«والماس» فرابورسی شد

دنیای‌اقتصاد - علی قاسمی : شرکت الماس حکمت ایرانیان، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که در سال‌جاری برای اولین بار در بازار عرضه می‌شود. این شرکت در معاملات امروز (چهارشنبه ۱۰خرداد) عرضه اولیه خواهد شد. پرتفوی این شرکت به لحاظ تنوع در وضعیت بسیار خوبی است و انتظار می‌رود، با توجه به وجود سهام شاخص‌‌‌ساز در پرتفوی این شرکت، بازدهی خوبی نصیب سهامداران آن شود؛ چرا که برآوردها نشان می‌دهد در صورت تغییر روند شاخص کل، شاخص‌‌‌سازها وضعیت بهتری خواهند داشت. علاوه بر این، با توجه به خرید و فروش و جابه‌‌‌جایی به‌موقع در پرتفوی بورسی شرکت، درآمد و سودآوری «والماس» وضعیت باثباتی داشته و احتمالا مورد استقبال سهامداران بازار قرار خواهد گرفت.

معرفی شرکت
شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان، در سال 1389 به صورت سهامی‌خاص تاسیس شد و در سال 1400 به‌عنوان نهاد مالی شرکت سرمایه‌گذاری نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید. در نهایت این شرکت در سال 1401 به سهامی‌عام تبدیل شد و امروز (چهارشنبه 10خرداد 1402) عرضه اولیه می‌شود. مالکیت بیش از 99درصد این شرکت بر عهده موسسه بنیاد تعاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

نگاهی به صورت‌های مالی سالانه
سال مالی شرکت الماس حکمت ایرانیان، اسفندماه است و بخش بزرگی از درآمد این شرکت مطابق با صورت سود و زیان، به سود فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها تعلق دارد. روند درآمد عملیاتی این شرکت نشان می‌دهد که با توجه به شرایط بازار سرمایه، «والماس» توانسته است رشد درآمدی خوبی را در سال 1401 به ثبت برساند و رقم درآمد آن به 192میلیارد تومان می‌‌‌رسد. علاوه بر این، روند حاشیه سود شرکت، حاکی از آن است که سودآوری «والماس» از ثبات نسبی برخوردار بوده و به دلیل تنوع بالای پرتفوی، موفق شده است در سودآوری به نقطه امنی دست یابد.


بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌‌‌های الماس حکمت ایرانیان را صنعت کانه‌‌‌های فلزی، فرآورده‌‌‌های نفتی، چندرشته‌‌‌ای صنعتی، بیمه و صندوق بازنشستگی تشکیل می‌دهد. با این حال این شرکت در صنایع دیگری نیز به تناسب سرمایه‌گذاری کرده است. به همین دلیل ریسک پرتفوی بسیار پایین بوده و تقسیم سرمایه در صنایع مختلف سبب شده است سودآوری و درآمد شرکت در محدوده باثباتی قرار گیرد. علاوه بر این، بازده دارایی‌‌‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام پس از سال 99 کاهش یافته و انتظار می‌رود با بهبود اوضاع بازار به‌خصوص سهام شاخص‌‌‌ساز، پرتفوی «والماس» نیز بهبود خوبی را تجربه کند؛ چرا که عمده پرتفوی این شرکت را سهام شاخص‌‌‌ساز و بزرگ بازار تشکیل می‌دهد.

پرتفوی بورسی
پرتفوی بورسی «والماس» از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به شرایط شاخص کل و احتمال سهام شاخص‌‌‌ساز احتمالا سهام زیرمجموعه این شرکت می‌‌‌توانند بازدهی خوبی کسب کنند. علاوه بر این پرتفوی «والماس» از ارزندگی بالایی برخوردار بوده و  P/ E‌‌‌آینده‌نگر و محقق‌شده بسیار مناسبی دارد. بانک ملت، بانک اقتصاد نوین و بانک آینده، سه نماد بانکی پرتفوی بورسی «والماس» هستند. خبر بازگشایی احتمالی بانک‌آینده و ارزندگی بالای آن با توجه به دارایی‌‌‌ها می‌‌‌تواند بر بازدهی «والماس» نیز اثرگذار باشد. علاه بر این، پتروشیمی پردیس و پالایش نفت بندرعباس نیز عمده صنعت فرآورده‌‌‌های نفتی این پرتفوی ارزشمند را تشکیل می‌دهند که به لحاظ نسبت قیمت به سود پتانسیل زیادی برای رشد دارند. سهام دارویی پرتفوی بورسی «والماس» نیز شامل داروسازی فارابی، داروسازی اکسیر و داروسازی رهآورد تامین است. «سپاها»، «سرود» و «سمازن» نیز سه‌نماد سیمانی ارزشمند پرتفوی «والماس» هستند. «کاوه» و «فخوز» نیز با وجود ارزندگی بالا به تنوع پرتفوی این شرکت کمک شایانی کرده‌‌‌اند. ارزش روز پرتفوی بورسی این شرکت، حدود‌ هزار میلیارد تومان و بهای تمام‌‌‌شده پرتفوی بورسی 654میلیارد تومان است. بنابراین، ارزش‌افزوده پرتفوی بورسی نیز حدود 400میلیارد تومان است.


پرتفوی غیر‌بورسی شرکت شامل درآمد ثابت کیان، اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا، کهربا و نوع دوم کاراست. اهمیت پرتفوی غیر‌بورسی «والماس» از آن روست که الماس حکمت‌ایرانیان به وسیله سرمایه‌گذاری در این اوراق موفق خواهد شد ریسک پرتفوی کلی این شرکت به‌شدت کنترل شده و بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کند؛ چرا که سرمایه‌گذاری در اوراق سکه طلا، تا حدودی بازدهی خوبی را در بلندمدت نصیب سرمایه‌گذار کرده و صندوق‌های درآمد ثابت نیز سود ثابتی را نصیب سهامداران خواهد کرد. با توجه به اینکه اخیرا اهالی بازار به P/ E شرکت‌های سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی داده و براساس این نسبت نیز اقدام به ارزش‌گذاری می‌کنند، کسب درآمد نقدی و ثابت و خرید و فروش و متنوع‌‌‌سازی پرتفوی می‌‌‌تواند بر نسبت قیمت به سود این شرکت‌ها اثر مثبتی گذاشته و احتمالا بازار نیز عدد بالایی را به P/ E نماد «والماس» نسبت خواهد داد. ارزش ذاتی پرتفوی غیر‌بورسی «والماس» حدود 117میلیارد تومان بوده است که با توجه به بهای تمام‌‌‌شده این پرتفوی که حدود 83میلیارد تومان است، ارزش‌افزوده این پرتفوی نیز حدود 34میلیارد تومان است.

درآمد‌‌‌های عملیاتی «والماس»
از آنجا که یکی از پارامترهای بازار برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌‌‌تواند نسبتP/ E باشد، به همین دلیل اهمیت سود نقدی و سود واگذاری سهام بسیار بیشتر خواهد بود. بر همین اساس مطابق آخرین گزارش ماهانه شرکت که مربوط به دوره یک‌ماه منتهی به 31/ 02/ 1402 می‌شود، این شرکت حدود 10میلیارد تومان درآمد نقدی از محل مجامع شرکت‌ها به ثبت رسانده و 43میلیارد تومان نیز سود حاصل از واگذاری سهام شده است. این شرکت در مدت مذکور، اقدام به خرید بانک‌ملت، صندوق بازنشستگی کشوری فولاد کاوه جنوب کیش، کاشی‌‌‌سازی حافظ، داروسازی فارابی و سرمایه‌گذاری غدیر کرده که بهای تمام‌‌‌شده آن حدود 147میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این، شرکت اقدام به خرید صندوق درآمد ثابت و اوراق سکه طلا به بهای 41میلیارد تومان کرده است. همچنین شرکت از محل فروش قاسم‌ایران و بیمه‌کوثر بیش از 40میلیارد تومان سود کسب کرده است. 

همچنین شرکت در مجامع اخیر در اردیبهشت‌ماه، از مجمع شرکت سیمان شاهرود و شرکت معدنی املاح ایران، سودی معادل 2میلیارد و 500میلیون تومان شناسایی کرده که سود نقدی شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون حدود 10میلیارد تومان بوده است. با توجه به مجامع پیش‌‌‌رو احتمال افزایش سود نقدی حاصل از سهام وجود دارد. خالص ارزش روز دارایی‌‌‌های الماس حکمت ایرانیان با توجه به ارزش روز پرتفوی بورسی حدود ‌هزار میلیارد تومانی و پرتفوی غیر‌بورسی 115میلیارد تومانی، حدود ‌هزار و 200میلیارد تومان و NAV هر سهم نیز حدود 290تومان است. بر همین اساس نسبت قیمت به NAV حدود 87درصد خواهد بود. به نظر می‌رسد با توجه به تنوع پرتفوی این شرکت و جابه‌‌‌جایی مناسب در ترکیب پرتفوی، این شرکت می‌‌‌تواند بالاتر از NAV فعلی نیز قیمت بخورد و در حال حاضر ارزنده به نظر می‌‌‌رسد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید