سقوط طلا از کانال ۱۵۰۰ دلاری

دنیای اقتصاد : قیمت طلا در معاملات پایان هفته در مسیر سومین هفته کاهشی در یک ماه گذشته قرار گرفت. با توجه به آمارهای اقتصادی آمریکا که انتظارات برای افزایش طلا را تحت‌الشعاع قرار داد و ارزش دلار را در نزدیکی بالاترین رقم چند هفته گذشته نگاه داشت، قیمت طلا مهار شد.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۱۰ دلار کاهش ۱۴۹۴دلار فروخته شد. این فلز گرانبها پس از افزایش ۲ درصدی در هفته گذشته، این هفته تاکنون یک درصد از ارزش خود را از دست داده است. تعداد زیادی از آمارهای اقتصادی آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها بود، نظیر آمار فروش منازل نو. از همین رو، درکنار ارزش بالای دلار، اکنون بر ارزش طلا تاثیر گذاشته است.» ارزش دلار در نزدیکی بالاترین رقم چند هفته گذشته در برابر ارزهای اصلی باقی مانده است، زیرا ریسک‌های ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی در مورد جنگ تجاری آمریکا و چین، جذابیت آن را برای سرمایه‌گذاران بالا برده است. تعدادی از بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، نظیر فدرال‌رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن در بحبوحه نگرانی از بروز رکود، نرخ بهره بانکی خود را برای تحریک اقتصاد کاهش داده‌اند. اگر وضعیت اقتصادی در جهان بهبود نیابد، احتمالا شاهد کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی در جهان خواهیم بود. کاهش نرخ بهره، هزینه‌های نگهداری طلا که دارایی بدون بهره است را کاهش می‌دهد و بر ارزش دلار اثر کاهشی دارد و این امر این فلز گرانبها را برای مالکان دیگر ارزها گران‌تر می‌سازد.

  خرید پرشتاب طلای روسیه

طبق اطلاعات بانک مرکزی روسیه، ذخایر این کشور که شامل طلا و دارایی‌های ارز خارجی آن می‌شود از سیزدهم تا بیستم سپتامبر ۴/ ۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. جدیدترین اطلاعات بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد ذخایر بین‌المللی این کشور که شامل طلا و دارایی‌های ارز خارجی آن می‌شود تا ۵۳۲ میلیارد دلار افزایش یافته که معادل ۳/ ۰ درصد رشد در یک هفته است. طبق اطلاعات بانک مرکزی روسیه، ذخایر این کشور از سیزدهم تا بیستم سپتامبر ۴/ ۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. دلیل این افزایش، رشد مثبت نرخ برابری ارز روسیه و خرید ارز خارجی در چارچوب قوانین بودجه این کشور است. ذخایر بین‌المللی دولتی نشان‌دهنده سرمایه‌های خارجی نقدی است که شامل ذخایر طلای پولی، ارزهای‌های خارجی و سرمایه‌های ‌دارای حق‌برداشت مخصوص (SDR) می‌شود. این ذخایر در اختیار بانک مرکزی روسیه و دولت قرار دارند. از آغاز سپتامبر، ذخایر روسیه حدود ۶/ ۳ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۵۲۹ میلیارد دلار رسیده است. روسیه توانسته ذخایر شمش طلا و ارز خارجی خود را از اول ژانویه سال میلادی جاری ۶۴ میلیارد دلار افزایش دهد. ذخایر طلا به تنهایی از ۸۷ میلیارد دلار تا حدود ۱۰۹ میلیارد دلار بالا رفته است. روسیه در راستای هدف خود برای قطع وابستگی به دلار آمریکا و متنوع کردن ذخایر ارز خارجی، ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهد. مسکو در سال ۲۰۱۸ بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان بود و در حال حاضر چهارمین دارنده بزرگ ذخایر این فلز گرانبها است. تورم در آمریکا تا چه حدی در حالت خاموشی به‌سر می‌برد؟ این سوالی است که بسته به معیار‌های سنجش تورم با پاسخ‌های متفاوتی همراه خواهد بود.  فدرال‌رزرو معیار سنجش تورم متفاوتی با وزارت کار آمریکا دارد. شاخص مصارف شخصی (PCE) معیاری است که فدرال‌رزرو ترجیح می‌دهد با توجه به آن سیاست‌گذاری‌های خود را اعمال کند. همچنین نرخ هدف تورم ۲ درصدی بانک مرکزی آمریکا نیز بر پایه همین شاخص بنا شده است. این شاخص که از سوی وزارت بازرگانی روز جمعه منتشر شد، نشان داد تورم از ماه جولای روند خطی را پشت سر گذاشته و همچنان در نرخ ۴/ ۱ درصدی باقی مانده است؛ اما نرخ رشد شاخص هسته

(Core PCE)که تورم بخش خوراکی‌ها و بخش انرژی را به دلیل نوسان بالا از شاخص حذف می‌کند، به ۸/ ۱درصد رسیده است. هر چند شاخص مصارف شخصی اندکی رشد داشته، اما همچنان از سطح هدف پایین‌تر است و مشخص نیست که به این سطح خواهد رسید یا مانند دفعات قبل که به این هدف نزدیک شده بود از آن دور خواهد شد.  شاخص تورمی مهم دیگری که وزارت کار آمریکا آن را منتشر می‌کند شاخص قیمت مصرف‌کننده است. این شاخص اندکی به هدف نزدیک‌تر شده است. نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده هسته (Core CPI) نسبت به آگوست سال گذشته میلادی به ۴/ ۲ درصد رسیده که بیشترین رشد نقطه به نقطه از سال ۲۰۰۸به‌شمار می‌رود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید