استقرار طلا در سقف ۹ماهه

دنیای اقتصاد : بازار بورس چین دوشنبه پربازده‌ترین عملکرد روزانه خود ظرف ۳ ماه اخیر را با رشد ۲/ ۳ درصدی به ثبت رساند. همزمان با صعود بازار سهام آسیایی، طلا نیز به سقف ۹ ماهه خود رسید. بهای هر اونس از فلز زرد روز گذشته به سطح مقاومتی ۱۳۲۶ دلاری صعود کرد.
شاخص بازار سهام چین روز دوشنبه بهترین عملکرد خود ظرف ۳ ماه اخیر را تجربه کرد. شاخص CSI ۳۰۰ که وضعیت شرکت‌های فعال در بازار شانگهای و شنژن را نشان می‌دهد بالغ‌بر ۲/ ۳ درصد رشد کرد که از ابتدای ماه نوامبر سال گذشته بی‌سابقه بود. با افزودن بازدهی روز گذشته به رشد ماه فوریه، بهترین عملکرد ماهانه بورس‌های چینی از ۴۰ ماه گذشته نیز به ثبت رسید. ظرف ماه جاری میلادی شاخص سهام چین بیش از ۷ درصد رشد کرده است؛ این صعود بیشتر ناشی از رویکرد مثبت سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای آسیایی نسبت به نتیجه مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین بود. رایزنی‌های تجاری دو کشور در واشنگتن ادامه خواهد یافت؛ از همین رو چشم‌انداز بدبینانه فعالان بازار نسبت به پایان یافتن تنش‌های دنباله‌دار در طول ۲ هفته اخیر تغییر کرده و تاثیر آن در بازارهای چین با رشد شاخص‌ها همراه شده است. علاوه‌بر شاخص‌های چینی، بازار سهام ژاپن و کره‌جنوبی نیز هفته صعودی را آغاز کردند. شاخص Nikkei ۲۲۵، Topix و Kospi رشد نزدیک به ۲ درصدی به ثبت رساندند. بازدهی بخش انرژی با رشد بهای نفت در بازارهای جهانی از شاخص‌ها نیز فراتر رفت. رشد این بخش در آسیا بالغ‌بر ۵/ ۴ درصد بود.صعود روز گذشته در حالی رخ داد که بازارهای سهام چین در صدر نزولی‌ترین بورس‌های دنیا در سال ۲۰۱۸ میلادی قرار داشت. بدبینی‌ نسبت به نتیجه مذاکرات تجاری و تهدید‌های پیاپی رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات گمرکی از چین همزمان با بروز شواهدی مبنی‌‌بر کاهش مخارج مصرف‌کنندگان داخلی این کشور به نزول شدید بازارهای مالی در این سال منتهی شد.

  حرکت خلاف جهت بازار ارز
برخلاف بازارهای سهام، بازار جهانی ارز با تغییرات چندانی همراه نشد. شاخص دلار آمریکا مطابق با روند یک سال اخیر خود، با فروکش تنش‌های تجاری سیر نزولی پیدا کرد. به این ترتیب، فضا برای صعود قیمت جهانی طلا مهیا شد. بهای هر اونس از این فلز گرانبها در بازارها با رشد ۵ دلاری نسبت به قیمت باز شده، نزدیک به۳۳/ ۰ درصد صعود کرد و به مرز مقاومتی بالای ۱۳۲۶ دلار رسید.هرچند صعود روز گذشته با ثبت سقف ۹ ماهه طلا همراه شد؛ اما عبور از مرز مقاومتی برای سرمایه‌گذاران اهمیت بیشتری داشت. صعود به بالای این سطح مسیر اونس برای دستیابی به قیمت‌های بالاتر را ممکن می‌سازد. همزمان با صعود فلز زرد، شاخص دلار به ۶۹/ ۹۶ واحد نزول کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید