خرداد؛ استراحت بازار یا فتح قله‌های جدید؟

دنیای‌اقتصاد - امیرمحمد بختیاری : در هفته‌ای که گذشت بازار سهام وضعیت چندان پرهیجانی را تجربه نکرد و بازار هفته‌ای متعادل را پشت‌سر گذاشت. در این بین به‌نظر می‌رسد نگرانی‌ها بابت ادامه سقوط پرشتاب بازار تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده‌است، با این‌وجود نمی‌توان اظهار کرد که بازار به روند صعودی جذابش بازگشته است، چراکه در حال‌حاضر تمایلات صعودی بازار چندان پرقدرت نیستند. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در هفته‌ای که گذشت، حدود ۲۳‌هزار واحد معادل ۰۶/ ۱‌درصد اوج گرفت و شاخص‌کل هم‌وزن نیز حدود ۲۷‌هزار واحد معادل ۶۲/ ۳‌درصد رشد داشت.
در این میان به‌طور میانگین حدود ۸۱‌میلیارد‌تومان سرمایه در هفته گذشته وارد بازار سهام شده‌است، به‌طوری که به‌نظر می‌رسد هفته گذشته بعد از دو هفته متوالی خروج سرمایه از بازار، به‌طورکلی شاهد ورود نقدینگی به بازار بودیم. علاوه‌بر این هفته پیشین، ارزش معاملات خرد به‌طور میانگین به حدود ۷‌هزار و ۶۱۸‌میلیارد‌تومان رسید‌ و صندوق‌های بورسی (ETF) خروج پولی معادل ۹۰میلیارد‌تومانی را تجربه کردند. البته با وجود اینکه نماگر اصلی بازار سهام نخستین روز هفته معاملاتی گذشته را منفی آغاز کرد، با این وجود پس از انتشار نامه رئیس مجلس شورای‌اسلامی به رئیس‌جمهور در شامگاه سه‌شنبه، مبنی‌بر غیرقانونی‌بودن تثبیت نرخ ارز تسعیر در محدوده ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، بازار سهام در دقایق ابتدایی روز چهارشنبه واکنش شدید و جدی از خود نشان داد و شاهد تشکیل صف‌های خرید نسبتا سنگینی در صنایع پالایشی و پتروشیمی بودیم. هرچند که شدت این رفتار هیجانی با گذشت زمان و رسیدن به واپسین دقایق آخرین روز معاملاتی هفته اول خرداد ماه کاهش یافت.

در این بین بر اساس نظر کارشناسان به‌نظر می‌رسد، دلیل عقب‌ماندگی سهم‌‌‌‌‌های شاخص‌ساز و بزرگ همچنان کمبود نقدینگی فعال در بازار بورس است، زیرا برای آغاز روند صعودی مجدد بازار به ورود نقدینگی سنگین نیاز دارد.   با این حال به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار، با توجه به اینکه در سومین ماه از فصل بهار شاهد انتشار گزارش‌های ۱۲‌ماهه شرکت‌های مختلف بورسی هستیم، همچنین در این مقطع زمانی مجامع تعداد زیادی از شرکت‌ها نیز برگزار می‌شود، می‌توان انتظار داشت که پس از ایجاد ثبات در روند معاملات بازار تا اواسط خرداد ماه شاهد بهبود بازار در نیمه دوم این ماه خواهیم بود. همچنین در این بین سید‌فرهنگ حسینی کارشناس ارشد بازار سرمایه، به ریسک‌های تهدیدکننده بازار سرمایه در آخرین ماه از فصل بهار اشاره کرد و افزود: قیمت‌های جهانی و قیمت‌های کامودیتی‌ها یکی از ریسک‌های مهم بازار بورس تلقی می‌شوند که در این میان عدم‌کاهش آنها را می‌توان شرط رونق بازار دانست. حسینی همچنین ادامه داد: از سوی دیگر عملکرد برخی صنایع بورسی همچون صنایع غذایی به دلیل افزایش نرخ‌های ایجادشده و گروه بانکی به دلیل بهبود تراز عملیاتی و کارمزدها بهبود یافته‌است.

وی در پایان افزود: اگر سرمایه‌گذاران به‌دنبال ورود مستقیم به بازار سهام هستند، بهتر است تا سهام از چند صنعت با نسبت P/ Eکمتر از متوسط بازار را خریداری و بر اساس تحلیل شخصی خود اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کنند. حسینی همچنین تاکید کرد: سهامداران باید از استفاده از سیگنال‌های ارائه‌شده در شبکه‌‌‌‌‌های‌مجازی فاقد مجوز از سازمان بورس برای خرید و فروش خودداری کنند. محمدرضا ابراهیمی؛ فعال و کارشناس بازار سرمایه در تحلیل وضعیت هفته گذشته بازار بورس گفت: بازار هفته گذشته، هفته به نسبت متعادلی را پشت‌سر گذاشت. با توجه به انتشار اخبار مثبت برجامی در هفته گذشته، در هفته‌جاری باید شاهد رشد این اخبار در بازار سرمایه باشیم. بر همین اساس انتظارات بر‌این است که با آغاز روند کاهشی قیمت دلار درروز‌های اخیر و ادامه‌دار‌بودن آن در هفته‌های جاری، بازار سرمایه نیز از حرکت بازار ارز جهت خواهد گرفت و همسو با کاهش نرخ ارز، شاخص اصلی بازار سرمایه هم تا حدودی از این کاهش نرخ ارز متاثر خواهد شد. بازار سهام از دیرباز جزو موضوعات موردعلاقه کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده‌است، به‌طوری‌که در روزهای گذشته موج پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها برای آینده بازار در این شبکه‌ها به‌خصوص توییتر بسیار داغ بوده‌است.

خبری‌زاد یکی از تحلیلگران بازار نوشت: بعضی از سهامداران تازه‌وارد سهام مختلف را صرفا براساس یک شایعه خبری روی سقف قیمتی و در صف خرید خریداری می‌کنند، حالا که آن سهم حدود ۴۰‌درصد افت داشته است، همین سهامداران به حقوقی سهام که در سقف قیمتی سهامشان را فروخته‌اند ناسزا می‌گویند. عزیزان دل، بروید و ببینید که چرا حقوقی یک سهم در یک قیمت خاص سهام خود را می‌فروشد؟ بهتر است قبل از خرید و فروش سهام کمی آگاهی خود را از بازار سرمایه افزایش بدهید تا بعدا در سقف قیمتی و بر اساس شایعه یک سهم را خریداری نکنید. کاربر دیگری نیز به‌نام میناچی درباره روند اخیر بازار بورس گفت: تا یک ماه قبل فکر می‌کردم روند بازار مشابه اردیبهشت ۹۹ باشد و تا مرداد ماه سال‌جاری شاهد سقوط بازار سرمایه خواهیم بود، اما الان که تجربیاتم را مرور می‌کنم با شرایط فعلی روند بازار گویا بیشتر به سال‌۹۷ شباهت دارد و به‌نظر می‌رسد یک روند صعودی دو‌ساله در پیش داشته باشیم.

کاربر دیگری با عنوان علی بهمن درباره نامه اخیر مجلس شورای‌اسلامی به رئیس‌جمهور مبنی‌بر غیرقانونی‌بودن تثبیت نرخ ارز تسعیر در محدوده ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی نوشت: دلیل اصلی عدم‌اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها و نبود توسعه صنایع پایین‌‌‌‌‌دستی، مشکلات مالی و کم‌کاری در حمایت‌ها است، لذا آنچه در بررسی موانع اجرای این قانون باید مورد تمرکز باشد تقویت جنبه اجرایی آن در تکلیف دولت جهت ایجاد جذابیت لازم برای جذب سرمایه از بازار بورس و شرکت‌های خصوصی است، بنابراین باید منتظر ماند و دید در هفته‌جاری بازار با توجه به انتشاراخبار گوناگون برجامی و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه شرکت‌ها چه روندی را در پیش خواهد گرفت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید