انرژی نهفته صعود «اونس»

دنیای اقتصاد : اونس طلا پس از چند هفته متوالی حبس بین سطوح مقاومتی و حمایتی، انرژی انباشته‌شده لازم برای صعود به بالای مرز روانی ۱۳۰۰ دلاری را به همراه داشت و توانست از قیمت بازشده در ۱۲۹۶ دلاری تا ۱۳۰۶ دلار جهش کند. رشد ۱۰ دلاری یا ۵/ ۰ درصدی اونس تا عصر روز سه‌شنبه شاید تنها بخشی از انرژی کلی این فلز گرانبها برای صعودهای بعد باشد. در بازار داخلی نیز دلار پس از ثبت روند صعودی ابتدای روز، در آخرین ساعات معاملاتی سیر نزولی را تجربه کرد.
با اجرای برنامه‌های محرک و تسهیل‌کننده اقتصادی از سوی نهادهای چینی، امید سرمایه‌گذاران به مشوق‌های مالی بیشتر نیز افزایش یافت و بازارهای سهام آسیا را به بالاترین سطح ۷ ماهه صعود داد. هرچند در آستانه آغاز فصل اعلام درآمد شرکت‌ها، احتیاط معناداری بر این بازارها حکمفرما شده است. پکن اعلام کرده که به کاهش هدفمند نسبت ذخیره قانونی بانک‌ها ادامه خواهد داد تا تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط را تقویت کند.  سیاست بانک مرکزی چین در راستای تقویت این دسته از شرکت‌ها به‌نظر موفقیت‌آمیز بوده است (حداقل در کوتاه‌مدت)؛ چراکه بازدهی شرکت‌های فعال در بورس‌ شنژن نسبت به شانگهای پیشروی بهتری به ثبت رسانده است. شرکت‌های بزرگ (پرارزش یا Big Cap) اکثر وزن شاخص CSI۳۰۰ شانگهای را به خود اختصاص می‌دهد و از طرف دیگر نسبت شرکت‌های کوچک و متوسط(Mid Cap و Small Cap) در شاخص شنژن بیشتر است. بازدهی دسته دوم در فصل ابتدایی سال‌جاری میلادی به مراتب بیشتر از شرکت‌های فعال در شانگهای بوده که از تامین مالی بانک مرکزی به سود آنها ناشی می‌شود.بازدهی شاخص CSI۳۰۰ از ابتدای سال‌جاری میلادی تا کنون بالغ‌بر ۳۶ درصد گزارش شده که ارزش این شاخص را از زیر مرز ۳۰۰۰ واحدی به بالای سطح ۴۰۰۰ واحدی رسانده است. به این ترتیب با صعود فصل ابتدای سال، بازار سهام چین به سقف یک سال اخیر خود صعود کرد.

بازگشت طلا به ۱۳۰۰
اونس طلا پس از ۲ هفته کاری توانست از سطوح مقاومتی زیر ۱۳۰۰ دلار با موفقیت عبور کند و تا ساعت ۴ بعد از ظهر سه‌شنبه در قیمت ۱۳۰۲ دلاری معامله شود. اونس در ماه مارس نزدیک به ۸/ ۱ درصد تضعیف شده بود، اما تا پایان فصل ابتدایی سال ۲۰۱۹ میلادی پیشروی آرام خود را کلید زد و گام‌به‌گام از پلکان صعودی بالا رفت تا بازدهی فصلی خود را به نزدیک ۳/ ۱ درصد برساند. اونس طلا در بازه زمانی سه ماه اول سال میلادی تنها در برابر شاخص دلار آمریکا ثبت شده است و در برابر بازارهای سهام، کالایی، انرژی، بازارهای نوظهور و انواع شاخص‌های وال‌استریت عقب‌ماندگی قابل‌توجی را تجربه کرده است که می‌تواند به معنای انرژی پتانسیل طلا پشت خطوط مقاومتی برای پرتاب به قیمت‌های بالاتر تلقی شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید