«پاول»: شانس وقوع رکود کم است

دنیای اقتصاد : رئیس فدرال رزرو احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا را بعید عنوان کرد. جرومی پاول در آخرین بیانیه رسمی خود شانس زیادی برای وقوع رکود اقتصادی ظرف سال‌های پیش رو در آمریکا متصور نیست. پاول در گفت‌وگو با شبکه اسکات پلی در برنامه «۶۰ دقیقه» اظهار کرد: به نظر من، اقتصاد در شرایط خوبی قرار دارد. فکر می‌کنم رشد اقتصادی امسال از رشد سال قبل کمتر باشد، اما نباید فراموش کرد که رشد سال گذشته نیرومندترین نرخ رشدی بود که ظرف یک سال اخیر و پایان یافتن بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی تجربه شده است. انتظار دارم رشد اقتصادی همچنان ادامه یابد و در سطح مطلوبی به ثبت رسد. وی در ادامه به دفاع از عملکرد این بانک در پروسه افزایش تدریجی نرخ بهره سال گذشته نیز پرداخت: «اگر فدرال رزرو دست به افزایش نرخ بهره زد به این دلیل بود که مطابق شرایط اقتصادی، سیاست درستی بود. حالا تورم مهار شده و نرخ بهره در جایگاه مناسب‌تری نسبت به حالت منفعل سیاست‌گذاری قرار دارد.
«پاول»: شانس وقوع رکود  کم است
بی‌اعتنایی به اظهارات روسای جمهوری
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از فدرال رزرو به‌دلیل افزایش نرخ بهره بارها انتقاد کرده بود. با این حال پاول در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات ترامپ درخصوص نرخ بهره گفت نظر خاصی راجع به اظهارات مقام‌های سیاسی ندارد: «ما هیچ گاه تحت‌تاثیر اقدامات سیاسی نبوده‌ایم و بانک مرکزی یک نهاد مستقل و قدرتمند است.» او همچنین تاکید داشت که تا پایان دوره چهار ساله‌اش در بانک مرکزی به کارش ادامه خواهد داد و قصد کناره‌گیری ندارد. پاول با اشاره به کاهش رشد اقتصادی چین، اثرگذاری آن بر وضعیت اقتصادی آمریکا را نامحسوس دانست. در ضمن، مقام‌های چینی اقدامات زیادی برای حمایت از تداوم رشد اقتصادی کشورشان در نظر گرفته‌اند. رئیس فدرال رزرو شعبه ایالتی مینیاپولیس، «نیل کشکاری» درخصوص سمت‌وسوی نرخ بهره، تصمیم‌گیری برای تغییر این نرخ را توام با نظارت موثر بر وضعیت آمارهای اقتصادی عنوان کرد. همچنین در این مسیر هیچ اعتنایی به اظهارنظر یا علایق روسای جمهور نخواهد شد: «روسای جمهور آزاد هستند که هر چه می‌خواهند به زبان بیاورند، می‌توانم به شما با اعتماد کامل بگویم که همکاران من و خود من هیچ توجهی به اظهارات آنها نمی‌کنیم.»

حمله مشاوران ترامپ به فدرال رزرو
دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده که چندین‌بار فدرال رزرو را به‌دلیل افزایش نرخ بهره مورد انتقاد قرار داده بود سیاست‌گذاران پولی را به‌دلیل آسیب زدن به رشد اقتصادی و بازار بورس سرزنش می‌کرد. مشاور اقتصادی کاخ سفید، «لری کودلا» نیز با پیروی از ترامپ حمله دیگری به فدرال رزرو را رقم زد. او با لحن دستوری به‌طور مستقیم کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را مورد خطاب قرار داد: «فدرال‌رزرو باید فورا نرخ بهره خود را نیم درصد کاهش دهد.» «استفن مور»، اقتصاددان محافظه‌کار نزدیک به حلقه ترامپ نیز نظرات مشترکی با کودلا دارد. مور یکی از گزینه‌های رئیس‌جمهوری برای نامزدی عضویت هیات‌مدیره فدرال‌رزرو است. مور بارها از فدرال‌رزرو برای افزایش متوالی نرخ بهره انتقاد کرده بود. این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته شرایط کنونی را برای افزایش نرخ بهره نامناسب توصیف کرده بود. نزدیکان ترامپ خواهان ثبت نرخ‌های بهره زیر ۲ درصد هستند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید