جهان به عصر زغال‌سنگ بازگشت

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تقاضا برای زغال‌سنگ در بازار رکورد زده است و این روند با توجه به کاهش واردات گاز روسیه و بازگشت اتحادیه اروپا به مصرف این سوخت و کمی عرضه در بازار، ادامه خواهد داشت.
جهان به عصر زغال‌سنگ بازگشت
به گزارش «کالاخبر»، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، تقاضا برای زغال‌سنگ در جهان در سال ۲۰۲۲ به ۸میلیارد تن رسیده که با رکورد مصرف تاریخی در سال ۲۰۱۳ برابر است و در سال ۲۰۲۳ بیشتر هم خواهد شد. این نهاد بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: براساس شرایط اقتصادی و روند فعلی بازار و با فرض اینکه اقتصاد چین همان‌طور که انتظار می‌رفت در نیمه دوم امسال بهبود یابد، پیش‌بینی می‌شود، مصرف زغال‌سنگ در جهان ۷/ ۰‌درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد و به ۸میلیارد تن برسد. این رقم با رکورد سال ۲۰۱۳ برابری می‌کند و تقاضای زغال‌سنگ احتمالا در سال آینده بیشتر افزایش می‌یابد و به بالاترین میزان می‌رسد. بنا بر اعلام IEA، به علت افزایش قیمت گاز، تقاضا برای این سوخت بالا رفته است و بسیاری از کشورها مجبور شده‌اند به میزان زیادی از گاز به سوی زغال‌سنگ بروند و نیروگاه‌های زغال‌سنگی را که قبلا بسته شده بودند دوباره باز کنند.

در این گزارش آمده است، چین که «مسوول بیش از نیمی از مصرف جهانی زغال‌سنگ است»، با وجود کاهش ۳ درصدی تقاضا در نیمه اول امسال، عامل اصلی رشد تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود، به علت رشد اقتصادی و استفاده گسترده‌تر از برق، تقاضا برای زغال‌سنگ در هند افزایش یابد. درعین حال اتحادیه اروپا نیز به تقاضا کمک خواهد کرد؛ زیرا این اتحادیه به دلیل کاهش واردات گاز روسیه، به‌طور فزاینده‌‌‌ای به زغال‌سنگ در تولید برق روی می‌‌‌‌آورد تا جایگزین گاز یا ذخیره آن برای زمستان شود. در ادامه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است، بازارهای زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳، به‌ویژه پس از اجرایی شدن تحریم زغال‌سنگ اتحادیه اروپا، بی‌ثبات خواهند ماند و قیمت‌ها ممکن است تا سال آینده به‌خوبی رشد کنند. «از آنجا که افزایش قیمت گاز طبیعی باعث رقابتی‌‌‌‌تر شدن زغال‌‌‌‌سنگ در بسیاری از بازارها شده، قیمت‌‌‌ جهانی این سوخت نیز به نوبه خود افزایش یافته و در بازه اکتبر ۲۰۲۱ تا ماه مه ۲۰۲۲ به رقمی بی‌سابقه رسیده است.» IEA  اعلام کرد: «تحریم‌ها علیه زغال‌سنگ روسیه، بازار را مختل کرده و سبب کمبود عرضه شده است. با توجه به اینکه سایر تولیدکنندگان در جایگزین کردن تولید روسیه محدودیت دارند و قیمت‌های بازار آتی نشان می‌دهد، کمبود عرضه تا سال بعد و پس از آن ادامه یابد.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید