بورس از نوع ابدویک‌روزی آن

دنیای‌اقتصاد : ریزش دوباره شاخص بورس در دومین روز هفته جاری، صحبت‌های دبیرکل اتاق اصناف ایران مبنی بر اینکه اگر وضعیت قرمز شود روزانه سه میلیون نفر بیکار می‌شوند، افزایش قیمت خودرو در سال جدید و... از جمله موضوعاتی بودند که دیروز در گعده فعالان حوزه بورس در شبکه اجتماعی توییتر درباره آن صحبت می‌شد. در ادامه نگاهی داریم به برخی از موضوعات پربحث و داغ که دیروز توجه کاربران را به خود جلب کرد.
حذف دامنه نوسان؛ به نفع سهامداران یا به ضررشان
حذف دامنه نوسان از موضوعاتی است که چند ماهی می‌شود در نوشته‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی جا خوش کرده است. دیروز باردیگر مساله دامنه نوسان در نوشته‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر دیده شد. ماجرا از جایی شروع شد که مهدیه کردی، خبرنگار در صفحه شخصی خود در توییتر این پرسش را از دیگر کاربران این شبکه اجتماعی پرسید که آیا در شرایط فعلی بورس، موافق حذف دامنه نوسان هستید یا خیر؟ او سپس خودش به این سوال این‌طور پاسخ داد که فکر می‌کند در حال حاضر زمان حذف دامنه نوسان نرسیده است. چرا که به اعتقاد او با این کار به بازار سرمایه شوک تحمیل می‌شود، ریزش سنگینی در پی دارد و در نهایت این کار به نفع سهامداران خرد نیست. این سوال و موضوع، برای چند ساعتی بین فعالان حوزه بورس در شبکه اجتماعی توییتر بحث و گفت‌وگویی راه انداخت. برخی کاربران در قسمت نظرات برای کردی نوشتند که حذف دامنه نوسان به زیان افرادی خواهد بود که در سهم‌های پروژه‌ای گیر کرده‌اند. البته این دسته از کاربران بعد از مطرح کردن چنین نظری به این مساله می‌پرداختند که در شرایط فعلی حداقل کاری که می‌توانند برای بهبود اوضاع بورس انجام بدهند بازگشت به دامنه نوسان متقارن سابق است. در مقابل برخی از افراد هم موافق حذف دامنه نوسان بودند. هرچند که این افراد اذعان می‌کردند این حذف باعث ریزش بازار و متضرر شدن خیلی‌ها می‌شود اما در نهایت به اعتقاد این افراد بعد از یک هفته تعادل به بازار بازمی‌گردد. در همین رابطه هم مجید امروی، فعال بازار سرمایه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «روزهای عید که بازار حالت نیمه‌تعطیل داشت بهترین فرصت اصلاح دامنه نوسان بود که متاسفانه از دست رفت. به نظر می‌رسد پس از یک تعادل نسبی، اولویت اصلاح دامنه نوسان به حالت نرمال است. نقدشوندگی عاملی مهم‌تر از سود و زیان است و نباید به مومنتوم منفی کمک کرد.»  بهنام صمدی، خبرنگار حوزه بورس هم در کانال تلگرام خود نوشت: «حذف دامنه نوسان شرط لازم برای بهبود شرایط بازار سرمایه و کاهش تخلفات است اما کافی نیست؛ این بازار برای رشد نیازمند اعتمادسازی و نهادسازی است. سازمان با برخورد گازانبری با قدیمی‌های بازار و مسدود کردن فله‌ای کدهای بورسی باعث فرار سرمایه از بازار شد. سازمان بورس باید هرچه سریع‌تر مجوزهای سبدگردانی، کارگزاری و مشاوره سرمایه‌گذاری را صادر کند. نمی‌شود بدون فراهم کردن زیرساخت حضور غیرمستقیم در بازار، دامنه حذف شود. باید دستورالعمل بازارگردانی به نفع بازار اصلاح شود و تعداد بازارگردان‌ها برای هر نماد افزایش پیدا کند.»

مقایسه این روزهای بورس با فروردین ۱۳۹۹
مقایسه بورس با روزهای گذشته‌اش و جلب کردن توجه دیگر کاربران غیربورسی به اوضاعی که سهامداران بورس گرفتار آن شده‌اند، از جمله تولید محتواهایی است که این روزها صفحه‌های بورسی و فعالان این حوزه انجام می‌دهند. در همین رابطه یکی از توییت‌های پربازدید دیروز، توییت پیام الیاس کردی، فعال حوزه بورس بود. او با انتشار عکس نوید محمدزاده، بازیگر سریال قورباغه با تیپی خوب، آن را با بورس در فروردین ماه ۱۳۹۹ مقایسه کرده بود و در مقابل با عکس نوید محمدزاده در فیلم ابد و یک روز که چهره یک فرد معتاد با لباس‌های غیر‌مناسب بود را با وضعیت بورس در فروردین ماه ۱۴۰۰ مقایسه کرده بود. یکی از صفحه‌های فعال در حوزه بورس هم با گذاشتن اسکرین‌شاتی از نمای کلی بازار در ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۹ و ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰، سعی کرده بود که فضای بورس و آنچه را که سهامداران در حال تجربه آن هستند، به تصویر بکشد. این مقایسه‌ها و تصویرها، واکنش‌های تند و تیز سهامداران خرد و بعضا تازه‌وارد به شبکه اجتماعی توییتر را در پی داشت. خیلی از افراد با بازنشر این عکس‌ها یا در قسمت نظرات منتشر کننده‌های این مقایسه‌ها در این رابطه می‌نوشتند که از زمان آغاز سقوط بورس مدیران و مسوولان سازمان‌های مختلف جلسات مختلفی برگزار کرده‌اند و هر کسی چند راهکار ارائه داده اما نتیجه‌اش هیچ بوده است.

بورسی که برعکس دنیا قدم برمی‌دارد
این امید از قبل از پایان یافتن سال ۱۳۹۹ در دل سهامداران زیادی بود که حداقل در اوایل شروع سال ۱۴۰۰، بورس روزهای خوشی را به خود می‌بیند و اوضاع و احوالش رو به بهبود پیش می‌رود. اما آن‌طور که باید و شاید فضای بورس در دو روز گذشته برای سهامداران رضایت‌بخش که نبود هیچ، پر از گلایه و انتقاد بود. در میان انتقادها برخی از کاربران به این مساله پرداختند که در اوایل سال ۱۳۹۹ که بورس‌های دنیا به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و رکود بازار‌ها سقوط می‌کردند، بورس‌های ایران و ونزوئلا رشد به شدت زیادی داشتند اما حالا که بازارهای دنیا امید به آینده‌ای بهتر دارند و خبرهای خوب واکسیناسیون به گوش رسیده، بورس ایران قرمزپوش شده است. این دسته از افراد با مطرح کردن این مساله با زبان کنایه به این موضوع می‌پرداختند که انگار برای همه طبیعی شده در همه حوزه‌ها برعکس سایر کشورها عمل کنیم؛ حتی در حوزه بورس.  

مهدی رباطی
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران
در دوره رونق بازار در یک تصمیم غلط و غیرکارشناسی و پوپولیستی به بهانه تقویت صندوق توسعه شاهد نصف شدن کارمزد کارگزاری‌ها بودیم، این تصمیم دو خروجی داشت: ابتدا شاهدیم که طبق پیش‌بینی‌ها صندوق توسعه در بحران بازار نقش خاصی نتوانست ایفا کند. دوم اینکه صنعت هم مجددا وارد زیاندهی از سال 1400 خواهد شد. وقتی دو گام جلوتر در یک تصمیم دیده نمی‌شود یعنی همین، وقتی در دوره رونق بعدی بازار 2 تا 3 سال بعد زیرساخت‌های کارگزاری‌ها جوابگو نبود، به دلیل عدم‌سرمایه‌گذاری کافی، جای گله و شکایت به این روزها و این تصمیمات بازگردیم. کشور در تمام حوزه‌های تصمیم‌گیری از جمله بازار سرمایه نیازمند دگرگونی اساسی، ورود افراد متخصص و بدون تضاد منافع است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید