عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی تا پایان فروردین

رئیس‌کل بانک مرکزی از مشخص‌شدن اعضای هیأت مدیره بازار متشکل ارزی و عملیاتی شدن آن تا پایان ماه جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عبدالناصر همتی در نشستی با اصحاب رسانه، با بیان اینکه یکی از دستورات نخستین جلسه شورای پول و اعتبار، بحث بازار متشکل ارزی است، گفت: روز گذشته اعضای هیأت مدیره بازار متشکل ارزی مشخص شد و با توجه به اینکه کارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن زمان می‌برد، امیدواریم که تا پایان ماه جاری عملیاتی شود.

وی افزود: دستور دیگر این جلسه موضوع سیاست‌های باز پولی است که امسال اجرایی خواهیم کرد و بر اساس آن نرخ سود را در کانالی تعیین می‌کنیم و بانک‌ها نیز باید در آن محدوده عمل کنند و برای اضافه برداشت‌ها مقررات بسیار جدی خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: نباید درگیر فصاسازی سایت ها و دلال ها بشویم. همین دیروز در کانال ها نرخ ۱۳ هزار ۶۰۰ تومان اعلام می کردند اما هیچ کس خریدار نبود اما در صرافی های بانک ها خرید ارز با نرخ ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان ۱۰ برابر بیشتر از فروش آن بود.

همتی درباره ادغام بانک های نظامی بر اطلاع رسانی دقیق تاکید کرد و گفت: بانک های ناتراز زیاد داریم که برایشان برنامه داریم اما سعی می شود به تدریج اجرایی شود که مشکلی پیش نیاید.

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نقدینگی در ایران ناشی از سود سپرده ها و تسهیلات است، گفت: این نقدینگی ها همگی الکترونیکی و حسابداری است و این نقدینگی در بازار نیست.

وی با بیان اینکه نقدینگی در قالب سپرده ها و دارایی ها در بانک ها قفل شده است، گفت: برای آزادسازی نقدینگی باید دارایی بانک ها فروخته و شرکت داری آنها کم شود.
همتی گفت: نقدینگی به طور طبیعی جایی می رود که بازدهی خوبی داشته باشد.

رئیس بانک مرکزی گفت: نکته مهمی را که امسال اجرا می کنیم سیاست باز پولی است تا نرخ سود را در کانالی تعیین کنیم که بانک ها در آن حرکت کنند. این موضوع در نخستین دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید