عدم قطعیت برگ برنده طلا؟

دنیای اقتصاد : به‌‌رغم افت یک درصدی طلا در هفته گذشته، برخی از تحلیلگران به دلیل افزایش نااطمینانی‌ها هنوز نسبت به آینده این بازار خوش‌بین هستند. رویدادهای متفاوتی از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) تا استیضاح دونالد ترامپ در آمریکا و اختلافات تجاری در جهان وجود دارد و این میزان از عدم قطعیت به افزایش قیمت طلا منجر خواهد شد.تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو نیوز نشان می‌دهد که تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت درباره روند قیمت طلا در روزهای آینده اختلاف‌نظر دارند.در حالی که تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا در روزهای آتی تغییر چندانی نخواهد داشت، ولی سرمایه‌گذاران مین‌استریت پیش‌بینی کردند که قیمت طلا همچنان صعودی خواهد بود.
بر اساس این گزارش تحلیلگران وال‌استریت این طور استدلال کرده‌اند که قیمت طلا پس از شکستن میانگین قیمت ۵۰ روزه خود و روند نزولی به واسطه افزایش ارزش دلار آمریکا، احتمالا طی روزهای آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت. این هفته ۱۶ تحلیلگر ارشد وال‌استریت در نظرسنجی شرکت کردند که از این تعداد ۸ نفر معادل ۵۰ درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا تغییری نخواهد داشت. در جهت مخالف، ۵ تحلیلگر معادل ۳۱ درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا در کوتاه‌مدت افزایش خواهد یافت و ۳ نفر معادل ۱۹ درصد نیز به کاهش قیمت طلا رای داده‌اند. در عین حال در نظرسنجی آنلاین نیز ۸۵۵ نفر شرکت کرده‌اند که ۴۷۹ نفر معادل ۵۶ درصد پیش‌بینی کردند، قیمت طلا افزایش خواهد یافت. ۲۲۲ نفر معادل ۲۶ درصد اعلام کردند قیمت طلا با کاهش روبه‌رو می‌شود و ۱۵۴ نفر نیز به عدم تغییر چشمگیر قیمت طلا رای دادند.این در حالی است که شاخص اعتماد در بازار طلا به پایین‌ترین سطح خود از اواسط ماه ژوئن کاهش یافته است. در نظرسنجی هفته گذشته نیز اکثر تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت به افزایش قیمت طلا رای داده بودند.از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ پیش‌بینی وال‌استریت و مین‌استریت درباره قیمت طلا درست بوده و ۱۶ پیش‌بینی نیز نادرست از آب درآمده است. این به معنای درست بودن ۵۳ درصد پیش‌بینی‌ها است.

گرچه برخی تحلیلگران نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه‌مدت محتاط شده‌اند؛ ولی حاضر نیستند از این مساله دست بردارند که قیمت طلا در بلندمدت همچنان صعودی است.محتمل خواهد بود که قیمت طلا در هفته آینده کاهش یابد؛ ولی این کاهش یک اصلاح ضعیف در یک روندی مستحکم است؛ چراکه روند قیمت طلا در بلندمدت صعودی خواهد بود. البته با احتمال کمی ممکن است قیمت طلا در کوتاه‌مدت تا ۱۴۵۰ دلار کاهش یابد.این پتانسیل وجود دارد که طلا در هفته آینده به سطح حمایتی خود نزدیک شود. تقویت ارزش دلار آمریکا همچنان یک مانع بزرگ برای طلا به‌شمار می‌رود. جهان اکنون به یک سرمایه‌گذاری مطمئن نیاز دارد و آن جایگاه در حال حاضر در اختیار دلار آمریکا است؛ ولی با توجه به پایین بودن نرخ بهره اوراق قرضه، طولی نخواهد کشید که سرمایه‌گذاران بار دیگر به طلا روی خواهند آورد. قیمت طلا اکنون به پایین‌تر از سطح ۵۰ روزه خود رسیده است و احتمالا سطح حمایتی بعدی ۱۴۷۰ دلار خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید