فصل رشد سهام؟

دنیای‌اقتصاد : بورس تهران در نخستین روز هفته جاری نسبت به کاهش نرخ دلار واکنش منفی نشان داد. با کاهش ۰.۰۷درصدی شاخص، شروع سردی در بازار سهام آخرین هفته ۱۴۰۲ رقم خورد.
فصل  رشد سهام؟
اهمیت این عکس‌العمل به‌ویژه از این جهت است که سطح ۲میلیون و ۱۵۵هزار واحدی شاخص کل به زعم بسیاری از تحلیلگران سطح مهمی تلقی می‌شد که عقبگرد از آن می‌تواند حتی منجر به تشدید افت قیمت‌های سهام شود. اما با توجه به اینکه مدت زمان زیادی تا سوت پایان معاملات بورسی در سال جاری باقی نمانده است، به نظر می‌رسد تالار شیشه‌ای در محدوده‌ کنونی کار خود را پایان دهد. در محافل کارشناسی بورسی این گزاره بارها مطرح شده است که وضعیت نوسانات قیمت دلار اثرات چشمگیری بر روند معاملات سهام دارد. در روزهای اخیر نیز اکثر کارشناسان بازار بر یک موضوع مشترک اتفاق نظر داشتند، اینکه اگر قرار باشد اتفاق مثبتی در بازار رخ دهد این اتفاق احتمالا در فروردین سال‌ جدید خواهد داد.  این موضوع به طور مشخص به عقبگرد قیمت دلار از سطوح مهم باز می‌گردد که همه بازارها را به صورت جدی وادار به تکاپو کرد. بنابراین به نظر نمی‌رسد در روزهای باقی‌مانده شاهد بازگشت رونق به بورس باشیم.  

همان‌طور که بارها عنوان شده است علاوه بر سیاستگذاری‌های اقتصادی، محرک اصلی رونق و رکود بازار در یک سال گذشته نوسان قیمت‌های ارز در بازار آزاد بوده است. نمونه بارز واکنش بورس به تحولات ارزی را می‌توان در نیمه نخست سال ملاحظه کرد، جایی که دلار در راستای کنترل انتظارات تورمی، وارد فاز فرسایشی شد. این در حالی است که در سال قبل، هرچند با تاخیر، بازار سهام به دنبال جهش‌های بی‌پروای ارزش ارز، رونق قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرد؛ اما در سال ۱۴۰۲ همگام با کاهش تب‌وتاب ارز آزاد، بازار سهام نیز در شرایط منفی قرار گرفت.

بررسی رفتار شاخص حاکی از این است که بازار سهام به‌شدت تحولات ارزی را دنبال می‌کند و شدت انعکاس تحولات ارزی در روند شاخص به‌وضوح قابل رویت است.  در هفته دوم اسفند نیز که بازار نشانه‌های افزایشی را مخابره کرد، در بازار آزاد نرخ‌ دلار با تب بالا معامله می‌شد. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که به دلیل رخنه بانک مرکزی در بازار ارز، انتظار تجربه سقف‌های هیجانی در بازار ارز به احتمال زیاد در کوتاه‌مدت منتفی خواهد بود. این موضوع را در روزهای اخیر نیز مشاهده کردیم، به این صورت که خبری از موج‌های افزایشی در بازار ارز نبود. با این وجود، همین تعدیل‌های محدود نرخ ارز می‌تواند فرصت مناسبی را برای صادرکنندگان بورسی فراهم ‌کند تا از رهگذر تعدیل نرخ تسعیر ارز، آثار نوسانات قیمت‌های جهانی را خنثی کنند؛ اتفاقی که به ‌طور طبیعی بر چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها و قیمت سهام آنها تاثیر مطلوبی بر جای می‌گذارد.  بورس معمولا در فروردین‌ماه عادت به تجربه رشد قیمت‌ها دارد. این موضوع با توجه به از تب‌و‌تاب افتادن احتمالی نرخ دلار در ایام نوروز، تا حدودی می‌تواند بر فضای کلی بورس تاثیرگذار باشد و شرایطی را به وجود آورد که حرکت کور نقدینگی در سودای کسب سود حداکثری به سمت سهام را شاهد باشیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید