شاخص سهام ورای مرز ۱۹۰ هزار واحد

همایون دارابیدنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم تنش‌های سیاسی متعاقب اعلام نام سپاه پاسداران به‌عنوان یک گروه تروریستی از سوی ایالات متحده آمریکا به رشد خود ادامه داد. برگشت نماگر بازار طی معاملات روز دوشنبه به محدوده مثبت و رشد جالب توجه قیمت‌ها در دادوستدهای دیروز حاکی از بی‌توجهی معامله‌گران به مسائل سیاسی و تمرکز بر متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر سهام است. در این شرایط شاخص کل با توجه به رشد نمادهای مخابرات، همراه اول و همچنین فولاد مبارکه، ملی مس، مپنا و هلدینگ خلیج فارس به رشد قابل ملاحظه هزار و ۸۳۲واحد (معادل یک درصد) دست یافت و توانست با شکستن مرز روانی ۱۹۰هزار واحد در پایان معاملات به رقم ۱۹۰هزار و ۴۲۵واحد برسد. دیروز شاخص کل هموزن نیز با رشد ۲/ ۱ درصدی به ۳۷هزار و ۱۸۱واحد رسید.

در بازار دیروز در تحولات مهم رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۹۳۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و ۴۵ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم؛ با این شرایط چطور می‌توان اصلاح ساختار بودجه انجام داد؟ ما در این زمینه برنامه‌ای آماده و به شورای عالی اقتصادی تقدیم خواهیم کرد.نوبخت در رابطه با علت خروج گوشت از شمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، با بیان اینکه در این خصوص بحث مفصلی در دولت انجام شد، گفت: سال گذشته رئیس‌جمهور تاکید کرد زندگی مردم از نوسانات ارز مبرا شود از این رو ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ۲۵ قلم کالا در نظر گرفتیم. وی اظهار کرد: در جلسه ستاد اقتصادی دولت به جمع بندی‌هایی رسیدیم تا این موضوع را اصلاح کنیم. البته ما به‌التفاوت در بودجه منظور نمی‌شود و به مردم پرداخت می‌شود که البته هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم. معاون رئیس‌جمهور گفت: بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۲۵ قلم کالا هنوز نهایی نیست و فقط برای گوشت نهایی شده است. نوبخت همچنین در مورد افزایش حقوق کارکنان در سال جاری، اظهار کرد: افزایش حقوق‌ها براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و با محاسبات دولت تا ۲۰ درصد در حقوق‌های سال جاری محاسبه و اعمال می‌شود که اگر هم از فروردین‌ماه اعمال نشود به‌طور حتم از ابتدای آن در نظر گرفته شده و پرداخت می‌شود.انتظار می‌رود حذف ارز ۴۲۰۰تومانی تاثیر مستقیم و مهمی بر دو گروه صنایع غذایی و دارویی داشته باشد. در گروه غذایی دیروز مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده قند شیرین به حد نصاب لازم نرسید.

مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت قند شیرین خراسان برای انتخاب اعضای هیات مدیره، بعداز‌ظهر دیروز برگزار شد اما به دلیل عدم حضور حداقل ۵۱ درصدی سهامداران و در برابر حضور ۶/ ۴۲ درصد سهامداران به حد نصاب قانونی نرسید. در این گروه صنعتی مینو در شفاف‌سازی از افزایش نرخ ۳۲درصدی در محصولات بیسکویت این شرکت خبر داد. براساس اطلاعیه این شرکت با عنایت به افزایش نرخ مواد اولیه، بسته‌بندی و تاثیر آن بر بهای تمام شده محصولات، مجوز افزایش قیمت برخی از محصولات این شرکت از انجمن شیرینی و شکلات اخذ شده و هماهنگی لازم در این خصوص با اداره کل صنعت معدن به عمل آمده است. در گروه سیمانی دیروز نماد سیمان خوزستان پس از انتشار اطلاعیه و پاسخ به سوالات کنفرانس اطلاع رسانی بازگشایی شد. براساس اعلام سیمان خوزستان ظرفیت سیمان العماره یکصد تن در ساعت و قیمت سیمان در عراق ۶۴ دلار، تعرفه صادرات سیمان به عراق ۲۴ دلارو نرخ تسعیر در نیما ۱۱۰۰۰ تعیین شده است. هزینه هر کیلومتر تن سیمان در سال ۹۷ مبلغ ۳۴۵۶ ریال است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و پر نوسان بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۶۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۴۴میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید