه افزایش‌یافتند. پس از آنکه تهران این حادثه را کم‌اهمیت جلوه داد، روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد و هنوز ادامه دارد. Yeap گفت: افزایش ذخایر نفت‌خام آمریکا بر فشار برای فروش بیشتر افزوده است. داده‌‌‌‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته گذشته نشان‌داد که ذخایر نفت‌خام آمریکا ۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار بشکه افزایش‌یافته که تقریبا دو‌برابر انتظار تحلیلگران برای افزایش یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای بود. تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار گفت: نگرانی‌های اقتصادی‌بار دیگر بر بازار نفت‌خام تاثیر منفی گذاشته‌است.

قیمت‌ها به دلیل افزایش قابل‌توجه ذخایر نفت‌خام ایالات‌متحده و موضع جنگ‌طلبانه فدرال‌رزرو که منجر به افزایش ارزش دلار شده‌است، با فشار مواجه هستند. دلار قوی، نفت را برای افرادی که ارزهای دیگر دارند، نسبتا گران‌‌‌‌تر می‌کند و بر بازار نفت‌خام تاثیر بیشتری می‌گذارد. آستین گولسبی، رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو، روز جمعه آخرین رئیس بانک‌مرکزی بود که زمان طولانی‌تری را برای کاهش نرخ بهره اعلام کرد، زیرا پیشرفت در مهار تورم متوقف‌شده بود. روز شنبه، مجلس نمایندگان آمریکا بسته کمکی به اوکراین و اسرائیل را تصویب کرد که حاوی تدابیری است که به دولت فدرال اجازه می‌دهد تحریم‌ها علیه ایران و تولید نفت این کشور را گسترش دهد. بازارها از این خبر دوری کردند زیرا تاثیر این اقدامات، در صورت تصویب، به نحوه تفسیر و اجرای آنها بستگی دارد. بررسی این لایحه در سنا قرار است به‌زودی آغاز شود. تحلیلگران ANZ در یادداشتی گفتند که نوسانات در خاورمیانه بازارهای نفت را «متلاطم» نگه می‌دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید