عبور تدریجی معامله‌گران از خوان نخست

دنیای‌اقتصاد : پس از تعطیلات دوروزه در حالی سرمایه‌گذاران مشغول دادوستد سهام شدند که در نخستین روز هفته جاری شاخص کل بورس مجددا سطح ۳/ ۱میلیون واحد را از دست داد تا در روزهای آخر اردیبهشت نظاره گر خروج سرمایه‌ خرد باشیم. بررسی روند معاملات روز گذشته نشان می دهد این فضای منفی که اغلب نمادها را دربرگرفت ریشه بنیادی نداشت و صرفا به دلیل واکنش هیجانی بورس‌بازان به فضای کلی بازار و شرایط ملتهب اخیر حاکم بر جامعه بوده است.
از اواخر هفته قبل سهامداران در مواجهه با برخی اخبار مطرح‌شده پیرامون امکان قطعی برق صنایع همزمان با گرم شدن هوا طی روزهای آینده، رفتار متمایزی نسبت به قبل از خود نشان دادند. از این‌رو به نظر می‌رسد ریزش ۳۰ اردیبهشت نیز از همین موضوع نشات گرفته است. این‌طور که به ‌نظر می‌آید نحوه مواجهه بازار با برخی از متغیرهای اثرگذار، به‌ویژه اخبار اقتصادی و سیاسی، در حدی است که بلافاصله معامله‌گران را وارد فاز احتیاط می‌کند. این مساله روند داد‌وستدها را غیر‌قابل‌پیش‌بینی به تصویر می‌کشد، به همین دلیل در روزی که شواهد از وضعیت متعادل اغلب سهام حکایت می‌کرد، سهامداران دست به ماشه فروش بردند. نخستین روز معاملات سهام در هفته ‌جاری در حالی آغاز شد که از همان ابتدا حال و روز بازار مساعد نبود. این بازار که از اواسط اردیبهشت روند نزولی شدیدی را در پیش گرفته بود، اگرچه توانست تا حدودی خود را احیا و راه خود را به سمت سطوح بالاتر باز کند اما نسبت به تداوم روند تعادلی در بازار سهام تردیدهای جدی وجود دارد. به همین منظور سناریوی ناکامی سهامداران نسبت به سرمایه‌گذاران بازارهای موازی همچنان به قوت خود باقی است.

اما از سوی دیگر با عنایت به عقب‌گرد سازمان بورس از مواضع تضعیف‌کننده سهام، سناریوی فروکش کردن سریع ریزش اخیر نیز محتمل است؛ به طوری که می‌توان گفت این ریزش می‌تواند مقطعی باشد اما روند نزولی دیروز اگر در روزهای آتی تداوم داشته باشد، بازار سهام ممکن است با خطر از دست دادن کانال‌های بیشتر سهامداران را شوکه کند. با این حال بعید به نظر می‌رسد نماگرها در کوتاه‌مدت از فاز اصلاحی خارج شده و وارد فاز نزولی شدیدی شوند. یکی دیگر از متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام به وضعیت مختصات جدید عرضه خودرو باز می‌گردد. در ماه‌های قبل بازار سهام به‌کرات متاثر از تغییرات این بخش واکنش نشان داده است. به همین دلیل آنچه در وزارت صمت رخ می‌دهد از اهمیت بسزایی برای اهالی بازار سرمایه برخوردار است.

در حال حاضر بورس تهران با دستیابی به سطوحی جذاب به دلیل جاماندگی قیمتی از وضعیت تورمی در سال گذشته در حال جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و نشان دادن چراغ سبز به صاحبان پول است؛ با این اوصاف وضعیت متزلزل بازارهای رقیب به‌ویژه نوسانات قیمتی در دو بازار ارز و سکه طلا می‌تواند تهدید جدی برای تالار شیشه‌ای محسوب شود. اما یکی از نکات حائز اهمیت در رفتار معامله‌گران طی روزهای قبل آن است که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به‌تدریج از خوان نخست بورس مبتنی بر قیاس بازار با سال ۹۹ عبور کرده‌اند. این عامل در ابتدای سال برخی شبهات مبنی بر امکان ریزش شدید نماگرهای سهامی و بازگشت به عقب را تداعی می‌کرد؛ این در حالی است که به‌مرور و با شکل‌گیری روند تدریجی صعودی در بازار، واهمه سرمایه‌گذاران نسبت به این مانع معاملاتی از هم گسیخت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید