تصویب افزایش سرمایه چادرملو در مجمع فوق‌العاده

زهرا مجتهدگروه بنگاه‌ها : مجمع عمومی فوق‌العاده چادرملو با هدف افزایش سرمایه این شرکت روز گذشته (دوشنبه) در محل سالن تلاش برگزار شد و با افزایش سرمایه شرکت از ۳۳هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال به ۶۷ هزار میلیارد ریال در دو مرحله موافقت شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این جلسه که با حضور اعضای هیات مدیره و صاحبان بیش از ۹۱ درصد سهام‌ شرکت برگزار شد شیری نماینده شرکت سرمایه‌گذاری امید به‌عنوان رئیس مجمع، آقایان قائمی‌راد و رضا یزد خواستی به‌عنوان ناظران و نمایندگانسازمان بورس و اوراق بهادار و موسسه حسابرسی رایمند و همکاران انتخاب شدند.

در این جلسه نوریان، مدیر‌عامل چادرملو و دبیر مجمع، در گزارش هیأت مدیره، با اشاره به میزان سرمایه شرکت در زمان تاسیس، که ۱۰ میلیون ریال بوده و آخرین سرمایه ثبت شده که ۳۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال است، اظهار کرد: براساس اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه مورخ ۱۷/ ۱۱/ ۱۳۹۷ سازمان بورس و اوراق بهادار تهران شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام) در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۳۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال به ۶۷ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد سرمایه فعلی) و طی دو مرحله از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش دهد.

نوریان افزود: این افزایش سرمایه در مرحله اول ۳۱ درصد سرمایه فعلی یعنی از مبلغ ۳۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال به ۴۴ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و در مرحله دوم از مبلغ ۴۴ هزار میلیارد ریال به ۶۷ هزار میلیارد ریال (معادل ۶۹ درصد سرمایه فعلی)، از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی است.

وی درخصوص منابع تأمین افزایش سرمایه، از ابتدا تاکنون گفت: آورده نقدی سهامداران در آخرین سرمایه به میزان یک هزارو ۱۳۴ میلیارد ریال، و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران به میزان ۳۲ هزارو ۳۶۶ میلیارد ریال بوده است و با توجه به ثبت آخرین مرحله افزایش سرمایه شرکت در تاریخ ۰۷/ ۱۱/ ۱۳۹۶ به میزان ۳۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال، از مجموع ۷۷ هزارو۴۰۲ میلیارد ریال سود سنوات ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۹۵، مبلغ۳۲ هزارو ۳۶۶ میلیارد ریال، معادل ۴۲ درصد کل سود، به‌عنوان مطالبات حال شده سهامداران، به سرمایه تبدیل شده است.

مدیر‌عامل چادرملو همچنین گفت: به موجب رهنمود دریافتی از سهامداران عمده و تصمیم هیات‌مدیره، این افزایش سرمایه به‌منظور اجرای طرح‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌های شرکت است و هزینه‌های اجرایی آن به شرح ذیل برآورد شده است:

  احداث و بهره‌برداری از معدن جدید (طرح آنومالی D۱۹)

نوریان در ادامه افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهنی کشور است که طی چند سال گذشته در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده در زمینه فرآوری سنگ‌آهن، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده است در سال ۱۳۹۶ حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید و به مجتمع صنعتی چادرملو، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان عرضه کرده است. در حال حاضر نیز تقریبا ۲۲ درصد از کنسانتره مورد نیاز صنایع فولاد کشور، توسط چادرملو تأمین می‌شود. از طرفی بر اساس برآوردهای صورت گرفته، حدود ۶۵ میلیون تن از ذخیره معدن فعلی باقی‌مانده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی ۴ تا ۵ سال آینده این ذخیره با حفظ تولید به میزان وضعیت فعلی، به پایان می‌رسد.

وی با یادآوری اینکه، در چند سال اخیر بارها، نسبت به رو به اتمام بودن ذخایر معدن این شرکت تاکید شده است، گفت: چادرملو برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ کشور، نیازمند بهره‌برداری از ذخایر جدید سنگ‌آهن است. در صورتی که شرکت قادر به تامین منابع اولیه در داخل نباشد به ناچار مجبور به واردات می‌شود که این امر مغایر سیاست‌های داخلی شرکت و همچنین اهداف استراتژیک طرح جامع فولاد است. نوریان افزود: آنومالی D۱۹ یکی از پهنه‌های معدنی شناسایی شده برای استخراج سنگ‌ آهن است که در استان یزد و کویر مرکزی ایران و در فاصله هوایی ۳۰ کیلومتری معدن کنونی چادرملو واقع شده که از نظر فاصله نیز دربهترین نقطه ازمعدن کنونی ماشین‌آلات و تجهیزات موجود شرکت چادرملو قراردارد که مشکلات حمل‌ و نقلسنگ آهن را برای کارخانه‌های تولید کنسانتره مرتفع می‌کند.

وی گفت: پس از ۱۲ سال پیگیری‌های مستمر، مجوز اولیه استفاده از ذخیره سنگ‌آهن آنومالی D۱۹ با ذخیره تقریبی۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تن، برای شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ ‌آهن مرکزی ایران صادر شده و در همین راستا، شرکت معدنی و اکتشافی (دشت یوز دره انجیر) در سال ۱۳۹۵ برای تسهیل در راهبری موضوع تاسیس شد. کار روی آنومالی D۱۹، برای اکتشاف به میزان ۲ سال و برای باطله‌برداری بین ۳ تا ۴ سال، زمان می‌برد. مدیر‌عامل چادرملو اظهار کرد: با توجه به مصارف برنامه‌ریزی‌شده بابت جبران هزینه‌های سرمایه‌ای طرح‌های توسعه، از جمله اصلاحات سخت‌افزاری در طرح‌های فولاد و احیا از قبیل شارژ آهن اسفنجی داغ، سیستم پیشرفته بـازیـافت آب مصرفی، افـزایش نوسانات نرخ ارز، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و سایر هزینه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم، موجب افزوده شدن مبلغ ۵۴۹ میلیارد تومان شده که به‌عنوان مخارج باقیمانده برای تکمیل طرح‌های توسعه شرکت در افزایش سرمایه فعلی منظور شده است و با توجه به اصلاحات انجام شده موجب افزایش تولید فولاد از یک میلیون تن به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال خواهد شد.

  جبران مخارج

نوریان، کـل مخـارج جبـران سـرمایه‌گذاری‌های انجام شده را مبلغ ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این رقم، مبلغ ۸۳۷ میلیارد تومان آن مجموع مشارکت‌های نقدی یا تبدیل مطالبات حال شده به افزایش سرمایه و با هدف حفظ درصد مالکیت خود در شرکت‌های سرمایه‌پذیر بوده و مبلغ ۸۳ میلیارد تومان نیز بابت ایجاد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر پرداخت شده است.

بر‌اساس همین گزارش در پایان سخنرانی مدیر‌عامل چادرملو، سهامداران حاضر در مجمع، با عنایت به مفاد گزارش توجیهی افزایش سرمایه - گزارش بازرس قانونی و اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار- پیشنهاد ارائه شده در مورد مراحل افزایش سرمایه را تصویب کردند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید