بازار به افزایش قیمت طلا امید بست

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد با وجود این که از روند صعودی طلا کاسته شده اما همچنان برخی از سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری خوش بین مانده اند.

به گزارش ایسنا، از نظر بسیاری از تحلیلگران، طلا بین انتظارات فزاینده برای احیای اقتصادی قویتر از حد انتظار و نگرانیها از رشد تورم گیر کرده است. با این حال جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران خُرد انتظار دارند تورم رشد کرده و قیمت طلا را بالاتر ببرد.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۶۰ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند در حالی که سه نفر معادل ۲۰ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و به همین میزان نظر خنثی داشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۵۸۱ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰۶۳ نفر معادل ۶۷ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۷۵ نفر معادل ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۴۳ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

این دورنمای مثبت در پی بهبود بازار طلا از حمایت در سطح ۱۸۰۰ دلار در ابتدای هفته گذشته حاصل شده است. با این حال هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با ۹ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، در ۱۸۵۶ دلار و ۲۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۱.۴ درصد رشد داشت.

به گفته آدام بوتون، استراتژیست ارشد شرکت فارکس لایو، طلا هفته تماشایی را پشت سر گذاشت و با کنار زدن موانع، در قیمت بالاتری ایستاد. اما این ریسک وجود دارد که بازده بالاتر خزانه از روند صعودی این فلز ارزشمند بکاهد.

اگرچه بازار طلا در شروع سال به سختی تلاش کرد تا روند پایداری پیدا کند اما بسیاری از تحلیلگران از خوش بینی به فلزات ارزشمند دست نکشیده اند به خصوص که دولت جدید آمریکا بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری را پیشنهاد کرده است.

آدریان دی، رئیس و مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی به کیتکونیوز گفت: عوامل بنیادین به نفع طلا هستند به خصوص که سیاست پولی آسان در سراسر جهان دنبال می شود. این امر در میان مدت و بلندمدت به قیمت بالاتر طلا منتهی می شود زیرا فلزات ارزشمند و نقدینگی جهانی همبستگی نزدیکی با یکدیگر دارند.

با این حال همه متقاعد نشده اند که طلا آماده صعود به قیمت بالاتر است. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز اظهار کرد: انتظار دارد قیمت طلا تحکیم شود زیرا میانگین قیمت ۲۰۰ روزه که در حدود ۱۸۶۱ دلار قرار دارد به عنوان یک سطح مقاومتی عمل می کند. وی گفت: بازار منتظر اطلاعات بیشتری در خصوص برنامه کمک مالی پیشنهادی جو بایدن است.

دارین نیوسام، رئیس شرکت دارین نیوسام آنالایز اظهار کرد: هفته جاری از نظر دورنمای تکنیکال طلا مهم خواهد بود. این فلز ارزشمند همچنان تحت تاثیر قوت گرفتن دلار آمریکا قرار دارد. اگر دلار ژانویه را با رشد مثبت به پایان ببرد، می تواند الگوی صعودی از نظر تکنیکال ایجاد کند که برای طلا منفی خواهد بود. تصور می کنم بازار مایل است تا روشن شدن وضعیت بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا، تحکیم شود. در حال حاضر سیگنالهای متضادی در بازار وجود دارند.

مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: اگرچه طلا هفته خوبی داشت اما حرکت قیمت اندکی ناامیدکننده بود و معاملات پایین میانگین قیمت ۲۰۰ روزه انجام شد. وی پیش بینی کرد قیمت طلا در کوتاه مدت پایینتر خواهد رفت زیرا دلار آمریکا مانع قوی برای صعود این فلز خواهد ماند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید