شاخص فرابورس در اوج

مینا افروزی
دنیای اقتصاد : پس از آنکه شاخص کل فرابورس ایران به بیشترین مقدار خود در دهم ماه جاری دست یافت، در ادامه صعود ملایمی را در پیش گرفت و سرانجام در معاملات روز گذشته رکورد جدیدی را رقم زد. نماگر مزبور دیروز حدود ۷۵/ ۰ درصد رشد کرد و سطح ۰۵/ ۲۴۳۰ واحدی را در اختیار گرفت؛ به این ترتیب بازدهی بهار فرابورس تا بیستم فروردین به بیش از ۴/ ۷ درصد رسید. در نتیجه جریان نقدینگی بالای بازارهای اول و دوم نسبت به سایر بازارهای فرابورسی، معاملات خرد حدود ۴۰ درصد از ارزش کل معاملات را به گردش درآورد.
در مقابل، بازار تسهیلات مسکن با افت جریان نقدینگی و تقاضا، ارزش معاملات پایینی را تجربه کرد. در رابطه با بازار بدهی نیز متوسط بازدهی اوراق اندکی عقب‌نشینی کرد. روز گذشته معاملات خرد بازارهای اول و دوم فرابورس با حضور پررنگ خریداران آغاز به کار کرد. اقبال فراگیر سهامداران از نمادهای فرابورسی، شاخص کل فرابورس را در ساعات ابتدایی داد‌و‌ستدها به سوی سقف روزانه ۲۴۳۸ واحدی هدایت کرد. در ادامه روز نیز با وجود عقب‌نشینی اندک فعالان از نقش خریدار، سقف‌نشینی تاریخی شاخص کل تداوم داشت و در نهایت، با رشد در مجموع بیش از ۱۷ واحدی در سطح ۰۵/ ۲۴۳۰ واحدی متوقف شد. رصد جدول نمادهای موثر بر آیفکس حاکی از صدرنشینی اثرات مثبت بود و سهمی که اثر منفی قابل‌توجهی داشته باشد، نبود. سهامی که بیشترین اثر فزاینده را در صعود آیفکس در اختیار داشت، پتروشیمی مارون بود که بیش از شش واحد موجب پیشروی آن شد. سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و پالایش نفت لاوان نیز در مجموع نزدیک به چهار واحد به ارتفاع شاخص کل افزودند.

نماد «سرچشمه» پیش از آغاز معاملات دیروز، اطلاعات قراردادی را با موضوع «احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره مجتمع مس سرچشمه به روشEPC» در سامانه کدال قرار داد. مبلغ این قرارداد که طرف آن شرکت ملی صنایع مس ایران است، ۴۵۰ میلیارد تومان است و تاریخ اتمام اجرای آن پایان اسفند ماه ۹۹ تعیین شده است. از این‌رو، نماد مزبور با اقبال سهامداران روز خود را آغاز کرد و در انتهای معاملات به سود بیش از ۱۱ درصدی دست یافت. امری که باعث شد متوسط تغییر قیمت سهام سرمایه‌گذاری صدرنشین شاخص روزانه سایر صنایع باشد. گروه‌های کوچکی نیز نظیر رایانه و قند و شکر در ادامه صنعت سرمایه‎گذاری، از گروه‌های پربازده به‌شمار آمدند. در مقابل نیز با توجه به تحرکات قیمتی بیشتر صنایع تک‌سهمی، بیشترین زیان به محصولات کاغذی، سپس منسوجات و خودرو اختصاص یافت.

همچنین دیروز در بازارهای اول و دوم بیش از ۵۵۰ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۹۱ میلیارد تومان دست به دست شد که بخش عمده آن در گروه فلزات اساسی رقم خورد. صنعت زراعت و نیز محصولات پتروشیمی از دیگر زیرمجوعه‌های پرمعامله‌ای بودند که در مجموع حدود ۲۰ درصد نقدینگی معاملات خرد را به گردش درآوردند. در مقابل، صنعت تک‌سهمی سیمان کمترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

رصد تغییر مالکیت
معاملات بازارهای اول و دوم سه‌شنبه هفته جاری در حالی به پایان رسید که خریداران حقوقی برتری حدود نیم میلیارد تومان نسبت به خریداران خرد داشتند. در جریان دیروز، سهامداران حقیقی در صدر لیست خرید خود سهام عمران و توسعه شاهد را ثبت کردند که ارزش خالص خرید آنها از سهام مزبور حدود دو میلیارد تومان ارزیابی شد. در ادامه این لیست نیز نمادهای «غمینو» و «شاوان» قرار داشتند که در مجموع تغییر مالکیت نزدیک به سه میلیارد تومان را تجربه کردند. در مقابل، سهامی ذوب‌آهن اصفهان در مرکز توجهات سهامداران حقوقی قرار گرفت و در نتیجه آن، نزدیک به ۲۱ میلیون سهم «ذوب» به ارزش بیش از سه میلیارد تومان از جانب سهامداران حقیقی به سوی فعالان عمده جابه‌جا‌ شد. «کگهر» و «شغدیر» نیز از دیگر انتخاب‌های این دسته از سهامداران شناخته شدند.به‌طور متوسط، صنعت انبوه‌سازی و نیز محصولات غذایی بیشترین خرید سهامداران خرد را در خود جریان دادند و فرآورده‌های نفتی نیز تحت حمایت این دسته از فعالان بازار به کار خود پایان دادند. در مقابل، غالب تقاضای سهامداران حقوقی در صنایع فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی رقم خورد.

چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟
روزی که گذشت، در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از ۵۷ هزار برگه اسناد خزانه اسلامی (بدون احتساب اوراق بلوکی) به ارزش حدود ۴۸ میلیارد تومان دست به دست شد که نقدینگی آن نسبت به خرید و فروش‌های روز دوشنبه، افت ۳۰ درصدی را تجربه کرد. بیشترین ارزش معاملات در میان این اوراق، در اسناد خزانه اسلامی با نماد معاملاتی «اخزا۶۱۲» به گردش درآمد و کمترین نیز، به اوراق «اخزا۷۱۱» تعلق گرفت. با توجه به پیشروی تقاضا نسبت به عرضه در این بازار، غالب اوراق در منطقه سبز معاملات به کار خود پایان دادند که نتیجه آن، عقب‌روی بیشتر متوسط نرخ بازدهی حاصل از اسناد خزانه اسلامی بود. «اخزا۷۱۰» کمترین نرخ سود موثر را در اختیار داشت که ۳/ ۲۰ درصد بود و «اخزا۷۱۳» با نرخ سود موثر ۵/ ۲۲ درصد، بیشترین بازدهی را در اختیار داشت. به این ترتیب، متوسط نرخ سود موثر اوراق بازار بدهی با کاهش محدود ۲/ ۰ واحد درصدی به سطح ۴/ ۲۲ درصد تنزل یافت.

در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز بار دیگر فشار عرضه شدت گرفت و مشارکت خریداران کاهش یافت. بیشترین زیان متوجه اوراق تسیهلات مسکن صادره در خرداد ۹۷ بود که بیش از چهار درصد بهای آن را عقب راند. در مقابل امتیاز تسهیلات مسکن با سررسید اسفند ۹۷ بیشترین رشد قیمتی را به اندازه ۷/ ۲ درصد تجربه کرد. دامنه قیمت‌ها در بازه حدود ۴۹ هزار تومان الی ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جای گرفت که بیشترین بها به اوراق «تسه۹۶۰۴» اختصاص داشت. بازار مزبور روز خود را در حالی به پایان رساند که بالغ بر ۴۹ هزار ورقه به ارزش افزون بر دو میلیارد تومان دست به دست شده بود که از کاهش ۲۰ درصدی جریان نقدینگی روزانه خبر می‌داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید