فولاد از سقف نرخ عقب نشست

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : شمش فولاد در بازه هفتگی با کاهش نرخ مواجه شد که این موضوع از افت بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد حمایت کرد. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف روز گذشته کاهش ۱.۲درصدی داشت؛ اما همچنان این محصول با نرخی بالاتر از میانگین قیمت بلندمدت به فروش رفت.

 افزایش انتظارات تورمی، رشد مستمر بهای آهن‌‌‌اسفنجی و تمایل سنتی به خرید کالا ظرف روزهای پایانی سال حامی رشد بهای شمش فولاد بوده؛ این در حالی است که رکود حاکم بر بخش محصولات نهایی، سرعت‌‌‌گیر این رشد قیمتی است. حجم فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در بازه هفتگی کاهش محسوسی را به ثبت رساند. واحدهای ذوب ظرف سومین هفته از اسفندماه، میزان بیشتری شمش فولاد را روانه رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران کردند؛ اما این افزایش حجم عرضه، به رشد حجم فروش منجر نشد و کاهش استقبال متقاضیان از عرضه شمش فولاد، خود را در افت نسبت حجم محصول معامله‌شده به حجم محصول عرضه‌شده در رینگ فیزیکی نشان داد.

48‌درصد عرضه‌‌‌ها بدون مشتری ماند
بررسی داده‌‌‌های رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز گذشته از معامله 106‌هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP با میانگین نرخ حدود 20‌هزار و 900تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول حکایت دارد. ظرف سومین هفته از اسفندماه امسال بالغ بر 209‌هزار تن شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که این محصول با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 19‌هزار و 800تومان تا 21‌هزار و 275تومان روانه این بازار رشد. برای شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا، تقاضایی بالغ بر 176تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش حدود 106‌هزار تن محصول انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی 51‌درصد شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا با میانگین نرخ 20‌هزار و 880تومان به فروش رفت. این در حالی است که ظرف هفته قبل برابر دوشنبه 14اسفندماه بالغ بر 160‌هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 21‌هزار و 100تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شده بود. نرخ ارز در بازار آزاد کانال قیمتی 60‌هزار تومان را در بازه هفتگی از دست داد و به نظر می‌رسد این روند کاهشی در بازار آزاد ارز، توانست ترمز رشد بهای شمش فولاد را بکشد.

کف‌‌‌سازی میلگرد در کانال 26
با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به 22‌هزار و 850تومان رسید. تبدیل این شمش به محصول نهایی شامل هزینه حمل حداقل 600تومانی به ازای هر کیلوگرم از آن می‌شود. تبدیل شمش فولاد به محصول نورد نیز هزینه‌‌‌ای در حدود 1.1‌درصد نرخ شمش فولاد دارد. به این ترتیب میانگین نرخ تمام‌شده میلگرد فولادی تولیدشده با این شمش به 26‌هزار تومان می‌‌‌رسد. به این ترتیب کف قیمت منطقی برای میلگرد فولادی در شرایط کنونی 26‌هزار تومان است. درواقع این نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران کف نرخ مقاطع طویل فولادی را در کانال قیمتی 26‌هزار تومان تثبیت کرد.  در این روز هر کیلوگرم میلگرد فولادی در بازار آزاد تهران با میانگین نرخ 27‌هزار و 300تومان معامله شد. این در حالی است که این محصول ظرف روزهای قبل تا 27‌هزار و 600تومان نیز پیش رفته بود. افت نرخ فروش شمش فولاد در بازه هفتگی و عقبگرد همزمان نرخ ارز در بازار آزاد از افت بهای میلگرد در بازار آزاد حمایت کرد.

آهن‌‌‌اسفنجی حامی رشد قیمت
در حالی که عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد، سیگنال کاهشی برای رینگ شمش فولاد به همراه داشت، آهن‌‌‌اسفنجی سیگنال افزایشی به بازار ارسال کرد. ظرف هفته جاری بالغ بر 95‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای برابر 12‌هزار و 693تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که از این میزان محصول 30‌هزار تن سلف و مابقی نقدی با تحویل فوری بود. میزان عرضه آهن‌‌‌اسفنجی در هفته جاری قابل‌توجه بود؛ اما کاهش عرضه در هفته قبل باعث شد تا این رینگ با هیجان خرید سنگینی مواجه شود. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 142‌هزار تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت به فروش، کل محصول عرضه‌شده با میانگین نرخ 14‌هزار و 100تومان انجامید. میانگین رقابت قیمتی در این بازار 11.2‌درصد بود.

انتظارات تورمی افزایشی در شرایطی که میزان عرضه و تقاضا در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی متعادل نیست و این محصول با برتری تقاضا نسبت به عرضه مواجه است، باعث شده تا رینگ این محصول با رقابت قیمتی مواجه باشد. واحدهای ذوب که عمده مشتریان آهن‌‌‌اسفنجی هستند با پیش‌بینی رشد بیشتر قیمت مواد اولیه خطوط تولید در سال آینده، در شرایط کنونی خرید با رقابت قیمتی را ترجیح می‌دهند. به این ترتیب رقابت، آهن‌‌‌اسفنجی را گران می‌کند. رشد بهای فروش این محصول هزینه تولید شمش فولاد را افزایش داده و به این ترتیب، آهن‌‌‌اسفنجی حامی گرانی شمش و محصولات فولادی می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید