بازار سهام در کلاب‌هاوس

دنیای اقتصاد : روز به روز تب و تاب حضور مسوولان و مقامات کشور در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس بیشتر می‌شود‌ و صحبت‌های آنها در این شبکه اجتماعی، سوژه‌ای برای دیگر کاربران در توییتر و تلگرام می‌شود. یکی از موضوعات پربحث در یکی دو روز گذشته حضور اسحاق جهانگیری در شبکه‌اجتماعی کلاب‌هاوس بود. معاون‌اول رئیس‌دولت که در این شبکه اجتماعی حاضر شد، به سوال‌های برخی از افراد پاسخ داد اما جایی برای سوال‌های افرادی که از قبل با آنها هماهنگ شده نماند. نکته‌ای که خیلی از افراد در شبکه‌اجتماعی توییتر به آن انتقاد کردند و اتاقی که جهانگیری در آن را صحبت می‌کرد را به سالن کنفرانس تشبیه می‌کردند. اما یکی از موضوعاتی که معاون اول رئیس دولت دوازدهم درباره آن صحبت کرد بحث بورس بود. او «دخالت دیگران» را دلیل سقوط بازار سهام خواند و گفت: «اگر روزی بازار سرمایه با رشد همراه بود عده‌ای می‌گفتند که این رشد نتیجه تلاش و برنامه‌ریزی ماست اما اگر سقوط در بازار سرمایه اتفاق می‌افتاد جوسازی علیه دولت انجام می‌شد.»
از آنجا که وقتی گفت‌وگوهای داخل شبکه‌اجتماعی کلاب‌هاوس مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد آنها همزمان صحبت‌های مطرح‌شده را در شبکه‌اجتماعی توییتر و پیام‌رسان تلگرام هم منعکس می‌کنند، بخش‌هایی از صحبت‌های جهانگیری هم در همان لحظه‌ای که صحبت می‌کرد در شبکه‌اجتماعی توییتر بازتاب داده می‌شد. کاربران زیادی با گلایه و انتقادهای تند و تیز درباره این موضوع می‌نوشتند که جهانگیری دست‌پیش را گرفته است. آنها در نوشته‌هایشان تلاش می‌کردند که وعده‌ها و اظهارنظرهای گذشته مسوولان دولتی را درباره سرمایه‌گذاری در بورس و تشویق مردم عادی برای آوردن سرمایه‌‌هایشان به این حوزه را بازتاب دهند و البته خطاب به معاون اول رئیس دولت می‌نوشتند؛ اتفاقی که در بورس برای مردم افتاده به هیچ‌وجه فراموش‌شدنی نیست.

یکی‌دیگر از بخش‌های صحبت‌های جهانگیری این بود که اگر در انتخابات شرکت کنید، مافیاها نمی‌توانند قدرت بگیرند. این صحبت‌ها سوژه دیگری بود که کاربران توییتر فارسی و اینستاگرام از صحبت‌های معاون اول رئیس دولت پیدا کرده بودند و با کنایه و زبان طنز درباره این می‌نوشتند که اگر در حال‌حاضر شهر دست شهروندان است، پس مسوول سرمایه‌های مردم که در بورس آب شد و هزینه نجات اقتصاد کشور شد، کیست. اصلا ارزهای ۴۲۰۰ تومانی به جیب شهروندان رفت یا مافیاها. از دیگر موضوعاتی که کاربران توییتر فارسی در رابطه با صحبت‌های جهانگیری به آن اشاره می‌کردند، این بخش از صحبت‌های او بود که بیان کرده بود: «دولت نمی‌خواهد در بازار سرمایه دخالت کند، هر حمایتی که لازم باشد و قانونی دولت بتواند انجام دهد، برای حمایت از سهامداران جزء انجام خواهد داد.» کاربرانی که توجهشان به این بخش جلب شده بود، درباره این مساله می‌نوشتند؛ که چطور در اسفندماه ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ دولت در بازار سرمایه تا جایی‌که می‌شد دخالت می‌کرد و آن را سبزپوش نگه می‌داشت اما حالا که اوضاع بورس خراب شده و نیازمند حمایت دولت است، نمی‌خواهد دخالتی در این حوزه داشته باشد. در این اوضاع و احوال، نماینده‌های مجلس هم برای انتقاد از دولت سنگ‌تمام گذاشته‌اند و در نوشته‌های خود در توییتر بورس را ابزاری برای انتقاد از دولت کرده‌اند. نکته جالب‌توجه این است که دیگر صحبت از بورس و سهامدار مختص به نماینده‌های کمیسیون‌های اقتصادی یا برنامه و بودجه نیست و حالا حتی رئیس کمیته حقوق‌‌بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با استفاده از کلمه بورس، از رئیس قوه قضائیه می‌‌خواهد که به تخلفات این حوزه رسیدگی کند. در روزهای گذشته زهره الهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‌آقای ‎رئیسی در شرایط جنگ اقتصادی، فقدان نظارت و برخورد با تخلف بازارگردانان بورس مشهود است. از ریاست‌محترم قوه‌قضائیه،می‌خواهیم باعنایت به رویکرد ضد‌فساد شما،برای حفظ ثروت ملی و دفاع از حقوق ملت در جهت ایجاد دادگاه تخصصی و نظارت بر بورس و بازار سرمایه،اقدام عاجل کنید.» این توییت البته خیلی کم در فضای توییتر فارسی مورد توجه قرار گرفت اما برخی از افرادی هم که به آن توجه کرده بودند، خطاب به این نماینده مجلس نوشته بودند که؛ کاش شما که نماینده مردم هستید، از دستاوردهایتان برای پیگیری حقوق مردم در این مدتی که در بهارستان هستید، گزارشی می‌دادید.

عماد مدیرزاده

فعال حوزه بورس

اینکه بگوییم بورس سپرتورمی بوده یا نه بحث دقیقی نیست. وقتی با وجود افزایش تورم انتظاری ناشی از سیاست فشار حداکثری، سیاست‌گذار نرخ سود بانکی را کاهش می‌دهد (ابتدای ۹۹)، پول‌ها از بازار پول خارج و به سمت دارایی‌های سرمایه‌گذاری می‌رود. طبیعتا بورس‌هم یکی از گزینه‌هاست. البته از منظر اقتصاد‌کلان بهترین گزینه بورس است به شرط فراهم‌کردن زیرساخت‌های بازار سرمایه مثل توسعه بازار اولیه. مشکل اصلی بورس در سال‌۹۹، استفاده دولت برای جبران بخش عمده کسری بودجه از آن محل بود که منجر به اجرای همزمان سیاست کاهش نرخ سود و تشویق بی‌سابقه مردم برای حضور در بورس شد. سیاستی که به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب جهت جذب چنین حجم منابعی، موجب افزایش بیش ‌از اندازه شاخص بورس شد که نهایتا با کاهش تورم انتظاری ناشی از انتخاب بایدن و افزایش نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی، سقوط کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید