آغاز هفته با جو ضعیف بازار سهام

همایون دارابیدنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در حالی معاملات خود را آغاز کرد که تنها نکته جالب آن استقبال معامله‌گران از عرضه اولیه فروشگاه‌های افق کوروش بود. به این ترتیب در جریان معاملات روز شنبه شاخص کل بورس با کاهش ۱۹۷واحدی به کار خود پایان داد.

 در بازار دیروز معامله‌گران به سنت هفته‌های اخیر همچنان جو ضعیفی را در معاملات شاهد بودند. این جو ضعیف در حالی رخ داد که در صحنه بازار جهانی شامگاه روز جمعه قیمت اکثر محصولات و نفت خام به سطوح جدیدی رسیدند. شامگاه جمعه بهای هر بشکه نفت برنت به ۶۶دلار و ۳۰سنت رسید و بهای هر تن مس از مرز ۶هزار و ۲۲۲دلار گذشت. همچنین بهای روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۶۶۳دلار و ۲هزار و ۶۷دلار شد. به‌رغم این قیمت‌ها و رشد بازار جهانی دیروز نمادهای عمده بازار با ریزش مواجه شدند که دامنه آن به نمادهای کوچک نیز کشیده شد. بر این اساس هر دو شاخص اصلی بازار یعنی شاخص کل و شاخص کل هموزن با افت همراه شدند. به‌طوری‌که دیروز شاخص کل با ۱۹۷واحد کاهش معادل ۱۳/ ۰درصد به رقم ۱۵۷هزار و ۱۱۳واحد رسید.شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۲۴ واحدی عدد ۲۹ هزار و ۶۹۳ واحد را به نمایش گذاشت.

همان‌طور که عنوان شد نکته مثبت در بازار دیروز عرضه اولیه سهام شرکت فروشگاه‌های افق کوروش بود. این عرضه که شامل ۵۰ میلیون سهم «افق» بود، در محدوده ۱۶۰۰ تا ۱۶۹۵ تومان قیمت‌گذاری شده و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۲۰۰ سهم تعیین شده بود، اما به دلیل استقبال زیاد متقاضیان، در نهایت به هر کد ۱۳۲ سهم تخصیص داده شد. در این صورت حدود ۳۷۸ هزار سهامدار قادر به خرید شدند، تا بعد از رکورد ۳۵۹ هزار خریدار تامین سرمایه لوتوس پارسیان، رکورد تازه‌ای در عرضه اولیه‌ها به دست آید. همچنین روز گذشته در حاشیه عرضه اولیه «افق» نشست خبری به منظور تشریح آخرین وضعیت شرکت برگزار شد. در این جلسه علی ابراهیمی، رئیس هیات مدیره «افق» یکی از اهداف اصلی شرکت را دستیابی به فروش بیشتر و بالطبع کسب سودبالاتر عنوان کرد و گفت: طبق هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته میزان فروش سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب معادل ۸/ ۸ هزار میلیارد تومان و ۱۳هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که این رشد فروش از دو جهت محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در گام نخست افزایش تعداد فروشگاه‌ها به میزان ۳۰۰شعبه در هر سال است. از سویی دیگر با آغاز فعالیت فروشگاه‌ها میزان فروش نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد که به دلیل شناخت بیشتر مردم یا میزان فروش هر فروشگاه در هر روز خواهد بود. امیرخسرو فخریان، مدیرعامل «افق» نیز در این جلسه با اشاره به سهم ۱۰ درصدی بازار این فروشگاه‌ها در ایران گفت: با توجه به پتانسیل بالا، می‌توان این سهم را تا ۷۰ درصد توسعه داد.  در بازار دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام مجددا تصمیم‌گیری در مورد معاهده مبارزه با پولشویی پالرمو را به تعویق انداخت.

در گروه شرکت‌های انفورماتیکی عملیات بازارگردانی روی نماد معاملاتی شرکت آسان پرداخت پرشین از روز گذشته با دامنه مظنه و نوسان ۳ و ۵ درصدی توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان آغاز شد.در پی اطلاعیه 21 بهمن بورس تهران درخصوص بازارگردانی سهام شرکت آسان پرداخت پرشین از دیروز عملیات بازا‌رگردانی نماد معاملاتی این سهم به مدت سه ماه آغاز شد. به این ترتیب کارگزار بازارگردان، کارگزاری پارسیان و بازارگردانی سهم را تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام می‌دهد. همچنین دامنه مظنه حداکثر ۳ درصد، دامنه نوسان ۵ درصد، حداقل سفارش انباشته ۱۰۰ هزار ورقه و حداقل معاملات روزانه ۶۷۲ هزار ورقه بهادار تعیین شده است.

همچنین در این گروه ایران ارقام فروش یک باب واحد مسکونی واقع در استان یزد را انجام داد. شرکت اعلام کرده که از این محل حدود ۵۵۰ میلیون تومان سود شناسایی می‌کند.در گروه بیمه‌ای علی‌رضا بنی‌اسدی قائم مقام مدیرعامل شرکت بیمه تجارت نو از امضای قراردادی برای پوشش بیمه کلیه کارکنان وزارت راه ‌و شهرسازی خبر داد اما جزئیاتی از این رویداد اعلام نکرد. در گروه خودرویی شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به تاثیرات با اهمیت ناشی از قیمت ارز، مبلغ ۷۶میلیارد ریال بابت سود حاصل از تسعیر ارز شناسایی شده است. به این ترتیب شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران اعلام کرده است با توجه به تاثیرات با اهمیت ناشی از تغییرات ارزی (قیمت ارز)، سود سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۹۳درصدی همراه شده است. «خموتور» در ۲۳بهمن۱۳۹۷مبلغ دارایی ارزی خود را یک میلیون و ۴۵۹هزار و ۱۳۲یورو اعلام کرده که این رقم نسبت به سود سال قبل ۲۹۳درصد افزایش داشته است.

با توجه به فروش بخشی از ارزهای موجود در شرکت جهت رفع تعهدات ارزی و مشخص شدن نرخ ارز و قابلیت معامله در سامانه ارز نیما، «خموتور» اعلام کرده است مبلغ ۷۶میلیارد و ۳۳۰میلیون ریال از بابت سود حاصل از تسعیر ارز تحت سرفصل سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی در حساب‌های شرکت منظور شده است. در گروه دارویی شرکت داروسازی امین در گزارش ۹ماهه خود سود هرسهم را ۴۱۱ریال اعلام کرد؛ «دامین» سود خالص این دوره را ۳۴۰میلیارد ریال و سود عملیاتی را ۵۷۲میلیارد ریال اعلام کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰۲ و ۷۸درصد افزایش داشته است.همچنین در این گروه شرکت لابراتوارهای سینادارو در اطلاعیه‌ای از صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت خبر داد؛ «دسینا» عنوان کرده که قرار است سرمایه خود را از ۴۰میلیارد تومان به ۸۰میلیارد تومان افزایش دهد. افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی مزبور از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خواهد بود.

همچنین «دسینا» اعلام کرده که این افزایش سرمایه به‌منظور تامین مالی و تکمیل بخشی از مخارج باقی‌مانده طرح انتقال و توسعه خطوط تولیدی خواهد بود.در گروه تصفیه نفت هفته جاری بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس آغاز می‌شود؛ این پالایشگاه که بنزین یورو ۵  تولید می‌کند، به طور کامل به دست مهندسان ایرانی ساخته شده و در هفته جاری با حضور ریاست‌جمهور فاز سوم آن هم به بهره‌برداری خواهد رسید.در گروه فولادی مجمع فوق‌العاده فولاد‌مبارکه با افزایش سرمایه شرکت موافقت کرد. همچنین در بحث تخصیص کمک‌های بلاعوض این شرکت افزایش کمک‌ها از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیارد ریال تصویب شد.در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی غدیر استعفا داد. به گزارش پتروتحلیل استعفای بیانک، مدیرعامل پتروشیمی غدیر از سوی تاپیکو پذیرفته شد.

همچنین در این گروه، شرکت گلتاش مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد. به این ترتیب «شگل» قصد دارد سرمایه خود را از ۵۰میلیارد تومان به ۱۰۰میلیارد تومان افزایش دهد. این افزایش سرمایه قرار است از محل سود انباشته و به‌منظور اصلاح ساختار مالی شرکت انجام شود. به‌این منظور «شگل» در روز پنج‌شنبه ۹اسفندماه مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای برای تصویب افزایش سرمایه مزبور برگزار خواهد کرد. در گروه برقی جزئیات برنامه فروش سهام تولیدی نیروی برق دماوند توسط بانک دی اعلام شد. بر این اساس بانک دی در نظر دارد بیش از ۴۸/ ۲ میلیارد سهم (معادل ۹۰ درصد) تولید نیروی برق دماوند را با قیمت هر سهم ۴ هزار و ۱۹۰ تومان به فروش برساند. واگذاری مزبور توسط بانک دی در راستای چابک‌سازی بانک‌ها و خروج از بنگاه‌داری اعلام شده است. بانک‌ها در راستای اموال و دارایی‌های مازاد، فروش سهام مازاد را نیز در دستور کار قرار داده‌اند که البته این مساله در راستای خروج از بنگاه‌داری عنوان شده است. ارزش فروش ۹۰ درصدی سهام «دماوند» با قیمت و شرایط اعلامی برای بانک دی بیش از ۴/ ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. نیروی برق دماوند در پایان سال مالی ۲۹ اسفندماه سال ۹۶ به ازای هر سهم ۹۰ تومان سود میان سهامداران تقسیم و به تصویب رساند. در صورت احتساب دارا بودن مالکیت حدود ۳ میلیارد سهم «دماوند» توسط بانک دی، عایدی این بانک از این سهم در سال مالی مزبور ۲۷۰ میلیارد تومان است. در گروه لیزینگی تجارت شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با تغییر نام مواجه شده است؛ به استناد مصوبه مجمع فوق‌العاده، نام شرکت از گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان به واسپاری گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان تغییر یافت. همچنین در مجمع مزبور، موضوع فعالیت شرکت از بازرگانی به واسپاری تغییر یافت.در مجموع بازار دیروز، بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۳۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۴۶میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید