نزول قیمت دلا‌ر به کانال ۱۲ هزار

دنیای اقتصاد : در سومین روز هفته، قیمت دلار به زیر سطح ۱۳ هزار تومانی رفت و سکه تمام بهار آزادی نیز از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. به گفته فعالان، در روزهای اخیر تقاضا در بازار ارز پایین آمده است و همزمان قیمت حواله درهم نیز سیر نزولی گرفته تا قیمت دلار نیز بیشتر در جهت کاهشی حرکت کند. در کنار این، میزان و نوع عرضه بازارساز نیز در نزول کانالی دلار موثر بوده است. دیروز عرضه سکه نیز در بازار زیاد شده بود. برخی فعالان جنس فروشندگان بازار را «خانگی» دانستند.
نزول قیمت دلا‌ر به کانال 12 هزار
روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به سرعت پایین رفت و دلار نیز ساعت ۴ بعدازظهر زیر سطح ۱۳ هزار تومانی به کار خود پایان داد. در سومین روز هفته، سکه ۵۵ هزار تومان ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان قرار گرفت. دیروز دلار نیز ۱۳۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۱۲ هزار و ۹۹۰ هزار تومان رسید. به گفته برخی از صرافی‌ها، دیروز افراد زیادی به بازار مراجعه می‌کردند و تصمیم داشتند که سکه خود را بفروشند. بر اساس اظهارات شماری از فعالان، بیشتر صرافی‌ها تمایلی نداشتند که سکه را با قیمت‌های بالای ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار خریداری کنند و برخی نیز در پاسخ به فروشندگان عنوان می‌کردند «فعلا خرید ندارند». هراس بازیگران سکه از آن بود که با هجوم عرضه، این فلز گرانبها افت بیشتری را تجربه کند، در نتیجه تمایلی به خرید نداشتند. این موضوع از آن جهت بیشتر ذهنیت بازیگران سکه را تحت تاثیر قرار داده بود که انتظار افت قیمت به زیر مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را نداشتند. با این حال، به گفته فعالان، پس از اینکه بازار سکه از ساعت ۱۲ ظهر ثبات بیشتری پیدا کرد و افت قیمت متوقف شد، معامله‌گران با آرامش بیشتری خرید و فروش‌های خود را در پیش گرفتند.

در مورد علت افزایش عرضه در بازار سکه دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشت، ولی بیشتر فعالان باور داشتند که جنس عرضه در بازار سکه خانگی بوده است. در واقع این عده معتقد بودند، برخی از افراد برای اینکه در انتهای سال نیاز به ریال دارند، تصمیم گرفتند بخشی از سکه‌های خود را به فروش برسانند. این عده از این رو ادعای یاد شده را مطرح می‌کردند که بیشتر فروشندگان را افراد میانسالی تشکیل می‌دادند که تعداد سکه‌های فروشی‌شان نیز زیاد نبود. با این حال، این ادعا نمی‌تواند کاملا درست باشد و ممکن است دلایل مختلفی برای فروش سکه توسط این دسته وجود داشته باشد.

گروهی از فعالان عنوان می‌کردند، شماری از فروشندگان سکه قصد داشتند، از طریق فروش آن وارد بازار مسکن شوند و بخشی از هزینه خرید مسکن را تامین کنند. با این حال، عده دیگری باور داشتند بخشی از افراد، پس از تحویل سکه‌های پیش‌فروش خود در اسفندماه اقدام به فروش کردند. در این میان، آنچه برخی فعالان به آن اشاره می‌کردند، فروش کم سکه توسط معامله‌گران بزرگ بود.

دو عامل بنیادی دیگر نیز در افت قیمت سکه اثر داشتند. یکی عدم افزایش اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر و دیگری افت بهای دلار در بازار داخلی.  دیروز دلار در همان ابتدای روز تمایلات کاهشی را از خود نشان می‌داد. شاخص ارزی در ابتدای روز روی مرز ۱۳ هزار تومانی معاملات خود را آغاز کرد، ولی خیلی زود به کانال ۱۲ هزار تومانی رفت و تا قیمت ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان عقب‌نشینی کرد. با رسیدن به این محدوده خریدها بیشتر شد و قیمت در مقطعی به کانال ۱۳ هزار تومانی رفت، هر چند که در انتهای روز در انتهای محدوده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

به گفته فعالان، تقاضا در بازار ارز کاهش پیدا کرده است و همین موضوع مهم‌ترین عامل اثر‌گذار در روند قیمت بازار در روزهای اخیر بوده است. در این میان، رفتار بازارساز و نوع قیمت‌گذاری او نیز در انتظارات معامله‌گران بازار اثر داشت. دیروز صرافی‌های بازارساز در ابتدای روز قیمت فروش دلار را زیر مرز ۱۳ هزار تومانی و عدد ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین کرد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر قیمت دلار بر تابلوی این صرافی‌ها ۵۰ تومان دیگر ارزان شد و روی عدد ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، فاصله کم قیمت بازارساز با بازار آزاد موجب شده بود افراد زیادی در مقابل صرافی‌ها قرار نداشته باشند و از این لحاظ فشاری به معاملات وارد نشود. از آن سو دیروز نرخ حواله درهم نیز نشانه افزایشی از خود بروز نداد و در مقطعی حتی تا محدوده ۳ هزار و ۵۳۰ تومان عقب‌نشینی کرد. به گفته فعالان، سیگنال اولیه کاهشی به معامله‌گران بازار ارز داخلی نیز از ناحیه حواله درهم داده شد. با این حال، آنچه نظر برخی دیگر از فعالان را جلب کرده بود، بالا بودن ارزش درهمی دلار نسبت به دلار بازار داخلی بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار زمانی که قیمت دلار ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان بود، قیمت حواله درهم روی عدد ۳ هزار و ۵۶۵ تومان قرار داشت. ضرب عدد ۳ هزار و ۵۶۴ در نرخ برابری دلار به درهم ۶۷/ ۳ نشان می‌داد که ارزش دلارمی توانست در حدود ۱۳ هزار و ۶۵ تومان باشد که بالاتر از نرخ نقدی بازار تهران بود. برخی فعالان این موضوع را نشانه‌ای از افزایش عرضه دلار در بازار داخلی نسبت به عرضه حواله درهم دانسته بودند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید