ریزش ادامه‌دار شاخص سهام

همایون دارابیدنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان درگیر افت شاخص بود به گونه‌ای که این نماگر با افت ۹۵۹ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد) کف حمایتی ۱۵۷هزار واحد را ترک کرد. به این ترتیب در بازار دیروز شاخص کل در پایان معاملات به‌رقم ۱۵۶هزار و ۱۵۵واحد رسید. شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با کاهش ۲۳۲ واحدی عدد ۲۹ هزار و ۴۶۰ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز همچنان بازار با کمبود نقدینگی مواجه بود. به‌نظر می‌رسد تکانه‌های بازار ارز و برخی خبرهای متشنج‌کننده غیر‌اقتصادی داخلی، گارد فعلی فعالان بورسی را محافظه‌کارانه کرده و همین موضوع عامل کاهش معنادار ارزش معاملات است. در عین حال با نزدیکی پایان سال برخی از شرکت‌ها و نهادهای عمومی بر عرضه‌های خود افزوده‌اند. در همین حال تکاپوی بانک‌ها در اعلام فروش شرکت‌های مدیریتی خود نیز جالب‌توجه است. دیروز چندین آگهی واگذاری از جمله واگذاری شرکت‌های مدیریتی گروه توسعه ملی(بانک ملی)، فروش پتروشیمی امیرکبیر از سوی بانک رفاه و همچنین واگذاری سرمایه‌گذاری دارویی تامین و بوعلی جلب‌توجه می‌کرد. براساس آگهی منتشره سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی بنا دارد، روز یکشنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ تعداد ۴۹۳ میلیون سهم معادل ۱۷ درصد از کل سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین را به‌طور یکجا و نقد در بازار اول بورس تهران واگذار کند. قیمت پایه هر سهم در این واگذاری مبلغ ۸۸۵۵ ریال تعیین شده است.

هم‌زمان در آخرین یکشنبه سال، تعداد ۷۴۵ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۷۶ سهم معادل ۶/ ۴۶ درصد از کل سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی از سوی بانک دی به‌طور یکجا و نقد بر روی میز فروش بازار اول بورس تهران گذاشته می‌شود. قیمت پایه هر سهم «وبوعلی» در این واگذاری مبلغ ۳۱۰۰ ریال تعیین است.

طی معاملات دیروز در گروه خودرویی روند افزایش قیمت بی‌سابقه خودرو ادامه دارد. در این گروه خودروسازی سایپا، در هفته منتهی به ۲۶ بهمن ماه امسال به‌صورت میانگین ۲۰۶۲ دستگاه خودرو تولید کرد که این تعداد نسبت به هفته پیش از آن نشان‌دهنده رشد ۴۵ درصدی است و نسبت به هفته اول بهمن ماه نیز ۹۰ درصد رشد داشته است.براساس این گزارش سایپا، افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار، در دستور کار همه شرکت‌های تابعه قرار گرفته است. براین اساس هفته گذشته تیراژ تولید گروه سایپا که بسیار کاهش یافته بود، به بیش از ۲ هزار دستگاه رسید که رکوردی در تولید ۶ ماهه این شرکت محسوب می‌شود.

دیروز نیز مصطفی خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو اعلام کرد: میزان تعهدهای معوق این شرکت با تحویل روزانه بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تا پایان سال کاهش خواهد یافت. از آغاز امسال تا پایان دی ماه ۸۱۲ هزار و ۹۷۹ دستگاه انوع خودرو در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال ۴/ ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.در این گروه همچنین دیروز دبیر انجمن قطعه‌‌سازان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اعلام اینکه این هفته اولین سری از طلب قطعه‌سازان از خودروسازان توسط بانکتجارت پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: براساس توافقات به‌عمل آمده در هفته‌های آینده نیز بانک ملی و صادرات وجوه تعیین‌شده را از طرف به خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت خواهند کرد.

مازیار بیگلو افزود: ظرف دو هفته آینده ۲ هزار میلیارد تومان ایران‌خودرو و ۲ هزار میلیارد تومان سایپا به حساب قطعه‌سازان واریز خواهد شد. در مورد افزایش قیمت نیز باید بگویم هم اکنون قطعه‌سازان در حال ارائه مدارک و رایزنی‌ها با خودروسازان هستند؛ البته تعدادی از قطعه‌سازان توافقات را انجام داده و در مرحله فاز اجرایی اعمال افزایش قیمت‌ها هستند.وی درباره میزان افزایش قیمت قطعه نیز گفت: مطابق تصمیمات انجام شده میانگین افزایش قیمت قطعه ۷۰ درصد خواهد بود، البته این رقم در قطعات مختلف متفاوت است.در گروه فلزی، فولاد‌مبارکه با افزایش سرمایه ۷۵ درصدی از سود انباشته، بعد از حدود ۱۷ ماه مجددا رتبه اول بزرگ‌ترین‌ شرکت بازار سهام ایران را بازپس گرفت.

به گزارش بورس پرس، فولادمبارکه در حالی بعد از افزایش سرمایه شهریور سال گذشته تاپیکو (از ۴۳ به ۱/ ۸ هزار میلیارد تومان) رتبه اول بزرگ‌ترین‌ شرکت بورس ایران را از دست داده بود که با برگزاری مجمع فوق‌العاده دیروز، مجددا این جایگاه را بعد از حدود ۱۷ ماه بازپس گرفت. به این ترتیب با حضور صاحبان بیش از ۷۵ درصد از سهام «فولاد» و موافقت اکثریت با افزایش سرمایه ۷۵ درصدی از سود انباشته، سرمایه این غول فولاد‌ساز از ۵/ ۷ به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید و مقرر شد این رویداد مهم تا زمان برگزاری مجمع سالانه در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. این تامین مالی ۵/ ۵ هزار میلیارد تومانی با ۴ هدف بازیافت مخارج سرمایه‌ای طرح‌های در دست اجرا، بازیافت مخارج سرمایه‌ای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های فرعی و وابسته، بازیافت مخارج سرمایه‌ای تملک سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت و اصلاح ساختار مالی صورت می‌گیرد.

در گروه فلزی همچنین شرکت ماداکتو استیل‌کرد که با هدف تولید اولین خط سیم فولادی مورد استفاده در تایر رادیال فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۹۰ نیز پروژه احداث کارخانه با ظرفیت سالانه ۱۰ هزار تن در زمینی به مساحت ۴۵۰ هزار متر‌مربع در شهرک صنعتی دره‌شهر در استان ایلام اجرایی شد، خبر از تولید محصولی جدید داد. به این ترتیب این شرکت که در بازار شرکت‌های کوچک فرابورس حضور دارد برای نخستین‌بار در کشور نخ تایر خودرو تولید می‌کند. معاون امور عمرانی استاندارایلام در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: کارخانه استیل کرد دره شهر آینده‌ای روشن را پیش روی توسعه استان در زمینه فناوری این محصول گذاشته است.احمد کرمی افزود: حدود ۸/  ۲۳میلیون یورو در این کارخانه سرمایه‌گذاری ارزی انجام شد و ۲۵۰ میلیارد ریال نیز هزینه ساخت سوله‌ها و تجهیزات عمرانی احداث شده در این کارخانه بوده است. هم‌اکنون استیل کرد مورد استفاده در کارخانه‌های لاستیک‌سازی وارداتی بوده و از کشورهای اروپایی و شرق آسیا تامین می‌شود، خط تولید این شرکت با ظرفیت بالا و داشتن ماشین‌آلات مختلف کشش و سیم‌بافی، قابلیت تولید در سایز و ساختارهای مختلف جهت استفاده در تایر خودروهای سواری و باری سبک را دارا و نیاز کارخانه‌های تولید لاستیک داخلی را پوشش خواهد داد.

در گروه بیمه‌ای مدیرعامل بیمه دانا با اعلام عملکرد ۱۱ماهه و مدیریت ۵ ماهه و جزئیاتی از طرح جدید، درباره زمین‌های علی آباد، افزایش سرمایه، برنامه‌های توسعه‌ای و...توضیح داد و از عرضه سهام شرکت‌های بیمه انتقاد کرد.محمد ابراهیم کاردگر، درباره عملکرد ۱۱ ماهه این شرکت بورسی گفت: «دانا» در نیمه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش حدود ۱۴ درصدی حق بیمه‌ها روبه‌رو‌ شده و نسبت خسارت آن به ۷۶ درصد رسیده و ۱۹۴۲ میلیارد تومان خسارت پرداخت و در ۹ ماهه هم ۱۵ تومان سود برای هر سهم محقق کرده اما با توجه به سهم قابل توجه بخش درمان، نسبت خسارت این بخش به ۱۰۲ درصد رسیده که در برابر حداکثر سهم ۸۰ درصدی دستورالعمل، می‌تواند منجر به زیان انباشته شود.

این مقام مسوول از رشد ۵۰ درصدی فروش، کاهش خسارت از ۷۶ به ۷۴ درصد، افزایش ۲۰۲ میلیارد تومانی ذخایر، پرداخت ۹۴۲ میلیارد تومان به مراکز درمانی و زیان‌دیدگان در دوره مدیریت ۵ ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اصلاح سبد بیمه و اغلب قراردادهای کلان حوزه درمان، تمرکز روی حق بیمه مناسب با قیمت تمام شده واقعی، حضور در رتبه سوم و افزایش سهم ۸ درصدی بازار، تحقق سود اعلامی و حفظ منافع همه ذی‌نفعان را از جمله برنامه‌های مدنظر برای سال آینده اعلام کرد. در میان اخبار مرتبط با بازار سهام، مدیرعامل ایران‌ایر عرضه سهام این شرکت هواپیمایی در بورس را از جمله روش‌های قابل اجرا برای خصوصی کردن این ایرلاین دانست.

فرزانه شرفبافی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص امکان واگذاری سهام ایران‌ایر در بازار سرمایه برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی هما گفت: امکان این کار وجود دارد.این در حالی است که تا کنون سابقه واگذاری ایرلاین‌های ایرانی در بازار سرمایه وجود نداشته و خرید و فروش شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت مزایده یا فروش یکجای سهام آنها انجام می‌شده است. اخیرا نیز آگهیمزایده قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی ایران وابسته به وزارت نفت در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد و قرار است سهام این ایرلاین در قالب مزایده به بخش خصوصی واگذار شود.

همچنین روز گذشته مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس عنوان کرد: علاوه بر راه‌اندازی پروژه‌های نیمه تمام با وجود داشتن طیف وسیعی از خوراک مایع و گازی در هلدینگ خلیج فارس قصد داریم صنعت پایین دستی پتروشیمی را گسترش دهیم.جعفر ربیعی در مورد برنامه‌های آتی این هلدینگ گفت: بهره‌برداری از طرح‌های در حال ساخت اولویت اول هلدینگ است و در سال آینده از سه طرح بید بلند، لردگان و ایلام بهره‌برداری خواهد شد.  مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر خوراک‌های مختلفی در این هلدینگ وجود دارد که بسیاری از آنها صادر می‌شود، گفت: در یک برنامه میان‌مدت و بلند‌مدت با همراهی بخش خصوصی می‌توانیم به سمت تولید محصولات پایین دست پتروشیمی پیش رویم. صنایع پایین‌دستی پتروشیمی واحدهای کوچکی است که بخش خصوصی می‌تواند به آن ورود کند همچنین با توجه به اینکه نیازمند آن نیست که در کنار آب باشد می‌تواند در سطح کشور گسترش یابد. بنابراین هلدینگ در استراتژی بلند مدت خود در نظر دارد تا ضمن تولید محصولات با ارزش‌افزوده بخش خصوصی را در مناطق مختلف کشور فعال کند.

ربیعی در مورد عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سامانه نیما نیز اظهار کرد: از ابتدای سال وظیفه داشتیم که ارز حاصل از صادرات را بلافاصله در سامانه نیما عرضه کنیم و این کار همچنان ادامه دارد و حتی گاهی این عرضه پایین‌تر از قیمت میانگین نیما هم بوده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و در‌گیر رکود بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۳۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۳۰میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید