ریزش سریالی رمزارزها

دنیای اقتصاد : در بازار رمزارزها، ترس و استرس بسیار زیادی بر معامله‌گران حاکم است. از روز یکشنبه هفته گذشته تا روز شنبه این هفته، بیت‌کوین به مدت شش روز متوالی ریزشی بوده و این مدت زمان ریزش بدون وقفه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است. طی هفت روز اخیر بیت‌کوین حدود ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است. طی این هفت روز بیت‌کوین از کانال ۴۸هزار دلار تا کانال ۴۰ هزار دلار ریزش داشته است. ریزش بیت‌کوین موجب ایجاد ترس در سراسر بازار شد که در نتیجه ارزش بازار با افت تقریبی ۲۰۰ میلیارد دلاری از ۲/ ۲ تریلیون دلار به ۹۶/ ۱ تریلیون دلار برسد.
ریزش سریالی رمزارزها
 بازار رمزارزها آخرین باری که چنین ریزش متوالی را تجربه کرد در جولای و آگوست سال ۲۰۱۸ بود. طی ریزش‌های آن سال بیت‌کوین از ۳۰ جولای تا ۴ آگوست طی ۵ روز ۱۶ درصد از ارزش خود را به‌طور متوالی از دست داد. توالی مدت ریزش فارغ از کاهش ارزش بازار، شرایط روانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد که موجب ایجاد فشار فروش در روزهای آینده نیز می‌شود.  در ادامه مسیر نزولی بیت‌کوین، محدوده حمایتی ۳۸ تا ۴۰ هزار دلار یکی از مهم‌ترین‌ محدوده‌هایی است که اگر خریداران نتوانند این محدوده را نگه دارند، می‌توان انتظار داشت که بیت‌کوین به محدوده حمایتی بعدی یعنی ۲۸ هزار دلار نیز برسد. این سناریو در صورتی مطرح است که در ادامه روند صعودی ما شاهد ورود پول هوشمند به بازار نباشیم.  داده‌های بازار نشان می‌دهد که در روزهای گذشته عده‌ای از معامله‌گران تلاش کردند تا خلاف روند بازار معاملاتی را انجام دهند، ولی تداوم روند نزولی باعث شده موقعیت‌های خرید این دسته از افراد بسته شده و حساب آنها لیکویید شود.  لیکویید شدن (Liquidation) حالتی است که در آن کل موجودی حساب معاملات آتی معامله‌گران توسط صرافی توقیف می‌شود. این کار برای جبران زیان هزینه صرافی که ناشی از اهرم به‌کار رفته در معاملات است صورت می‌پذیرد. به بیان ساده‌تر، اهرم در معاملات آتی مانند وامی است که از سوی صرافی به معامله‌گران اهدا می‌شود و چنانچه موقعیت معاملاتی یک معامله‌گر زیان‌ده شود، صرافی از سرمایه اولیه معامله‌گر که همانند وثیقه این وام است زیان خود را جبران می‌کند.  داده‌ها نشان می‌دهد که درحال حاضر اهرم معامله‌گران در معاملات خود به‌شدت کاهش یافته است. پس از روز چهارشنبه هفته گذشته که طی ریزش قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار از موقعیت‌های معاملاتی معامله‌گران بسته و لیکویید شد، سطح احتیاط در بازار بالا رفته و معامله‌گران تلاش می‌کنند تا معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام دهند.

ورود و خروج بیت‌کوین در صرافی‌ها یکی از داده‌هایی است که به تحلیل شرایط بازار بسیار کمک می‌کند. خروج بیت‌کوین از صرافی‌ها به علت تمایل سرمایه‌گذاران به نگهداری دارایی خود در کیف‌پول‌ها صورت می‌گیرد و نشان از دیدگاه صعودی معامله‌گران نسبت به بازار دارد. برعکس این موضوع، یعنی ورود بیت‌کوین به صرافی‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران قصد دارند با وارد کردن دارایی خود از کیف‌پول‌ها به صرافی‌ها، آنها را به فروش رسانند و نشان از دیدگاه نزولی آنان دارد.

در حال حاضر؛ داده‌های ورودی و خروجی صرافی‌ها نشان می‌دهد که روند ورود بیت‌کوین به صرافی‌ها افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بیشتری در تلاشند تا با ورود دارایی خود به صرافی‌ها، آنها را به فروش رسانند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید