افزایش واردات نفت چین

واردات نفت‌خام چین در ماه‌های ژانویه و فوریه سال‌۲۰۲۴ میلادی در پی افزایش تقاضا برای سوخت و به‌دلیل بالا رفتن تعداد سفرها در تعطیلات سال‌نوی چینی افزایش یافت. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، داده‌های اداره‌کل گمرک چین نشان‌داد در پی افزایش خرید پالایشگاه‌ها برای تامین سوخت سفرهای مربوط به تعطیلات سال‌نوی چینی، واردات نفت‌خام این کشور آسیایی در دو ماه نخست سال‌۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۱درصد افزایش یافت. طبق اعلام اداره‌کل گمرک چین، واردات نفت‌خام این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه به مجموع ۸۸‌میلیون و ۳۱۰‌هزار‌ تن یا میانگین ۱۰‌میلیون و ۷۴۰‌هزار بشکه در روز رسید، درحالی‌که رقم در دوره مشابه سال‌۲۰۲۳ میلادی روزانه ۱۰‌میلیون و ۴۰‌هزار بشکه بود.
افزایش واردات نفت چین
تقاضا برای بنزین و سوخت جت در چین اواخر ژانویه تا بیشتر روزهای ماه فوریه افزایش یافت، زیرا ده‌‌‌‌ها‌میلیون نفر برای گذراندن تعطیلات سال‌نوی میلادی سفرهای درون‌‌‌‌مرزی و برون‌‌‌‌مرزی داشتند. لین‌یه، یکی از تحلیلگران موسسه ریستاد انرژی مستقر در پکن در این‌باره گفت: انتظار می‌رود روند تقاضای نفت چین در ماه‌های پایانی سال، با توجه به‌شدت‌گرفتن تقاضا برای گازوئیل به‌منظور گذران فصل زمستان و بالا رفتن سطح تقاضا برای بنزین و سوخت جت در تعطیلات سال‌نوی چینی و دوره سفرهای تابستانی شتاب بیشتری بگیرد. منابع صنعتی اعلام کردند که برای پاسخگویی به تقاضای بالاتر سوخت، پالایشگاه‌های دولتی در بازه زمانی ماه‌های ژانویه و فوریه نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ فعالیت‌های خود را تثبیت کردند یا اندکی افزایش دادند.

پالایشگاه‌های مستقل به‌ویژه در ماه فوریه در میانه کاهش حاشیه‌‌‌‌های سود پالایشی، مقدار بهره‌‌‌‌گیری از ظرفیت پالایشی خود را افزایش دادند. شرکت مشاوره کالاهای چینی جی‌‌‌‌ال‌‌‌‌سی (JLC) پیش‌بینی کرد که مقدار بهره‌‌‌‌گیری پالایشگاه‌های مستقل چینی در استان شاندونگ از ظرفیت پالایشی خود در ماه فوریه به‌‌‌‌طور میانگین ۵۸.۲۷درصد بوده‌است، درحالی‌که این رقم نسبت به ماه ژانویه ۴.۹۱درصد و نسبت به دوره مشابه پارسال ۹.۶درصد کاهش نشان می‌دهد. شرکت ملی نفت چین (سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌پی‌‌‌‌سی) در گزارش چشم‌‌‌‌انداز سالانه خود پیش‌بینی کرد واردات نفت‌خام چین امسال تا حد زیادی ثابت بماند و تنها با۰.۱درصد افزایش به حدود ۱۱‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه در روز برسد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید