یک سناریو، چند بازار

دنیای‌اقتصاد : یکی از نکات قابل‌توجه معاملات در هفته‌های اخیر کاهش محسوس ارزش معاملات خرد سهام بود؛ به‌طوری که این متغیر به‌زحمت از یک سطوح عبور می‌کند و به‌سرعت به سطح قبلی بازمی‌گردد. اما با توجه به وضعیت متزلزل بازار سهام می‌توان انتظار بازگشت رونق را داشت؟ در پاسخ به این ابهام می‌توان گفت عملکرد غیرقابل‌قبول بورس از ابتدای سال انتظارات از این بازار را کاهش داده است، یعنی بازدهی ۱۰.۲درصدی شاخص سهام باعث شده بازار سرمایه در کوتاه‌مدت از اولویت سرمایه‌گذاران خارج شود. بنابراین نمایش ضعیف بورس ۱۴۰۲ به رغم پیش‌بینی‌های ابتدای سال، اکنون این بازار را از اولویت صاحبان نقدینگی خارج کرده است. اما این موضوع بنا به چند دلیل نمی‌تواند برای طولانی‌مدت دوام آورد.
نخست آنکه روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای موازی در کنار بالا بودن انتظار از سودآوری در بازارهای مختلف می‌تواند نویددهنده بازگشت تقاضا به بازار سهام باشد. اما با توجه به اینکه رقابت قیمتی در بازارهای موازی بالا گرفته است، بورس تهران درحال حاضر پتانسیل ورود به مسابقات بازارها را ندارد. این موضوع از آن جهت مهم محسوب می‌شود که در بازار سهام جاماندگی قیمتی شدیدی را نسبت به قله اردیبهشت (۱۴.۷۸درصد) مشاهده می‌کنیم. اما در بازارهای رقیب به‌ویژه سکه طلا و دلار آزاد شرایط به گونه دیگری در حال رقم خوردن است. در روزهای پایانی سال تکاپوی شدیدی در بازارهای مذکور در حال رقم خوردن است. در واقع تفاوت روندها در بازارها رابطه مستقیمی با نگاه سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای مالی دارد. از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت پول خود را به سمت بازار سهام روانه کنند. علاوه بر این مهم، از آنجا که توجه سیاستگذار به روان شدن جریان نقدینگی به سمت بازار سهام نیست، ورود پرشتاب پول به سمت بورس تهران عملا شکلی جدی به خود نخواهد گرفت.

این در حالی است که میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس در ابتدای سال با شوروشوق عجیبی سطح ۲۴هزار میلیارد تومان را تجربه کرده بود. در حال حاضر در مواجهه با رخدادهای مهم و ریسک‌های متعدد، ارزش معاملات خرد در سطح ۳۰۶۶میلیارد تومان قرار دارد؛ به‌طوری‌که باید گفت متغیرهای اثرگذار منفی «فرصت‌سوزی» در بورس را رقم زدند و شرایطی را به وجود آوردند که به جای «انتظار» از صعود قیمت سهام، تنها می‌توان به هموار کردن مسیر بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای امیدوار بود. باید توجه کرد در سال ۱۴۰۲ عرضه اولیه نیز نتوانست سبب ورود افراد جدید به این بازار شود؛ به همین دلیل جذب نقدینگی تازه به حداقل رسید . وضعیت ارزش معاملات خرد به‌وضوح این امر را تایید می‌کند.

با‌این‌حال یکی از سناریوهای فعلی که پیش ‌روی بازار سهام قرار دارد، به طور مشخص به کاهش جذابیت و البته ترس ورود به بازارهای موازی سکه و ارز در هفته‌های آینده باز‌می‌گردد. اگر بازارهای مذکور وارد فاز اصلاح پرشتاب شوند، بورس نیز می‌تواند فرصت پیش‌آمده را مغتنم شمرده و جاماندگی خود را جبران کند. بنابر‌این با توجه به شکل‌گیری انتظارات تورمی جدید، سرمایه‌گذاران تمایل به کسب‌ سودهای بزرگ‌تر دارند. اگر روند صعودی در بازارهای ارز و سکه متوقف شود، حتی سپرده‌های بانکی با نرخ‌های حدود ۳۰درصد نیز از جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران برخوردار نیستند. از این‌رو انتظار می‌رود استارت رشد بازار سهام منجر به کوچ نقدینگی سرگردان به این بازار شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید