بیم و امیدها از بورس و روزهای آینده

دنیای‌ اقتصاد : ۴ روز به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و شاخص بورس همچنان خنثی و کم‌رمق است. در این میان پیش‌بینی و تحلیل فعالان حوزه بورس مبنی بر اینکه هرچه به روزهای برگزاری انتخابات نزدیک شویم، بورس سبزپوش‌تر می‌شود، زیر سوال رفته است.
عرضه مسکن در بورس کالا از آن موضوع‌هایی است که هر چند وقت یک بار در فضای خبری کشور مطرح می‌شود و کم و بیش کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن می‌پردازند و نظراتشان را درباره آن در صفحه‌های خود مطرح می‌کنند. اما این روزها که بحث‌های انتخاباتی و تحلیل صحبت‌های نامزدهای انتخابات در شبکه‌های اجتماعی داغ است، پرداختن به این موضوع از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند گذشته نیست و خیلی از اخبار و اظهارنظرهای اقتصادی و بورسی از سوی کاربران نادیده گرفته می‌شود. دیروز با وجود اینکه وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در صحبت هایش مطرح کرد که «عرضه مسکن در بورس کالا می‌تواند زمینه رشد تولید، بهبود معاملات، شفافیت قیمت‌ها و کاهش دلالی‌ها را فراهم کند» اما اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص شبکه اجتماعی توییتر بی‌توجه به این صحبت‌ها از کنار آن رد شدند و تک و توک افرادی در صفحه‌های خود از دلخوشی و بلند پروازی‌های مسوولان کشور نوشتند. آن طور که از نوشته‌های آنها بر می‌آمد، انتقادها بیشتر درباره وضعیت نابسامان بورس و عدم رسیدگی به مطالبات سهامداران بود. به گفته آنها تا وقتی که بورس روند نزولی دارد و سهامداران از وضعیت این روزهای بازار سرمایه ناراضی هستند، صحبت از ایجاد بازارهای جدید و ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری بیهوده است.

هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، انتقاد از دولت دوازدهم شتاب بیشتری می‌گیرد. در روزهای گذشته برخی از کانال‌های تلگرامی منتقد سیاست‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مطالبی به این موضوع پرداختند که فضای سرد این روزها و عدم شور و هیجان مردم برای انتخابات به سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم بر‌می‌گردد. آنها در مطالب خود در این رابطه به بورس و وعده‌های دولت در این حوزه اشاره کردند.  این شبکه‌ها که جزو کانال‌های داخلی سرآمد در انتقاد تند و تیز از دولت هستند، بورس و وضعیت سهامداران را عامل مهمی در راستای سیاست کمرنگ کردن مشارکت حداکثری در انتخابات اعلام می‌کردند. اما در فضای توییتر انگشت اتهام فقط به سمت دولت دوازدهم نیست.

کاربران این شبکه اجتماعی در نوشته‌هایشان با وجود اینکه منکر سیاست‌های اشتباه دولتمردان در قبال بورس و سهامداران نمی‌شوند اما در عین حال با وجود اینکه بارها و بارها نامزدهای انتخابات درباره بورس صحبت کرده اند و جلساتی در شبکه اجتماعی کلاب‌‌هاوس گذاشته‌اند، اما کاربرانی هستند که به این مساله می‌پردازند که نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری تا به امروز برنامه‌ای مشخص و قابل درک درباره بهبود وضعیت بورس ارائه نکرده اند. آنها همچنین به این موضوع در نوشته‌هایشان اشاره می‌کنند که تا وقتی بورس عامل جدل‌های جناح‌های سیاسی در کشور است و از دخالت و دستور رها نشده است، اوضاع بورس و سهامداران مانند این روزها است. به اعتقاد آنها بهترین سیاست، می‌تواند سیاست عدم دخالت و دستور دادن به بورس و در کل فضای اقتصادی باشد، تا این حوزه‌ها نفس راحتی بکشند و به دور از بازی‌های سیاسی راه خود را طی کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید