عبور نفت از سد ۹۰ دلاری

دنیای‌اقتصاد : قیمت نفت خام در ساعات پایانی معاملات روز پنج‌شنبه به دلیل نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه در نتیجه بحران آب و هوایی برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به این سو، سطح قیمتی ۹۰ دلار بر بشکه را پشت سر گذاشت. در همین حال که تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی و توفان زمستانی در آمریکا نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه را تشدید کرده، قیمت نفت در روز جمعه بازهم افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در ۷ سال گذشته رسید و رکورد تازه‌‌‌ای به ثبت رساند.
تا زمان تنظیم این خبر در ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه به وقت تهران، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با یک دلار و ۹۲ سنت افزایش به ۹۲ دلار و ۱۹ سنت رسیده بود. این ارقام نمایانگر رشد ۱۳/ ۲‌درصد شاخص نفتی آمریکایی نسبت به قیمت بسته شده جلسه معاملاتی پیشین است. در معاملات روز پنج‌شنبه، بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت به ۹۰ دلار و ۲۷ سنت بر بشکه رسید که بالاترین قیمت ثبت شده این شاخص نفتی از روز ۶ اکتبر سال ۲۰۱۴ را نشان می‌دهد. همچنین شاخص نفت خام برنت نیز با رشدی ۲‌درصدی به ۹۲ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسیده که افزایش قیمتی یک دلار و ۸۲ سنتی را نسبت به قیمت بسته شده جلسه معاملاتی روز گذشته نشان می‌دهد. نفت برنت نیز با ثبت رکوردی تازه به اوج ۷ساله خود دست یافته است. هر ۲ شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت و برنت در مسیر ثبت افزایش هفتگی متوالی خود هستند. یکی از عوامل صعودی بازار، توفان عظیم زمستانی است که روز پنج‌شنبه مناطق مرکزی و شمال شرقی ایالات متحده را در نوردیده و برق هزاران خانوار را قطع کرد. کارستن فریچ، تحلیلگر بازارهای کالایی در کامرزبنک(Commerzbank)  می‌‌‌گوید: «جهش آخر قیمت نفت خام ناشی از موج سرمای تگزاس بود که نگرانی را در مورد قطعی تولید در حوضه پرمین، بزرگ‌ترین بخش تولید نفت شیل آمریکا را افزایش داد.»

عرضه محدود نت نیز ساختار ۶ ماهه بازار وست تگزاس اینترمدییت را به سمت وارونگی (Backwardation) ۴/ ۸ دلار در هر بشکه سوق داده است که بیشترین میزان از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون است. وارونگی زمانی رخ می‌دهد که قیمت قراردادهای تحویل کوتاه‌مدت بالاتر از قراردادهای ماه‌‌‌های بعدی باشد و معامله‌‌‌گران را تشویق می‌کند تا نفت را از ذخایر خود خارج کرده و به سرعت بفروشند. همچنین تنش‌‌‌های پیرامون بحران اوکراین نیز باعث افزایش بهای طلای سیاه شده، چراکه نگرانی‌ها را در مورد عرضه نفت افزایش داده است. همچنین اوپک و متحدانش نیز توافق کردند که به افزایش متوسط تولید ۴۰۰ بشکه در روز پایبند بمانند. این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان اوپکی مانند عراق که دومین تولیدکننده اوپک محسوب می‌شود، در ماه ژانویه بسیار کمتر از سهمیه خود نفت عرضه کرده و این امر فشار بر مصرف‌کنندگان را افزایش داده است. کامرزبنک پیش‌بینی قیمتی خود برای نفت خام در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۲ را از ۸۰ دلار بر بشکه قبلی، به ۹۰ دلار در هر بشکه رسانده است. با این حال، سیتی‌‌‌ریسرچ انتظار دارد که بازار نفت در ۳ ماه آینده به فاز عرضه مازاد ورود کند و ترمز افزایش قیمت‌های اخیر را بکشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید