بورس در محاصره ریسک‌ها

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : بازار سرمایه روز گذشته برای پنجمین روز معاملاتی متوالی عملکردی منفی را به‌ثبت رساند. ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) ۴هزار و ۲۴۳‌میلیارد‌تومان بود، ۲۷۷‌میلیارد‌تومان دیگر از بورس و فرابورس پول خارج شد، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای ۰.۴۱‌درصد و شاخص‌کل هموزن ۰.۴۶‌درصد منفی بودند و فرابورس نیز بعد از ۶روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی بود. اخبار منفی یا دست‌کم شایعات مخالف بازار سرمایه را در دو هفته اخیر احاطه کرده‌است، نرخ بهره بین‌بانکی مجددا افزایشی شده و از طرفی درحالی‌که پولی در بازار نیست شاهد ارائه عرضه اولیه و پذیره‌‌‌‌‌‌نویسی اوراق هستیم. از طرفی در بازار جهانی نیز بازی زیاد به نفع بورس اوراق‌بهادار تهران نیست. کارشناسان در چنین شرایطی از محرک‌های احتمالی سخن گفتند.
 بورس نیازمند تغییر رفتار دولت است

مهدی دلبری، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص وضعیت بورس گفت: بازار در هفته‌جاری تحت‌تاثیر مسائلی بود که از برنامه هفتم توسعه به گوش می‌رسید، مسائلی مثل حذف معافیت‌های مالیاتی، از طرفی شایعاتی که درخصوص جریمه صنعت بانکداری وجود داشت نیز تحقق یافت و در کنار آن نرخ خوراک به‌رغم اینکه قرار بود بر مبنای فرمول باشد، اما بازهم تا مرداد بر مبنای 7هزار‌تومان محاسبه شد، شایعاتی نیز مبنی‌بر قطع گاز برخی از صنایع به دلیل بدهی وجود داشت و همه این موضوعات باعث شد بازاری ضعیف را شاهد باشیم. وی افزود: با همه این‌ها از هفته بعد به پیشواز گزارش‌های ماهانه می‌‌‌‌‌‌رویم و امیدوارم به کمک این گزارش‌های مقداری از این عقب‌‌‌‌‌‌ماندگی را جبران کنیم. در حال‌حاضر مهم‌ترین فاکتور مورد‌نیاز بورس تغییر رفتار دولت است، دولت باید تصمیم به رونق اقتصادی بگیرد، فشار بر صنایع را کم کند و دست از دخالت‌های قیمتی بردارد و از طرف دیگر در تدوین قوانین و مقررات به حقوق مالکیت احترام بگذارد.

به هر حال باید پذیرفت که بخشی از صنایع خصوصی شده‌اند و دولت در معادلات و تنظیم مقررات باید رعایت انصاف را بکند، اما متاسفانه حداقل در دو سال‌اخیر چنین چیزی را شاهد نبوده‌ایم. این تحلیلگر بیان کرد: با توجه به تنگناهای بودجه‌ای موجود در کوتاه‌مدت بعید است تغییر رفتاری در دولت ببینیم. دولت بزرگ شده و ناترازی‌های بزرگی در صندوق بازنشستگی، بانک‌ها و ارز دارد. از طرف دیگر رفتار نرخ بهره نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت اراده‌ای برای پایین‌آوردن آن وجود ندارد و این مسائل باعث می‌شود عملا دولت نیز چاره‌ای جز دست‌اندازی به سود صنایع نداشته‌باشد. دلبری خطاب به سهامداران گفت: به‌نظر می‌رسد فارغ از اینکه چیدمان پرتفو چیست، سهامداران و مخصوصا سهامداران بزرگ باید تلاش کنند منافع بلندمدت بازار را تامین کنند، صندوق‌ها، نهادهای مالی و مدیران دارایی باید در مذاکرات و جلساتی که با دولت و مجلس دارند، احقاق‌حق کنند و منافع بلندمدت صنایع و تولید را خواهان باشند.

مهدی رضایتی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه مشکلی که در حال‌حاضر بازار سرمایه دارد از سمت بانک‌مرکزی است، گفت: اصلی‌ترین عاملی که بازارها را به رکود برده، نرخ بهره است، به ‌همین‌دلیل تا زمانی‌که ریاست بانک‌مرکزی تغییر نکند یا خبری از تغییر سیاست‌ها نباشد، بازار به همین شکل می‌ماند. وی درخصوص روند سنتی بازار سرمایه عنوان‌کرد: معمولا بازی در بورس به این‌صورت است که وقتی شرایط رکودی فراهم می‌شود بازار به اخبار منفی واکنش نشان می‌دهد اما وقتی ارزش معاملات رشد کند و امیدواری ایجاد شود بازار به اخبار منفی نیز توجه نمی‌کند، به همین‌دلیل به‌نظر می‌رسد بازار نیازمند محرکی برای رشد ارزش معاملات است و تحلیل خاصی نمی‌توان درخصوص آن ارائه داد و تمام نکات تکراری است.


رضایتی گفت: مدت‌هاست وضعیت در بازار به این‌صورت است که ابتدای هفته خبری می‌آید و به یک صنعت شوک وارد می‌کند و بعد تکذیب می‌شود اما قیمت‌ها بعد از تکذیب به سطحی که قبل از خبر بودند برنمی‌گردند. ارزش معاملات در شرایط فعلی پایین است و مشکلی که از سمت سازمان بورس در چنین شرایطی با آن مواجهیم نیز این است که؛ مدام پذیره‌نویسی و عرضه اولیه می‌گذارند، نهاد بالادستی باید به این موضوع توجه کند که وقتی ارزش معاملات پایین است و در بازار پولی نیست، نباید اجازه پذیره‌نویسی داده شود و عرضه اولیه به بازار بیاورند، اما متاسفانه این اتفاقات رخ می‌دهد و این داستان‌ها باعث تشدید شرایط رکودی می‌شود.

این تحلیلگر بازار درخصوص وضعیت در بازارهای جهانی نیز اظهار کرد: نرخ نفت در بازار جهانی هفته گذشته افت شدیدی داشت و بعد از آن به دلیل کاهش عرضه اوپک‌پلاس که روز گذشته نیز خبری مبنی‌بر احتمال کاهش مجدد آن منتشر شد، این افت جبران شد، به همین دلیل به‌نظر می‌رسد نفت می‌تواند خود را بالای 80دلار تثبیت کند اما افت آن شوک خود را به صنایع کامودیتی‌محور بازار سرمایه وارد کرده‌است. به‌طور کلی اگرچه شاید در کوتاه‌مدت به دلیل اینکه سهامداران انتظار دارند فدرال‌رزرو نرخ بهره را ثابت نگه دارد، امیدواری اندکی در بازار است اما در مجموع چشم‌انداز کاهش نرخ بهره در بازار جهانی وجود ندارد، به همین دلیل در بازار جهانی نیز محرک خاصی دیده نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه امیدواری به رسیدن اخبار خوب همچنان وجود دارد، گفت: به‌صورت سنتی از آنجا که در آذرماه حقوقی‌ها بخشی از سود تقسیمی دریافتی را مجددا به بازار می‌آورند، رالی یکی دو ماهه داریم اما امسال نرخ بهره بین‌بانکی خیلی بالاست و این اتفاق ترمز همه بازارها را کشیده و به رکود مطلق انجامیده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید