دو کفه نابرابر در بازار

دنیای اقتصاد : در گزارش روز گذشته به بررسی وضعیت معاملات در بورس کالا پرداختیم و عنوان شد در دو هفته اخیر بیشترین حجم معاملات در تاریخ بورس کالای ایران تجربه شده است. همین داده به معنی بالابودن جدی حجم تزریق کالا از بورس به بازار است یعنی از هم‌اکنون می‌توان انتظار داشت که حجم عرضه در بازار داخلی در سطوح بالایی قرار گرفته باشد. جریان غالب قیمتی در بازار ارز آزاد هم چندان افزایشی نیست؛ یعنی نمی‌توان از مسیر جو روانی، افزایش نرخ گسترده‌‌ای را برای بازار پلیمرها تخمین زد.
دو کفه نابرابر در بازار
این در حالی است که قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی با افزایش همراه شده است یعنی یک سیگنال افزایشی در برابر قیمت‌های پایه در بورس کالا قرار گرفته است. این داده خود یکی از مهم‌ترین‌ سیگنال‌های صعودی به بازار خواهد بود؛ ولی با توجه به بالابودن حجم عرضه‌ها در بورس کالا و همچنین انتظار برای اتمام زمان اوج تقاضای فصلی می‌توان گفت که این داده افزایشی از قدرت‌نمایی چندانی برخوردار نخواهد شد. البته موارد فوق تنها بخشی از صورت مساله است و به پاسخ اصلی منتج نمی‌شود. اگر پاسخ معادلات در بازارها را قیمت نهایی مورد انتظار به شمار آوریم باید مکانیزم کشف نرخ یعنی همان تقابل عرضه و تقاضا در شرایط معاملاتی مشخص را مدنظر قرار داد. هم‌اکنون انتظار بر این است که حجم عرضه‌ها در بازار داخلی بالا بوده و البته این احتمال هم وجود دارد که همچون هفته‌های اخیر، حجم عرضه در بورس کالا هم گسترده و جذاب باشد. این مطلب به این معنی است که یک بخش مشخص از بازار پتانسیل رشد نرخ چندانی ندارد و البته رشد قیمت‌های پایه هم برای گریدهای رایج در بازار به معنی افزایش گسترده نرخ نخواهد بود.

در فاز تقاضا اما شرایط به شدت متفاوت است. این انتظار وجود داشت که با بالابودن حجم عرضه‌ها در دو هفته اخیر، حجم تقاضا هم متعادل شده و بازار به آرامش برسد؛ ولی چنین اتفاقی رخ نداد و حجم تقاضا در هفته گذشته کاهش محدودی داشت. برای هفته جاری هم اگر روال پیشین استمرار یابد یعنی کاهش تقاضا باز هم محدود باشد و حداکثر ۱۰ درصد افت تقاضای هفتگی را تجربه کنیم به معنی تداوم التهاب در بازار داخلی خواهد بود؛ اگرچه از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته می‌شود. از هم‌اکنون همه چیز را باید در تقاضا جست‌وجو کرد و اگر رفتار هیجانی خریداران تداوم داشته باشد باز هم بازار با یک جو روانی افزایشی، رکوردهای قیمتی بالاتری را تجربه می‌کند، ولی واقعیت این است که سال آینده همه چیز برای عدم رشد قیمت‌ها فراهم خواهد بود و نمی‌توان از مسیر رشد قیمت دلار هم سیگنالی برای افزایش نرخ جست‌وجو کرد.

  رشد حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا
حجم معاملات در بازارهای شیمیایی و پلیمرهای بورس کالا در هفته قبل رشد مطلوبی داشت تا جایی که رکورد حجم معامله هفتگی پلیمرها در بورس کالا جابه‌جا‌ شد.به گزارش «نیپنا» در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها با رشدی نزدیک به نیم درصد روبه رو شد که نشان می‌دهد این بازار هنوز هم جذابیت‌های خود را حفظ کرده است و به کمک رشد نسبی عرضه‌ها، شاهد افزایش رکورد معاملاتی در بورس کالا بودیم تا جایی که در هفته قبل رکورد بیشترین حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا جابه‌جا‌ شد.

هفته گذشته ۹۰ هزار و ۵۲۰ تن از انواع پلیمرها در بازار اصلی و معاملات فیزیکی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. بالابودن تقاضای فصلی در روزهای پایانی سال را می‌توان مهم‌ترین‌ دلیل رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به شمار آورد اگرچه با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار آزاد، خرید از بورس جذابیت بیشتری پیدا کرده بود آن هم در شرایطی که ذخیره‌سازی مواد اولیه باز هم مورد توجه برخی واحدهای تولیدی قرار گرفته است؛ گویی این واحدها در حال تامین نیازهای خود حتی برای تولید در روزهای تعطیل و روزهای ابتدایی سال آینده هستند. این در حالی بود که قیمت‌ها در بازار آزاد در هفته گذشته افزایش یافته بود ولی در اواخر هفته قبل با توجه به حجم بالای معاملات در دو هفته اخیر شاهد عقبگرد نسبی بهای برخی گریدهای پلیمری رایج بودیم. رشد نزدیک به یک درصدی حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته موجب شد تا شرایط خرید برای بسیاری از گریدهای پلیمری تسهیل شود و شاهد بودیم که حجم تقاضا هم کمتر از ۸ درصد کاهش یافت. کاهش تقاضا نیز نشان‌دهنده کاهش محدود التهاب خرید در بازار بود اما گریدهای جذاب هنوز هم با جذابیت بالایی روبه‌رو هستند که به رشد نرخ در بازار آزاد و بورس کالا منجر شد.

هفته گذشته حجم معاملات ترکیبات شیمیایی در بورس کالا نیز تقویت شد و این رقم به بیشترین میزان معاملات در نیمه دوم سال جاری افزایش یافت که با توجه به ویژگی‌های فنی این گروه کالایی می‌توان گفت حجم تولید در کل بازار محصولات پتروشیمیایی در فاز صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی تقویت شده است. هفته گذشته حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا با رشدی نزدیک به ۱۴ درصد روبه‌رو شد که در نهایت این حجم به بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ تن رسید که از روند افزایشی مستمر در هفته‌های اخیر حکایت دارد. رشد نزدیک به ۵ درصدی حجم عرضه‌ها در بورس کالا برای رینگ محصولات شیمیایی در کنار کاهش کمتر از ۱۳ درصدی تقاضا هم از دیگر ویژگی‌های این بازار بود.

در بازار داخلی اما جریان عمومی قیمت‌ها در دو هفته اخیر را باید افزایشی قلمداد کرد اگرچه در اواخر هفته گذشته شاهد افت نرخ برخی گریدهای رایج بودیم. با توجه به کاهش تقاضا در دو بازار پلیمرها و ترکیبات شیمیایی می‌توان گفت بخشی از التهاب در بازار پتروشیمی کاهش یافته است ولی هنوز هم بازار ملتهبی را در فاز خرید در بورس کالا شاهد هستیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید