تضعیف ۳/ ۲ درصدی سهام چین

دنیای اقتصاد : بازار سهام چین روز دوشنبه نزدیک به ۳/ ۲ درصد افت کرد. نزول شاخص‌ها در بورس‌های شانگهای و شنزن به سه دلیل عمده رخ داد: تشکیل مجدد کمپین مبارزه با بانکداری سایه، هشدار رگولاتوری نسبت به سفته‌بازی در بخش مسکن، بازار سهام و عرضه اولیه سهام به ارزش ۴/ ۱ میلیارد دلار در روزهای آتی این سه عامل را تشکیل دادند.
بازار سهام چین روز دوشنبه با نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تجدید کمپین ضد بانکداری سایه که سال گذشته منجر به فروش سنگین در این بازار شده بود، از سقف سال ۲۰۱۹ میلادی فاصله گرفت. شاخص CSI ۳۰۰ دیروز ریزش بالغ‌بر ۳/ ۲ درصدی را تجربه کرد. هرچند بازدهی سال جاری میلادی این شاخص همچنان بالاتر از ۳۰ درصد باقی ماند، اما نشست حزب کمونیست با حضور شی جین پینگ برای سرمایه‌گذاران یادآور ریزش سال گذشته بازار سهام شد. شعار نشست اخیر این حزب از سوی خبرگزاری‌ها «مبارزه با اهرم» عنوان می‌شود که نشانگر بازگشت سیاست مبارزه با بخش سایه در صنعت بانکداری چین است. این کمپین سال گذشته بازار سهام چین را به یکی از بدترین بازارهای بورس دنیا تبدیل کرد و بازدهی منفی ۲۳ درصدی را رقم زد. در صورت اقدام مجدد پکن علیه بانکداری سایه وام‌‌های پرریسکی که وارد بازار سهام شده‌اند، به مرور تخلیه خواهند شد و بورس چین نیز به تدریج از سیکل افزایشی سال ۲۰۱۹ خارج می‌شود.

عامل کاهشی دیگری که بر روند بازار سهام چین تاثیرگذار بود، هشدار رگولاتوری نسبت به سفته‌بازی در بخش مسکن بورس است. رگولاتوری بازار بورس چین پس از رشد پرشتاب بخش مسکن و ساخت‌و‌ساز نسبت به بخش‌های دیگر شاخص‌های سهام، هشداری مبنی‌بر مقابله با سفته‌بازی در این بازار منتشر کرد که با افت ۴/ ۵ درصدی این بخش در معاملات روز گذشته همراه شد. این بخش از بورس شانگهای در طول هفته گذشته نزدیک به ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. اقتصاددانان فعال در حوزه مسکن چین نیز از افت رشد بهای مسکن در ماه جاری میلادی خبر داده‌اند که ممکن است با افت بیشتر این بخش از بازار سهام چین دنبال شود. مقامات چینی اجرای طرح بسته عرضه اولیه سهام به ارزش ۴/ ۱ میلیارد دلاری را در روزهای آینده اعلام کردند که عامل سوم برای تضعیف شاخص‌ بورس‌های چین محسوب می‌شود. عرضه اولیه سهام (Initial Public Offerings) معمولا باعث می‌شود بخشی از نقدینگی سرمایه‌گذاران به جای خرید سهام موجود، برای خرید سهام جدید به کار رود و به این ترتیب، تقاضای موثر برای سهام موجود را کاهش دهد؛ درحالی‌که عرضه کل سهام در بازار افزایش یافته ‌است. این اقدام در شرایط طبیعی به تنزل قیمت‌ها منجر می‌شود. مقامات چینی برای کنترل رشد سریع برخی از بخش‌ها به این سیاست روی آورده‌اند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید