انعکاس رونق سهام در کارگزاری‌ها

دنیای اقتصاد : بازار سهام سال ۹۷ را در حالی با عملکرد درخشان و ثبت بازدهی ۸۶درصدی به پایان برد که در این مدت بررسی عملکرد کارگزاران بورس نیز نشان از هماهنگی این نهادهای مالی با جو مثبت ایجاد شده در بازار دارد. به‌طوری‌که ارزش کل معاملات بازار سهام در سال گذشته با رشد ۲۵۰درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه شد که کارگزاری‌های فعال در بازار توانستند در مجموع سال گذشته مبادلات بیش از ۳۲۰هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند. به این ترتیب در مقایسه با عملکرد سال ۹۶، رشد ۱۵۰درصدی را تجربه کردند.
بررسی روند معاملات به ثبت رسیده توسط ۱۰۶ شرکت کارگزاری فعال در بازار سرمایه نشان از آن دارد که نهادهای مزبور در سال ۹۷، دادوستد بیش از ۳۲۰هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. این در حالی است که با توجه به خرید و فروش ۱۲۸هزار میلیارد تومانی کارگزاری‌ها در سال ۹۶، رونق قابل‌توجهی در عملکرد آنها مشاهده می‌شود. به‌طوری‌که رشد بیش از ۵/ ۲برابری معاملات این نهادهای مالی در سال گذشته به ثبت رسید.از سوی دیگر مجموع معاملات صورت‌گرفته از سوی کارگزاری‌های فعال در سال گذشته، نشان از آن دارد که این نهادهای مالی در سال ۹۶ به خرید و فروش بیش از ۱۲۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق بهادار پرداختند. در این میان حدود نیمی از معاملات صورت گرفته تنها در اختیار ۱۵کارگزار بود. همچنین ۳۲درصد از کل معاملات صورت گرفته در سال گذشته یعنی رقمی بیش از ۱۰۴هزار میلیارد تومان به مبادلات آنلاین تعلق داشته است.

  نگاهی به روند ماهانه معاملات
بررسی‌های صورت گرفته در زمینه عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان‌دهنده آن است که شروع فعالیت این نهادهای مالی در سال جاری با معامله ۴هزار میلیارد تومان در فروردین‌ماه آغاز شد. البته به دلیل تعطیلات این ماه، معاملات چندان درخشانی را از این نهادهای مالی شاهد نبودیم.اما روند مزبور در ماه‌های بعدی با رشد خرید و فروش‌ها همراه شد.به‌طوری‌که معامله ۳/ ۱۳هزار میلیارد تومانی در اردیبهشت‌ماه و ۸/  ۱۳هزار میلیارد تومانی در خردادماه رقم خورد. در حالی رونق ایجاد شده بر این نهادهای مالی در تابستان با شدت بیشتری دنبال شد که دادوستد بیش از ۱۹هزار میلیارد تومانی در تیر، به ۲۸هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در مرداد ماه رسید. همچنین آخرین ماه تابستان نیز کارگزاران مبادله ۳۶هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.همزمان با شرایط مساعد بورس تهران و رشد‌های پیاپی شاخص کل، کارگزاران بازار نیز درخشان‌ترین عملکرد خود را در مهرماه شاهد بودند. به‌طوری‌که در نخستین ماه پاییز، جهش بیش از ۷۰درصدی در معاملات این نهادهای مالی ثبت شد. بر این اساس رکورد معاملات کارگزاران در سال جاری به ۶۲هزار میلیارد تومان رسید و موفق‌ترین کارنامه ماهانه این نهادهای بورسی در مهرماه ثبت شد. اما در ماه‌های بعد روند مزبور با همان شدتی که در مهرماه رشد کرده بود، ریزش را تجربه کرد.دادوستد ۸/ ۳۱هزار میلیارد تومانی در آبان‌ماه، به معامله بیش از ۲۲هزار میلیارد تومان در آذرماه ختم شد.اما در زمستان مجدد فاز رونق بر عملکرد این نهادهای مالی ایجاد شد. به‌طوری‌که معامله ۳۰هزار میلیارد تومانی کارگزاری‌ها در دی‌ماه را شاهد بودیم. هر چند روند مزبور در بهمن‌ماه با کاهش نسبی به ۱۹هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید، اما این موضوع در اسفندماه با دادوستد بیش از ۴۰هزار میلیارد تومانی آنها جبران شد.به این ترتیب کارگزاران فعال در بازار سرمایه در سال گذشته به خرید و فروش ۳۲۰هزار میلیارد تومان اوراق بهادار پرداختند.

نگاهی به برترین‌ها
آخرین اطلاعات منتشر‌شده از سوی اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران مربوط به عملکرد سال ۹۷شرکت کارگزاری فعال در بازار سهام است. بررسی این آمار نشان از آن دارد که کارگزاری مفید بیشترین سهم از مجموع خرید و فروش‌های به ثبت رسیده در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی حدود ۵/ ۸ درصد از کل داد و ستد سهام را انجام داده که رقمی معادل ۲۷هزار میلیارد تومان است.بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی کارگزاری مزبور نشان از آن دارد که این نهاد مالی در مقایسه با دیگر کارگزاری‌ها، بیشترین سهم را نیز در معاملات آنلاین داشته است.به‌طوری‌‌که ۲۳هزار میلیارد تومان از معاملات صورت‌گرفته در این کارگزاری بر بستر الکترونیکی بوده است. اما در مقابل هیچ معامله عمده‌ای را در سال گذشته تجربه نکرده و سهم معاملات عادی آن نیز به رقم ۵/ ۳هزار میلیارد تومان رسید. همچنین ۵۰۰میلیارد تومان نیز به خرید و فروش در سایر ابزارهای نوین مالی تعلق داشته است. در ادامه کارگزاری بانک پارسیان با اختصاص سهم ۶/ ۴ درصدی از کل ارزش معاملات، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. کارگزاری بانک پارسیان شرایط معکوسی را نسبت به کارگزاری مفید کرد؛ به‌طوری‌که سهم بالایی از معاملات این نهاد به خرید و فروش‌های عمده و سایر ابزارهای نوین مالی تعلق داشت. بر این اساس، کارگزاری بانک پارسیان داد‌و‌ستد ۱۴هزار و ۸۰۰میلیارد تومانی را طی سال گذشته به ثبت رساند که بیش از ۶هزار میلیارد تومان از این رقم به معاملات در سایر ابزارهای نوین مالی اختصاص یافت.

 این رقم ۵/ ۱۵درصد از کل معاملات صورت گرفته کارگزاری‌ها در این حوزه بود. همچنین کارگزاری بانک شهر در سال گذشته رقمی معادل ۶/ ۳هزار میلیارد تومان را در معاملات عمده‌ای داشته است.افزون بر این، کارگزاری‌های خبرگان سهام، صبا تامین و آگاه در رتبه‌های بعدی برترین‌های سال قرار گرفتند. کارگزاری خبرگان سهام توانست در سال ۹۷بیش از ۱۴هزار و ۷۰۰میلیارد تومان خرید و فروش داشته باشد که این رقم ۶/ ۴ درصد از کل معاملات سالانه در مجموع کارگزاری‌ها بوده است. این کارگزاری‌ نیز بیشترین فعالیت را در زمینه ابزارهای نوین مالی داشته که رقمی معادل ۸/ ۲هزار میلیارد تومان بود. به این ترتیب رتبه سوم برترین‌ کارگزاری‌ها به لحاظ حجم مبادلات را به خود اختصاص داد.کارگزاری صبا تامین و آگاه نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را از لحاظ ارزش معاملات به خود اختصاص دادند. سهم هر کدام از کارگزاری‌های مزبور حدود ۴درصد از کل معاملات یعنی رقمی در حدود ۱۴هزار میلیارد تومان بود.در این میان کارگزاری آگاه سهم قابل‌توجهی در معاملات آنلاین داشت. به‌طوری‌که ۹هزار و ۶۰۰میلیارد تومان از معاملات صورت گرفته در این کارگزاری به‌صورت الکترونیکی بوده است. این رقم حدود ۳/ ۹درصد از کل معاملات آنلاین مجموع کارگزاری‌ها در سال ۹۷بود. به این ترتیب رتبه دوم برترین کارگزاری در حوزه آنلاین به کارگزاری آگاه تعلق گرفت.در ادامه کارگزاری‌های بانک پاسارگاد، حافظ، بانک رفاه کارگران، فارابی، بانک ملت، بانک سپه، بانک ملی ایران، بانک مسکن، امین آوید و مبین سرمایه از دیگر کارگزاری‌های فعال در سال ۹۷ بودند که توانستند سهمی در محدوده ۳ درصدی از کل ارزش معاملات به ثبت رسیده را به خود اختصاص دهند.

  رصد ضعیف‌ترین‌ها
بررسی عملکرد کم‌فعالیت‌ترین کارگزاری‌ها در سال گذشته نشان از آن دارد که کارگزاری پارس‌نمودگر ضعیف‌ترین کارگزاری در سال ۹۷ بوده است. این نهاد مالی ۷۲۰میلیون تومان خرید و فروش داشته است.کارگزاری شاخص سهام نیز در حالی به‌عنوان دیگر نهاد مالی با فعالیت اندک شناخته شده است که حجم مبادلات آن به حدود ۴میلیارد تومان رسید. کارگزاری‌های سهم یار، دنیای نوین، آبتین استاک و جهان سهم نیز از جمله دیگر کارگزاری‌های ضعیف در سال گذشته بودند.در این میان کارگزاری‌های سهم آذین، ایران سهم، فولاد مپنا، امید سهم، نماد شاهدان و ارزش‌آفرین الوند نیز هر کدام با معاملاتی در محدوده ۲۰۰میلیارد تومان در فهرست کم‌فعالیت‌ترین نهادهای فعال در این حوزه قرار گرفتند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید