نخستین اصلاح جدی بورس پس از بازدهی ۳۰ درصدی

همایون دارابیدنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از اعلام شوک نفتی ناشی از عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت با کاهش شاخص کل مواجه شد اما میزان افت سنگین نبود. شاهد بر این مدعا ناپایداری صف‌های فروش و حضور تقاضا در نمادها با پشتوانه بنیادی بود. در معاملات روز دوشنبه و پس از عبور از تعطیلات یک‌روزه شاخص کل بورس پس از رشد قابل توجه و فتح کانال ۲۰۶ هزار واحد در مسیر نزولی قرار گرفت با این حال افت شاخص به حدود ۵۰ واحد محدود شد. روز گذشته سهام نخستین افت خود را پس از بازدهی قابل توجه ۳۰ درصدی طی دو ماه تجربه کرد. شوک نفتی در میان اهالی بازار بهانه‌ای برای توجیه اصلاح منطقی سهام بوده است.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از شروعی ضعیف شاهد تقویت تمایل به خرید در میان سرمایه‌گذاران بودند که در نهایت باعث شد بازار با تعادل نسبی در عرضه و تقاضا در اکثر نمادها به پایان برسد. در این شرایط با توجه به افت قیمت نمادهای بزرگ مانند هلدینگ‌های فارس و نفت و گاز تامین، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و نمادهای چادرملو و گل گهر شاخص در پایان بازار عقب‌نشینی هزار و ۴۶۵ واحدی را تجربه کرده و در پایان به رقم ۲۰۲هزار و ۸۵۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۱۵۶واحدی به رقم ۴۰هزار و ۵۹۰واحد رسید. در این خصوص همراه با بازدهی ۳۰ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام، شاخص کل هم‌وزن نیز طی دو ماه (از ابتدای اسفند) بازدهی حدود ۳۷درصدی را تجربه کرده بود. در بازار دیروز مهم‌ترین خبر وضعیت صادرات نفتی کشورمان بود. با توجه به عدم تمدید معافیت خریداران نفت کشورمان نگاه‌ها به تحولات آتی و موضع‌گیری تهران در قبال این مساله و تبعات اقتصادی آن معطوف است. در گروه بانکی دیروز در حالی نماد بانک صادرات با قیمت پایانی ۴۶۳ ریال بازگشایی شد که معاون مالی بانک صادرات ایران گفت: با اجرای برنامه‌های تدوین شده و تغییرات در ترکیب منابع و مصارف، بانک صادرات ایران در سال ٩٨ قطعا به سودآوری خواهد رسید. با این حال عملکرد سال‌های گذشته این بانک چندان این موضوع را تایید نمی‌کند و در کنار عملکرد واقعی این بانک باید در انتظار نظرات بانک مرکزی درخصوص سودآوری بانک‌ها و در این مورد بانک صادرات بود.

در گروه پتروشیمی دیروز زمان ورود پتروشیمی نوری به بورس اعلام شد. جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: برای ورود پتروشیمی نوری به بورس، موانعی پیش رو بود که برطرف شد. منتظر ارائه صورت‌های مالی پتروشیمی نوری در سال ۹۷ هستیم تا عرضه سهام نوری به بورس انجام شود. تلاش و علاقه ما این است که همچون پتروشیمی پارس، عرضه سهام نوری به بورس قبل از برگزاری مجمع صورت گیرد. عرضه احتمالی پتروشیمی نوری با تاخیر فراوان انجام می‌شود. این پتروشیمی به‌عنوان بالادست شرکت‌های پتروشیمی فعال است و عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ جالب توجه خواهد بود.

یکی از موارد با اهمیت در معاملات دیروز توقف نمادهای «زاگرس» و «مبین» بود. پتروشیمی زاگرس در نامه‌ای پس از پایان معاملات دوشنبه (روی کدال قرار گرفت) بار دیگر نزاع نرخ‌گذاری یوتیلیتی‌ها با پتروشیمی مبین را مورد بحث قرار داد. به عقیده این شرکت پتروشیمی نرخ‌های یوتیلیتی باید بر اساس مصوبه شورای رقابت برای سال‌های ۹۶ و ۹۷ اصلاح شود. به دنبال این خبر سهام پتروشیمی مبین نیز با صف فروش مواجه و در ادامه نیز متوقف شد. اختلاف روی نرخ‌گذاری یوتیلیتی به‌عنوان بخش درآمدی پتروشیمی مبین و همچنین هزینه‌زا برای پتروشیمی زاگرس می‌تواند اثرات محسوسی در سودآوری این شرکت‌ها داشته باشد.

روز گذشته پتروشیمی زاگرس به سرعت صورت‌های مالی سال ۹۷ خود را با ساخت سود حدود ۱۵۵۴ تومان به ازای هر سهم منتشر کرد. «زاگرس» برای نیمه دوم سال ۹۷ از نرخ ۴۲۰۰ تومان برای محاسبه نرخ یوتیلیتی و نرخ اکسیژن استفاده کرده است که با نرخ‌های محاسبه‌شده مبین اختلاف دارد. در حالی‌که شرکت ملی پتروشیمی از سوی شورای رقابت به‌عنوان ناظر بر حل اختلافات موجود میان مبین و شرکت‌های مصرف‌کننده یوتیلیتی در نظر گرفته شده است اگر این موضوع حل نشود احتمال تقسیم سودهای موهومی در مجامع شرکت‌های مرتبط وجود دارد که در ادامه می‌تواند شرکت‌ها را به اخذ ذخایر در صورت‌های مالی مجبور سازد. بر این اساس اقدام هر‌چه سریع‌تر در این خصوص لازم به نظر می‌رسد.

سامانه کدال در این روزها کاملا جلب توجه می‌کند. در این خصوص آگهی دعوت به مجمع عمومی سالانه از سوی شرکت‌های مختلف منتشر می‌شود. علاوه بر این انتشار عملکرد فروردین‌ماه شرکت‌های بورسی نیز جالب توجه است. احتمال واکنش سهام به عملکرد فروردین وجود دارد. این موضوع به خصوص برای گروهی مانند سیمان که با پشتوانه گزارش‌های اسفند در مسیر صعودی قرار گرفتند از اهمیت بالایی برخوردار است. در گروه‌های کالایی در حالی‌که انتظار برای انتشار عملکرد ماهانه شرکت‌های مختلف وجود دارد آمار روزانه گمرک از افزایش محسوس صادرات روی و اوره حکایت دارد که باید اثر آن را در عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت دنبال کرد.

معاملات روز گذشته گروه خودرو نیز در حالی همچنان داغ ادامه پیدا کرد که آمار تولید فروردین ایران‌خودرو نیز از کاهش محسوس مقدار تولید نسبت به ماه گذشته (اسفند) و همچنین به ماه مشابه سال قبل خبر می‌دهد. سیگنال‌های منفی از عملکرد خودرویی‌ها همچنان مشاهده می‌شود با این حال دلگرمی به عوامل غیربنیادی را می‌توان دلیل اصلی داغ شدن سهام خودرویی عنوان کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی اما با خریدهای خوب بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۸۸۰میلیارد تومان (با احتساب معاملات عمده و اوراق مشارکت) و در فرابورس به ۳۶۷میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید