شفافیت؛ شرط ورود بی قید و شرط سرمایه گذاران به بازارهای نوظهور

مدیرعامل فرابورس ایران توسعه بازار سرمایه کشور را نیازمند خروج از اقتصاد حاکمیتی و دستیابی به اقتصاد مردمی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از عصر مالی، مدیرعامل فرابورس ایران در ترسیم شرایط ایده آلی که می تواند رشد بورس و فرابورس ایران را رقم بزند و این بازار را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برساند گفت: اگر بخواهیم از نگاه حاکمیت اقتصادی این مساله را بررسی کنیم باید بدانیم که سیاست گذاری و حاکمیت اقتصادی کشور تنها متوجه دولت نیست و همه ارکان اعم از مجلس،قوه قضائیه و دولت را در برمی گیرد.
وی با تاکید بر این که نقش هر سه قوه در توسعه بازار سرمایه ایران تعیین کننده است افزود: به دلیل درگیر بودن همه قوا در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های اقتصادی،وضع قوانین برای جلوگیری از عدم شفافیت متوجه هر سه قواست. بر این اساس اگر بتوانیم فضای تاریک اقتصاد در خارج از بازار سرمایه را به نوعی با ایجاد و اجرای مقررات بازدارنده شفافیت بخشیم می توانیم قدم بزرگی را در بهبود شرایط فعالیت بازار سرمایه فراهم کنیم.

اجرای سامانه جامع مالیاتی سبب افزایش شفافیت است
امیر هامونی با تاکید بر این که اکنون در شرکت هایی که خارج از بازار سرمایه هستند فرار مالیاتی وجود دارد تصریح کرد:چنانچه در این شرکت ها سامانه جامع مالیاتی را پیاده سازی کنیم و هزینه فرار مالیاتی و تخلف و فساد اقتصادی را در کشور بالا ببریم، می توانیم با بهره مندی از نقش بازدارندگی این سامانه، به توسعه بورس کمک کنیم.

وی افزود: در اجلاس دبلیو اف سی(WFC) که در ماه گذشته در لندن برگزار شد، بحثی تحت عنوان «توسعه بازارهای نوظهور از نگاه سرمایه گذاران خارجی» مطرح شد که در آن سرمایه گذاران خارجی در بازارهای نوظهور تاکید کرده بودند که ما در بازاری حضور پیدا می کنیم که اقتصاد آن بازار به لحاظ بحث مبارزه با فساد اقتصادی از سلامت کافی برخوردار باشد.

وی با تاکید بر افزایش هزینه اخلال در نظام اقتصادی و تقویت نقش بازدارنده  آن در توسعه بازارهای نوظهور خاطرنشان کرد:در این حوزه چنانچه حاکمیت اقتصادی هزینه فساد و نبود شفافیت لازم و فرار مالیاتی را بالا ببرد؛به نحوی که بازدارندگی ایجاد کند،این مساله می تواند به بازار سرمایه کمک کند و به رشد آن بیانجامد.

توسعه بورس نیازمند مردمی شدن اقتصاد است
مدیرعامل فرابورس ایران توسعه بورس را نیازمند خروج از اقتصاد حاکمیتی دانست و افزود: اگر بخواهیم بازار سرمایه در کشور به کانون سرمایه گذاری عمومی مردم تبدیل شود، باید ابتدا زمینه مردمی شدن اقتصاد را فراهم کنیم.

وی در خصوص ایجاد شرایط تحقق این مهم تصریح کرد:لازم است که نگاه حاکمیتی ما به بازار سرمایه در همه سطوح  و زمینه ها هموار شده و توسعه یابد. ما نمی توانیم تصمیمات ضد و نقیضی را در حاکمیت اقتصادی شاهد باشیم که از سویی به بورس ضربه بزند و در عین حال، انتظار توسعه از این بازار را داشته باشد.

هامونی یادآور شد: هر چند بورس ابزاری برای شفافیت و توسعه اقتصادی است، ولی خودش به تنهایی تصمیم گیر نیست و این حاکمیت اقتصادی کشور است که می تواند تصمیم بگیرد که آیا بورس مهم است یا خیر؟و اگر مهم است باید از از آن حمایت همه جانبه ای داشته باشد. بنابراین شفافیت در سایر ارکان ها در نهایت می تواند به توسعه بورس منجر شود، بنابراین ایجاد شفافیت اولویت اول است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید