بازگشت به‌مدار تعادل؟

دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : چهاردهمین روز از نخستین ماه سال جاری برای بازار سهام پایان چندان مطلوبی در بر نداشت. روز سه‌شنبه دماسنج اصلی بازار سرمایه با کاهش ارتفاع ۰.۷درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی از سطح ۲میلیون و ۲۶۰هزار واحدی سقوط کرد و در نهایت در سطح ۲میلیون و ۲۴۵هزار واحدی قرار گرفت. افت ۱۵هزار و ۹۰۷واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با نزول ۱.۳۵درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۷۵۹هزار و ۸۲۴واحدی قرار گرفت. با وجود افت ۱۰هزار و ۳۸۴واحدی دماسنج هموزن، شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۳۳درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۵هزار و ۶۳۳واحدی کار خود را به اتمام رساند.


ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز سه‌شنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۴هزار و ۲۹۳میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۵۲۹میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فولاد»، «شپنا» و «وبملت» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «خاور»، «آریا» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ذوب»، «خودرو» و «شستا» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.

بازار سرمایه سال گذشته در باتلاق بی‌رمقی و کم‌توانی عجیبی فرو رفته بود و شاخص کل بورس تهران در حالی بازدهی ۱۱.۹۷درصدی را به ارمغان آورد که در نوسان و افت‌وخیز انواع ریسک‌ها سال را به اتمام رساند. بر همین مبنا بود که چشم امید بسیاری به بهار سبز بازار در سال جاری دوخته شده بود. اما ریسک سیستماتیک از روزهای اخیر نبض بازارهای مالی را به شمارش انداخته و تکاپو برای سبزپوشی بورس را با چالش جدیدی درآمیخته است. رفتار کم‌اعتنای بازار نسبت به ریسک‌هایی از این دست را می‌توان نشانه ارزندگی و جاماندگی بورس دانست.

جنب‌وجوش بازار از نگاه کارشناسان
حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون سرخ‌پوشی روز گذشته بازار گفت: القای ریسک سیاسی و نظامی از روز دوشنبه وضعیت بازارهای مالی در سراسر جهان را با اماواگرهای زیادی روبه‌رو کرده است؛ به طوری که هیجان بازارهای مالی تحت‌تاثیر چنین اتفاقی در تابلوهای معاملاتی به‌وضوح قابل مشاهده است. در این میان بازار سرمایه نیز روز سه‌شنبه چندان جذاب مورد مطالعه قرار نگرفت و تابلوی معاملاتی را به رنگ قرمز درآورد که نشان از واکنش منطقی بازار به ریسک‌های تحمیلی است. ریسک ناخواسته‌ای که از سیزدهمین روز فروردین‌ماه حال و روز بازارهای مالی را آشفته کرد، وضعیت بازار سرمایه را که تصمیمی بر رقم زدن بهاری سرسبز داشت، با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرد.

در این بین در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه هیجان بازار سر به فلک می‌کشید و با نزدیک شدن به ساعات انتهایی معاملات، از شدت هیجان معاملات کاسته شد و تب‌و‌تاب بازار کاهش پیدا کرد و بازار به حالت تعادلی رسید. این کارشناس بازار سرمایه نسبت به سبزپوشی بازار در روزهای ابتدایی فروردین‌ماه اظهار کرد: حال خوش بازار در هفته نخست معاملاتی را می‌توان به افزایش نرخ ارز نسبت داد. افزایش نرخ ارز به محدوده‌های ۶۱هزار تومانی تاثیر خود را بر بازار جا‌مانده سرمایه گذاشت و بورس که ضیافتی را برای رشد پس از تعطیلات مهیا کرده بود، با ریسک روزهای اخیر مواجه شد.

این کارشناس بازار در خصوص تقابل نرخ ارز و افزایش ریسک‌های سیاسی افزود: آیینه تمام‌قد از کشور را می‌توان در تلاطم بازارهای مالی آن مشاهده کرد. از این رو می‌توان امید داشت که شاخص کل حمایت ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی را از دست ندهد. با این وجود در صورتی که ریسک‌های اخیر شدت زیادی پیدا نکند، بازار می‌تواند روند مطلوب روزهای ابتدایی ماه را از سر بگیرد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت این روزهای بازار گفت: بازار سرمایه از نیمه‌های سال گذشته، در سایه ریسک‌های منطقه‌ای و سیاسی افت‌و‌خیز کم‌رمقی داشته است. در ماه‌های ابتدایی سال گذشته بازار توانست رشد‌های جذابی را به ثبت برساند، اما به میزانی که به ماه‌های پایانی سال نزدیک شدیم، شدت ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک فشار روزافزونی به افزایش نااطمینانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس وارد کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد بازار ریسک‌هایی از این قبیل را پیشخور کرده و به همین دلیل است که بورس روز گذشته سرخ‌پوشی پر‌فشاری را به خود ندید. از طرفی شاهد آن بودیم که برخی سهام باوجود اینکه در ابتدای روز معاملاتی ریزش زیادی را متحمل شده بودند، در ساعات پایانی روز معاملاتی به صفر تابلو نزدیک شدند. از این رو می‌توان استنباط کرد که برخی از سرمایه‌گذاران و سهامداران نسبت به ارزندگی بازار در سطوح فعلی آگاه‌اند و تمایلی برای فروش در چنین قیمت‌هایی ندارند.

این کارشناس بازار نسبت به رشد حدود ۳.۰۱درصدی شاخص کل بورس تهران از ابتدای بهار سال جاری تا یازدهمین روز ماه گفت: سبزپوشی این چند روز را می‌توان به رشد نرخ ارز تا سطوح ۶۱هزار تومان مرتبط دانست. افزایش نرخ ارز می‌تواند صورت‌های مالی شرکت‌های صادرات‌محور را تحت‌الشعاع قرار دهد. از طرفی نرخ دلار نیما با نرخ ارز فاصله حدودی ۵۰درصدی دارد و می‌تواند بانک مرکزی را برای افزایش نرخ دلار نیما سوق دهد.

از این رو می‌توان اظهار کرد که تهدید‌ها و ریسک‌های منطقه‌ای چندان مانند گذشته هیجان سرمایه‌گذاری در بازار را با التهاب همراه نکنند. این کارشناس بازار سرمایه نسبت به وضعیت بازار در روزهای آینده گفت: در صورتی که آتش ریسک‌های گوناگون در روزهای آینده شعله‌ور نشود، بازار می‌تواند روند متعادل‌تری به خود بگیرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید