تکلیف بورس به زودی روشن می‌شود

دنیای‌اقتصاد : کاهش نرخ ارز و سکه، صحبت‌های رئیس دولت درباره بالا بردن ارزش پول ملی، ابلاغ شیوه‌نامه چک‌های موردی، لغو شدن برخی از مجمع‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت توسط دادستانی آن شهرها و... از جمله موضوعاتی بود که دیروز در شبکه‌اجتماعی توییتر و در بین کاربران علاقه‌مند به حوزه بورس و اقتصاد درباره آنها صحبت می‌شد. در ادامه نگاهی داشته‌ایم به موضوعاتی که توجه‌های بیشتری به خود جلب کرده بود.
روشن شدن تکلیف بورس، یکی از آن موضوعاتی بود که دیروز و بعد از اعلام توافق روی برخی از بند‌های بازگشت دوباره به برجام درباره آن صحبت می‌شد. حالا خیلی از کاربران معتقدند که به زودی وضعیت بورس تعیین تکلیف می‌شود و کف قیمت دلار هم مشخص می‌شود. با این وضعیت بالاخره حوزه بورس و سهامداران از سردرگمی خارج می‌شوند. در این میان اتفاق دیگری که در حال افتادن است، از این قرار است که برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حال صحبت درباره بورس و وضعیت سهامداران هستند. هرچند هنوز زمان تبلیغات انتخابات آغاز نشده است اما با این حال فیلم‌های تبلیغاتی از صحبت‌های کاندیداها درباره مسائل روزمره مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. در روزهای گذشته فیلمی از یک کاندیدای انتخابات به طور گسترده‌ای در پیام‌رسان‌ تلگرام منتشر شد که تمام و کمال نسبت به سیاست دعوت عموم مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس انتقاد کرد و در لابه‌لای صحبت‌هایش این وعده را داد که اگر رئیس جمهور شود، مشخص می‌کند که رانت‌هایی که در بورس به برخی از اشخاص داده شده، توسط چه نهادهایی بوده و چه افرادی این رانت‌ها را دریافت کرده‌اند. دست به دست شدن این فیلم دوازده دقیقه‌ای در پیام‌رسان تلگرام، این بحث را تاحدودی در گروه‌‌ها به وجود آورد مبنی بر اینکه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد یکی از موضوعات اصلی و محوری بحث‌ها در این دوره از انتخابات وضعیت بورس و سهامداران است و برای همین کاندیداها در تلاش هستند تا توجه‌ سهامداران را به هر قیمتی که شده به خود جلب کنند، چراکه می‌دانند با جلب اعتماد و نظر آنها می‌توانند سبد رای پر و پیمان‌تری داشته باشند.

موضوع دیگری که دیروز توجه کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر را به خود جلب کرده بود، خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس برای خرید ارز دیجیتال بود. ماجرایی که محسن علیزاده، عضو شورای عالی بورس درباره آن صحبت و حتی بیان کرده بود که هم حقیقی‌های بزرگ و هم حقوقی‌ها بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را در مدت زمان کوتاهی از بازار خارج کردند. انتشار این صحبت‌ها در سایت‌ها و کانال‌های تلگرام و سر در آوردن آن در توییتر باعث واکنش کاربران پیگیر حوزه بورس و اخبار اقتصادی شد. افرادی درباره این مساله می‌نوشتند که این وضعیت نوک کوه یخ است و رقم خارج شده بیشتر از این حرف‌ها است. برخی دیگر از افراد هم درباره این مساله می‌نوشتند که بورس برای افرادی که از رانت برخوردار بوده‌اند تا مدت زمانی خوب بود و حالا سرمایه‌‌هایشان را که در بورس به دست آورده‌اند به سمت حوزه دیگری برده‌اند و تا زمانی که رانت و رانت‌بازی در کشور وجود داشته باشد، این چرخه همین‌طور ادامه دارد. گروهی دیگر هم درباره این مساله می‌نوشتند که قبل از اینها درباره خروج سرمایه‌ها از بازارهای داخلی هشدار داده بودند و مثل همیشه بهانه‌ای بود که به دولت انتقاد کنند. حرفشان هم این بود که حالا مسوول خروج سرمایه‌ها از بازارهای داخلی دولت است که نتوانسته شرایط بازارهای مالی داخل کشور را با ثبات و امن نگه دارد تا سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای خارجی نروند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید