بازگشت طلا به کانال ۱۳۰۰

دنیای اقتصاد : دولت مرکزی چین قانونی را به تصویب رساند تا نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی را نسبت به نابرابری حمایت از شرکت‌های داخلی مقابل شرکت‌های خارجی کمرنگ کند. پیش از این سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های برون‌مرزی تنها در صورتی که رقیب داخلی در زمینه فعالیت آنها وجود نداشت، ممکن بود، اما براساس قانون جدید این اولویت حذف شده است.
بازگشت طلا به کانال 1300
تصمیم جدید دولت مرکزی چین همزمان با اخبار مبتنی بر پیشرفت مذاکرات تجاری با ایالات متحده اتخاذ شد. شاخص بورس‌های شانگهای و شنزن در روزهای گذشته باتوجه به داده‌های ضعیف تولیدات صنعتی که ظرف ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه بود، در مدار نزولی به سر می‌بردند. همچنین آمار خرده‌فروشی در ماه فوریه پیشرفتی نداشت، اما با سیگنال پکن درخصوص حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی، روند بازارها معکوس شد. شاخص سهام این کشور از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ‌بر ۲۰ درصد افزایش داشته که بیشتر به بخش‌هایی که شرکت‌های کوچک‌تر فعال بودند وابسته بود. تفاوت بازدهی بورس شانگهای با شنزن نیز از همین وضعیت حکایت داشت.

بازارهای سهام چین در واکنش به پیشرفت مذاکرات تجاری با آمریکا وارد کانال صعودی شدند. شاخص CSI ۳۰۰ با رشد ۳/ ۱ درصدی به روند نزولی روزهای گذشته بازارهای سهام پایان داد.قیمت طلای جهانی روز پنج‌شنبه موقعیت ۱۳۰۰ دلاری خود را از دست داده بود؛ اما دیروز با عقب‌نشینی شاخص دلار بار دیگر به بالای این سطح صعود کرد. تضعیف چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان یکی از عوامل بازگشت طلا به بالای سطح ۱۳۰۰ دلاری محسوب می‌شود. بانک مرکزی ژاپن در گزارش روز جمعه خود، پیش‌بینی نسبت به روند رشد اقتصاد‌های بزرگ جهان را کاهش داد. همچنین چشم‌انداز صادرات اقتصاد این کشور را نیز کاهش داد. نخست‌وزیر چین نیز چشم‌انداز رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را روبه کاهش نشان داد.

علاوه‌ بر این، وزن شرکت‌های چینی در ارزیابی شاخص MSCI بازارهای نوظهور با افزایش روبه‌رو شد که این موضوع نیز از بورس‌های چینی حمایت کرد. برخی از تحلیلگران اقتصادی با اشاره به این موضوع که بازار سهام چین یکی از پرنوسان‌ترین بورس‌های دنیا از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می‌شود، نسبت به افزایش سهم شرکت‌های این کشور در ارزش‌گذاری شاخص MSCI را سیاسی عنوان کردند. شاخص بورس شانگهای در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۲۵ درصد تضعیف شده بود، اما از ابتدای سال جاری میلادی با تقویت ۲۳ درصدی همراه شده است. سیاست‌های حمایت‌کننده پکن مهم‌ترین عامل رشد چند ماه گذشته محسوب می‌شود.افت شاخص دلار آمریکا پس از اینکه قانون‌گذاران انگلیس به برگزیت بدون توافق تجاری با اتحادیه اروپا رأی منفی دادند وارد سیر نزولی شد.رد برگزیت بدون توافق تجاری با ۳۱۲ رأی موافق در برابر ۲۷۸ رأی مخالف، تصویب شد و نرخ برابری پوند در برابر دلار را به بالای ۳۳/ ۱ رساند. رشدبالغ ‌بر ۲ درصدی پوند از آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی بی‌سابقه محسوب می‌شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید