گام نزولی تورم آمریکا

دنیای اقتصاد: اداره آمار کار آمریکا ۱۴نوامبر گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور در ماه اکتبر را منتشر کرد. این گزارش بیان می‌کند که تورم سالانه ایالات متحده برآوردها را نادیده گرفته و بیش از انتظارات کاهش یافته است. گفتنی است که تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور از پیش‌بینی‌ها ۰.۱ واحد درصد بیشتر کاهش یافت و از ۳.۷ درصد در ماه سپتامبر به ۳.۲ درصد در ماه اخیر رسید.

 از سوی دیگر تورم هسته نیز (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) همچنان به شیب نزولی خود ادامه داد و با افت 0.1 واحد درصدی در سطح 4 درصدی متوقف شد. در پی وقوع این رویداد، اقتصاددانان این حوزه اعلام کردند که ارقام منتشر شده این سیگنال را به سیاستگذاران می‌دهد که بدون تشدید دوباره نرخ بهره سیاستی می‌توان تورم را کاهش داد و به نظر می‌رسد که فدرال رزرو به پایان چرخه سیاست‌های انقباضی خود نزدیک شده است. این فرضیه سبب شد تا دلار جهانی واکنش منفی خود را با افت یک درصدی نشان دهد. بر این اساس این شاخص در ساعت 17 به وقت تهران از 105.70 به 104.80 واحد سقوط کرد. در‌ سازو‌کار اقتصادی با افول شاخص دلار، بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها جان تازه‌ای می‌گیرند. کاهش 0.5 و 0.1 واحد درصدی تورم سالانه و تورم هسته در ایالات متحده سبب خشنودی مقامات فدرال رزرو شد، از این جهت که نگرانی آنها جهت تشدید سیاست‌های انقباضی در خصوص مهار تورم در ماه‌های آتی را خنثی کرد. بر این اساس باید به داده‌های این گزارش در ماه اکتبر نگاهی انداخت.

داده‌ها نشان می‌دهد که دو محرک اصلی کاهش تورم این کشور هزینه‌های مواد غذایی و انرژی به شمار می‌رود. هزینه‌های مواد خوراکی در ماه اخیر با کاهش 0.4 واحد درصدی مواجه شد و از 3.7 به 3.3 درصد در ماه اکتبر رسید. این درحالی است که هزینه‌های انرژی نیز مطابق با پیش‌بینی‌ها کاهشی شد و از منفی 0.4 درصد به منفی 4.5 درصد رسید و توانست تورم سالانه در این کشور را حدود 0.5 واحد درصد نزولی کند. از سوی دیگر هزینه‌های پوشاک، کالاهای پزشکی و خدمات حمل‌و‌نقل نسبت به ماه پیشین بیشتر افزایش یافت. از سوی دیگر برآوردها در خصوص تورم هسته‌(بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) نیز از پیش‌بینی‌ها بیشتر کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان خود در دو سال گذشته یعنی 4 درصد رسید. این واقعه واکنش بازارها را نیز به دنبال داشت.با بازگشت تورم آمریکا به مسیر نزولی، شاخص دلار جهانی واکنش منفی خود را به سقوط به کانال 104 واحدی نشان داد و موجب شد قیمت طلا و رمزارزها تقویت شود. در پی وقوع این رویداد فلز زرد با رشد 1.1 واحد درصدی رو‌به‌رو شد و در ساعت مذکور وارد کانال  1960 دلار ی شد. از سوی دیگر بیت‌کوین نیز پس از انتشار داده‌های تورمی مسیر صعودی طی کرد و به 36 هزار و 600 دلار رسید. به نظر می‌رسد با تداوم روند نزولی تورم و شاخص دلار، بازارها فرصت دوباره‌ای برای رکورد قیمتی جدید خواهند داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید