نشانه‌های جریان پول به بازار بدهی

مینا افروزیدنیای اقتصاد : فرابورس ایران معاملات هفته پایانی بهمن‌ماه را با اقبال سهامداران و حضور یافتن اکثر آنها در سمت تقاضا آغاز کرد. امری که شاخص کل فرابورس را در ابتدای کار با صعودی آنی مواجه ساخت. اما در ادامه روز از قدرت تقاضا کاسته شد و افزایش شاخص کل فرابورس به ۱۲ واحد (معادل ۶۶/ ۰ درصد) محدود شد. در این روز که ۴۴۵ میلیارد تومان اوراق بهادار اعم از سهم و اخزا و اوراق مشارکت در بین فعالان فرابورسی دست به دست شد، اسناد خزانه با استقبال قابل ملاحظه سرمایه‌گذاران روبه‌روشد. در واقع، ۴۵ درصد از ارزش کل معاملات فرابورس طی روز گذشته به اوراق خزانه اسلامی تعلق گرفت که در مقایسه با میانگین بهمن‌ماه رشد حدود ۳ برابری را ثبت کرد.

جهش جریان پولی به بازار بدهی

فعالان فرابورسی طی روز گذشته ۲۴۰ میلیارد تومان اوراق با درآمد ثابت را در بین خود دست‌به‌دست کردند که ۲۰۸ میلیارد تومان از آن به اسناد خزانه اسلامی اختصاص داشت. عنوان بیشترین ارزش معاملات در این روز به نماد «اخزا۷۰۹» تعلق گرفت که معاملات آن ارزشی معادل ۲۶ میلیارد تومان را تجربه کرد. به‌طور کلی معاملات ۱۷ سررسید از اوراق اسناد خزانه اسلامی با رشد ارزش نسبت به آخرین خرید و فروش‌های هفته‌ گذشته سپری شد. در این میان اوراق خزانه اسلامی به نماد «اخزا۶۰۴»، افزایش بیش از ۲۶ درصدی ارزش معاملات را تجربه کرد. این در حالی بود که «اخزا۶۱۲» با کاهش یک درصدی در جذب نقدینگی، عنوان نمادی را داشت که بیشترین افت ارزش معاملات روزانه را داشت. در مجموع، ارزش معاملات خرد اوراق خزانه طی روز گذشته، چنان که عنوان شد، افزایش ۸/ ۲ برابری را نسبت به میانگین روزهای کاری بهمن‌ماه ثبت کرد. به همراه خروج سرمایه‌ها از بازار سهام که معاملات کم‌رمقی را رقم می‌زند، تقاضای اوراق خزانه با قدرت‌نمایی خود در ارتقای قیمت اسناد خزانه موثر واقع شد. گستره بازدهی هریک از سررسیدهای اوراق بدهی در پایان معاملات دیروز در دامنه ۲۰ تا ۵/ ۲۲ درصد جای گرفت. با وجود رشد قیمت قریب‌به‌اتفاق اوراق مزبور و فشار بر نرخ بازدهی در این بازار، افت بهای سررسیدهای «اخزا۶۲۴» و «اخزا۶۲۳» که بیشترین نرخ سود مؤثر در میان سایر اوراق خزانه را تجربه کردند، منجر به افزایش ۲/ ۰ واحد درصدی و رسیدن به سطح ۴/ ۲۱ درصد شد.

نگاهی به سهام فرابورسی

سهام فرابورسی طی هفته‌ای که سپری شد، معاملات کم رمقی را پشت سر گذاشت. فشار محسوس عرضه در اغلب سهم‌های بزرگ بازار نیز از ویژگی‌های این هفته بود؛ به گونه‌ای که در انتهای داد‌و‌ستدهای چهارشنبه اخیر، قیمت‌ها به مرز حمایتی خود نزدیک شدند. ضمن اینکه دریافت سیگنال‌های مساعد از بازار جهانی انتظارات را در جهت بهبود وضع معاملات رقم زد. یکی از عوامل موثر اخبار خوشایند مذاکرات تجاری چین و آمریکا بود که امید به توافقی قریب‌الوقوع را افزایش داد و استقبال سهامداران از سهام کالایی فرابورس را درپی داشت. معاملات دیروز نیز همگام با انتظارات کار خود را آغاز کرد و با وجود کاسته شدن نسبی قدرت تقاضا در طول روز، شاخص کل را به ارتفاع ۱۹۴۸ واحدی ارتقا داد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانهبه‌عنوان نمایندگان گروه فلزات، با حمایت ۶ واحدی، بیشترین اثر فزاینده را بر آیفکس داشتند. پتروشیمی زاگرس، سهام پالایشی نفت شیراز و همچنین نفت لاوان نیز از جمله دیگر سهام با اثر مثبت بودند که موجب افزایش هرچه بیشتر شاخص کل شدند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید