تامین مالی واحدهای تولیدی با ورود شرکت‌ها به بازار سهام

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام این که اکنون برای تولیدکنندگان هیچ راهی بهتر از تامین مالی از طریق بازار سرمایه وجود ندارد، بیان کرد: ورود شرکت‌ها به بورس به عنوان راهی برای تامین مالی واحدهای تولیدی تلقی می‌شود، بنابراین باید راهی پیدا کرد تا به جای آنکه مردم سرمایه‌های خود را وارد بانک‌ها کنند به سمت بازار سرمایه و تولید سوق دهند.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی به نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی اشاره کرد و به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گفت: مساله مربوط به تسهیلات و سرمایه در گردش از جمله مشکلاتی است که امروز کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی با آن مواجه هستند، این بنگاه‌ها برای خرید تجهیزاتی مانند ماشین‌آلات با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان این که بانک‌ها در این زمینه همکاری خوبی را با واحدهای تولیدی ندارند، گفت: بانک‌ها به عنوان نهادی که باید در خدمت تولید باشند، به بنگاه‌هایی تبدیل شدند که بیشتر به فکر منافع خود هستند.

سهل‌آبادی با اعلام این که اکنون بیشتر واحدهای تولیدی در رهن بانک‌ها قرار دارند، اظهار داشت: بیشتر املاک واحدهای تولیدی در مصادره بانک‌ها قرار دارد و با توجه به افزایش قیمت ملک در کشور، املاک واحدهای تولیدی که به مصادره گرفته شدند را به فروش می‌رسانند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی رقم نرخ بهره تسهیلات بسیار بالا است، به گونه‌ای که اگر این نرخ با جریمه همراه نباشد حدود ۲۶ درصد و با جریمه به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد.


۲ اتفاق برای نجات‌ تولیدکنندگان از شرایط فعلی

وی با بیان این که امروز تولیدکنندگان برای تسویه حساب از بانک‌ها و دفاع از حقوق خود نیاز به یک لشکر دارند، به سنا گفت: در این ‌وضعیت، ۲ اتفاق می‌تواند نجات دهنده تولیدکنندگان از این شرایط باشد.

سهل‌آبادی با تاکید بر این که جذب سرمایه‌گذار خارجی، نخستین اتفاقی است که می‌تواند به وضعیت تولیدکنندگان کمک‌ کند، افزود: در این وضعیت اگر واحدهای تولیدی بخواهند به لحاظ سرمایه با بانک‌ها وارد مذاکره شوند، متضرر خواهند شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در این زمینه بهتر است ضمن ایجاد شرایط برای ورود سرمایه‌گذار خارجی، قوانین به گونه‌ای باشد که امنیت برای سرمایه‌گذار خارجی برای مشارکت در تولید کشور فراهم باشد.

ورود شرکت‌ها به بورس، راهی برای تامین مالی واحدهای تولیدی

وی، ورود شرکت‌ها به بورس را به عنوان دیگر راه تامین مالی واحدهای تولیدی معرفی کرد و به سنا اعلام کرد: اعطای سود ۳۰ درصدی بانک‌ها به سرمایه‌گذاران باعث کاهش ورود سرمایه‌گذاران به بورس و سرمایه‌هایشان به بخش تولید شده که این امر نیازمند اعمال برخی از سیاست‌گذاری‌ها است.

سهل‌آبادی ادامه داد: باید راهی پیدا کرد تا به جای آن که مردم سرمایه‌های خود را وارد بانک‌ها کنند به سمت بازار سرمایه و تولید سوق دهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان این که اکنون تولید در وضعیت مناسبی قرار دارد و می‌تواند منافع خوبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد، به سنا گفت: بهترین اقدام برای بهبود وضعیت تولید این است که بازار سرمایه قوت بیشتری بگیرد و به جایی برسد که عامه مردم سرمایه‌های خود را به جای سرمایه‌گذاری در بازاری مانند طلا، وارد بازار سهام کنند.

وی ادامه داد: در مقاطعی از زمان شاهد ایجاد برخی از ناامنی‌ها در بورس بودیم که اگر مسوولان در این زمینه گمان می‌کنند بازگرداندن اعتماد به سهامداران نیازمند برخی قوانین جدید یا بیمه سهام است، بهتر است آن را به مرحله اجرا برسانند.

سهل آبادی در پایان به سنا گفت: اکنون برای تولیدکنندگان هیچ راهی بهتر از تامین مالی از طریق بازار سرمایه وجود ندارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید