دلار جهانی قدرتمندتر می‌شود؟

دنیای اقتصاد : قیمت طلا پس از سخنرانی جرمی پاول و جنت یلن کمی عقب نشست. پاول در سخنرانی خود اعلام کرد که در فدرال رزرو به دنبال آن خواهد بود که برنامه خرید اوراق قرضه را با توجه به انتظارات تورمی به وجود آمده زودتر از موعد پایان دهد. وی در این خصوص توضیح داد که به احتمال زیاد در جلسه دسامبر فدرال رزرو این موضوع را به بحث خواهد گذاشت و به‌دنبال آن خواهد بود تا برنامه‌های ضدتورمی بیشتری را به اجرا گذارد تا جلوی رشد بی‌‌رویه تورم بایستد. پیش از این انتشار خبر باقی ماندن پاول بر مسند قدرت در فدرال رزرو باعث ریزش حدودا ۳۰ دلاری طلا شده بود.

 بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌‌اند که تاثیر انتشار این خبر بلندمدت نخواهد بود، چراکه بسیاری از تحلیلگران و معامله‌‌گران با انتخاب پاول انتظار ‌چنین سیاستی را داشتند و تاثیر چنین خبری پیش‌‌تر خود را در ریزش قبلی قیمت طلا نشان ‌‌داده‌‌ است.  در کنار این صحبت‌های جرمی پاول، حساب تجاری آمریکا نیز در ماه نوامبر با کاهش کسری مواجه بوده که این‌ موضوع نیز خبر بسیار خوبی برای اقتصاد آمریکا بود. حساب تجاری آمریکا با کسری یک تریلیون و ۶۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری مواجه است. بیشترین میزان کسری در حساب تجاری آمریکا مربوط به تجارت با چین و آمریکا است. به عبارت دیگر چین و کانادا بزرگ‌ترین طلبکاران اقتصاد آمریکا به حساب می‌‌آیند.  بر اساس آمار وزارت بازرگانی آمریکا رشد اقتصادی سه‌‌ ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رقم ۱/ ۲ درصد اندازه‌‌گیری شده است. این رقم ۶/ ۴ درصد نسبت به رشد اقتصادی سه ماهه قبل کاهش داشته و همچنین ۶/ ۰ درصد کمتر از نرخ رشد پیش‌‌بینی شده قبلی است.

  اومیکرون مانع رشد

نگرانی‌‌ها در خصوص گسترش اومیکرون همچنان در میان سیاستمداران وجود دارد. بسیاری از سیاست‌گذاران اقتصادی نگران آن هستند که با ابتلای افراد بیشتری به سویه اومیکرون، دولت‌ها ناچار شوند که برای جلوگیری از کاهش سلامت عمومی، سیاست‌های سلامتی سخت و شدیدی مانند قرنطینه را در پیش گیرند.  سیاست قرنطینه می‌تواند به‌صورت جدی زنجیره تامین کالا را با مشکل مواجه کند. این موضوع به آن دلیل است که عرضه نیروی کار در سطح بازار کار را کاهش خواهد داد و در نتیجه مشکلات جدی سیستم تولید و عرضه را با خود درگیر خواهد کرد.

۱۵ نوامبر امسال بود که لایحه یک تریلیون دلاری زیرساخت‌‌های آمریکا تصویب شد که برای آن بودجه‌‌ای از محل مالیات از کارگزاران رمزارزها درنظر گرفته شده بود. این موضوع در آن زمان موجب ریزش شدید در بازار رمزارزها شد و بسیاری از کارشناسان نگران ابهام درخصوص واژه کارگزار یا  Broker در این لایحه بودند.  فارغ از بحث مالیات، مهم‌ترین نگرانی فعالان و تحلیل‌‌گران در خصوص الزام کارگزاران رمزارزها به پایبندی به فرم ۱۰۹۹ (فرم اظهار درآمدها برای دریافت مالیات از سوی دولت آمریکا) و ارائه گزارش درآمدهای خود در این قالب بودند. کارگزاران باید در این فرم علاوه بر اینکه سود خود را اعلام می‌‌کنند، نام و آدرس مشتریان خود را نیز اعلام کنند.  

حال جنت یلن طی سخنرانی خود کمی از ابهام واژه کارگزار کاسته است. وی طی سخنرانی خود اعلام کرد که واژه کارگزار شامل استخراج‌‌کنندگان رمزارزها و شرکت‌های نرم‌‌افزاری ارائه‌‌دهنده کیف‌‌پول‌‌های غیر حضانتی و شرکت‌های تولیدکننده کیف‌‌پول‌‌های سخت‌افزاری نخواهد شد.کیف‌‌پول‌‌های غیر حضانتی به کیف‌‌‌‌پول‌‌هایی گفته می‌شود که کلید خصوصی و عمومی افراد به‌طور کامل در اختیار خودشان است و دارایی‌‌ها مستقیما تحت کنترل خود افراد است.  کیف‌‌پول‌‌های حضانتی آن دسته از کیف‌‌ها هستند که دارایی افراد در اختیار یک نهاد ثالث به عنوان محافظ قرار می‌گیرد و افراد به‌صورت مستقیم بر مدیریت دارایی‌‌های خود کنترل ندارند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید