کم‌رمقی بورس در سیل توقف‌ها

دنیای‌اقتصاد : بورس تهران معاملات روز گذشته خود را در حالی به پایان رساند که نماگر اصلی این بازار با ثبت رشد ۶۵/ ۰ درصدی توانست تمام افت روز یکشنبه را جبران کند و مجددا به مرز صفر سال‌جاری برسد. این روند صعودی در حالی رقم خورد که قرار گرفتن در روزهای پایانی برگزاری مجامع بورسی و ترافیک شدید آن سبب شد تا شاهد افزایش نمادهای متوقف بازار باشیم. این مهم در کنار افزایش فشار فروش سهام در این روزها به دلیل عدم‌تمایل برخی سهامداران برای شرکت در مجامع شرکت‌ها بورسی، همواره موجب شده بازار سهام در روزهای پایانی تیر ماه فضای کم‌رمقی را تجربه ‌کند. به موجب این شرایط روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسید که رکورد کمترین میزان این متغیر در تیرماه بود.
کم‌رمقی بورس در سیل توقف‌ها
صبح روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که بنابر پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رئیس‌جمهور تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه‌شنبه (۲۹ تیرماه) تا یکشنبه (۴ مردادماه) تعطیل است. این امر بر اساس اعلام بانک مرکزی به تعطیلی شعب بانک‌ها در تهران و کرج و در نهایت تعطیلی ۳روزه بورس انجامید تا روز گذشته به‌عنوان آخرین روز معاملاتی هفته و تیرماه محسوب شود. بر این اساس با پایان معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس با ثبت بازدهی هفتگی ۴/ ۰ درصدی، آخرین هفته تیرماه را پایان داد. این در حالی بود که به‌رغم تعطیلی بانک و بورس برخی رسانه‌ها در فضای مجازی اعلام کردند که بنا به اعلام مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از آنجا که بسیاری از شرکت‌ها فقط تا ٣١ تیر فرصت قانونی برگزاری مجمع دارند، برگزاری مجامع به قوت خود باقی است. این در حالی بود که دیروز سارا علیاری، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص به همفکران گفت: «بر اساس قانون تجارت، شرکت‌های بورسی حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی می‌توانند نسبت به برگزاری مجمع اقدام کنند و اختیار برگزاری مجمع در این مدت به عهده خود ناشران است، بنابراین سازمان بورس دخالتی در زمان برگزاری مجامع ندارد. اگر ناشران در روزهای تعطیل تصمیم به برگزاری مجمع داشته باشند از نظر سازمان بورس منع قانونی ندارد و نماینده سازمان هم در مجامع حاضر خواهد شد. اما آنچه ممکن است مانع برگزاری مجامع در روزهای تعطیل پیش رو شود تصمیمات قرارگاه عملیاتی مقابله با کروناست و به سازمان بورس ارتباطی ندارد.» باید دید آیا قرارگاه عملیاتی کرونا مجوز برگزاری مجامع را خواهد داد یا خیر؟ این امر درحالی است که در صورت لغو مجامع باید فرصت برگزاری مجامع به مدت یک هفته تمدید شود. در این‌صورت احتمالا فضای کم‌رمقی که فصل مجامع در بازار سهام ایجاد می‌کند، یک هفته دیگر برقرار خواهد بود.

به هر روی با پایان معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ثبت رشد ۸۴۲۰ واحدی (معادل ۶۵/ ۰ درصد) روی عدد یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد توقف کرد. به نظر ابهام در تعطیلی بورس تا دوشنبه هفته آینده تا حدودی از شتاب رشد بورس در معاملات دیروز کاست. سه نماد «تاپیکو»، «رمپنا» و «فارس» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین دیروز شاخص کل هموزن که نشان از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، اندکی از شاخص کل پیشی گرفت و به لطف تقویت تقاضا برای نمادهای کوچک‌تر رشد ۶۸/ ۰ درصدی را ثبت کرد. این نماگر بورسی با پایان معاملات هفته رشد ۳۶/ ۰ درصدی را در مقیاس هفتگی داشت. از سوی دیگر در فرابورس ایران نیز به واسطه رشد تقاضا برای سهام کوچک‌تر شاهد رشد ۰۸/ ۱ درصدی نماگر اصلی این بازار بودیم. شاخص کل فرابورس نیز در مقیاس هفته با رشد ۳۱/ ۰ درصدی همراه شد. در این بازار نیز سه نماد «بپاس»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین سهم را در رشد نماگر اصلی فرابورس داشتند.

از جمله اخبار اثرگذار بر معاملات سهام می‌توان به مصوبه یکشنبه شب ستاد فرماندهی راهبری اوج بار کشور اشاره کرد که بر اساس آن محدودیت‌های برقی فولادی‌ها و سیمانی‌ها کاهش یافت. بدین‌ترتیب بر اساس مصوبه و با توجه به توافق صورت گرفته بین وزارت صمت و وزارت نیرو مقرر شد که کارخانه‌های تولید سیمان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح با ۱۰۰ درصد توان تولید خود و در طول روز با ۳۰ درصد توان به فعالیت بپردازند. این امر برای کارخانه‌های فولادی از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح ۵۰ درصد دیماند و در طول روز ۱۰ درصد دیماند مصرفی بود. از چهارشنبه تا یکشنبه نیز کارخانه‌های تولید سیمان می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز با ۱۰۰ درصد توان تولید خود و کارخانه‌های فولادی نیز تا ۵۰درصد دیماند برای ۲۴ ساعت شبانه‌روز به فعالیت بپردازند.

رکودی‌ترین روز معاملاتی تیرماه
از جمله نکات حائزاهمیت در معاملات بورسی روز گذشته، پیشی گرفتن ارزش صف خریدها از ارزش صف فروش‌ها بود. این امر تا حدودی از میزان فضای رکودی که در معاملات دوشنبه به نسبت یک ماه گذشته (از ۳۱ خرداد تاکنون) با افت ارزش معاملات (افت ۲۷ درصدی نسبت به‌روز یکشنبه) مشاهده می‌شد، کاست. بر این اساس در جریان دادستدهای خرد بورسی روز گذشته سهامی به ارزش ۳۵۵۸ میلیارد تومان و در معاملات خرد فرابورسی ۱۶۵۹ میلیارد تومان میان سهامداران جابه‌جا شد. «شستا» و «برکت» در مجموع با ارزش ۳۴۹ میلیارد تومان، در صدر دادوستدهای خرد بورسی قرار داشتند. در فرابورس نیز نماد معاملاتی «دی» با ارزش معاملات ۲۲۰ میلیارد تومانی بیشترین میزان معاملات خرد فرابورسی را به خود اختصاص داد.

مالکیت هفتگی سهام در دستان حقوقی‌ها
در جریان معاملات روز دوشنبه سهامداران خرد مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. بر این اساس روز گذشته مبلغ ۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهامی حقیقی‌ها منتقل شد. سهام سه گروه «چندرشته‌ای صنعتی»، «مواد غذایی به جز قندی‌ها» و «فرآورده‌های نفتی» در صدر خریدهای حقیقی‌ها قرار داشت. در مقابل سهامداران عمده به خرید سهام از سه گروه «سیمان»، «فلزات اساسی» و «کانه فلزی» گرایش بیشتری داشتند. از طرفی به‌رغم اینکه در آخرین هفته معاملاتی تیرماه از لحاظ تعداد روز سهامداران حقیقی خوش‌تر از حقوقی‌ها درخشیدند، اما مالکیت‌ها در مقیاس هفتگی به سمت سهامداران عمده بود. بدین‌ترتیب حقوقی‌ها در مقیاس هفتگی خالص خرید ۹۱ میلیارد تومانی را رقم زدند.

بورس دوشنبه از دریچه آمار
در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۶۵/ ۰ درصدی همراه شد، از ۲۹۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۷۲ سهم (۵۸ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۱۴ سهم (۳۸ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۵۳ نماد (۱۸ درصد) صف خریدی به ارزش ۳۰۱ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۲۵ نماد بورسی (۸ درصد) به ارزش ۲۹۱میلیارد تومان بودیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید