پوشش زیان دسامبر، با رشد ژانویه

دنیای اقتصاد : افت ۳/ ۷ درصدی شاخص‌های بازارهای جهانی در ماه دسامبر خروج سرمایه از صندوق‌های مشترک را به ۴۴ میلیارد دلار رساند و رکورد جدیدی از سال ۲۰۰۸ میلادی (سال بحران مالی دهه قبل) ثبت کرد. هرچند ماه‌ بعد از دسامبر ۲۰۱۸ یعنی ژانویه ۲۰۱۹ میلادی، کاملا روند متفاوتی در پیش گرفته شد. بازارهای جهانی سهام حدود ۷ درصد زیان ماه دسامبر را با صعود سال نو فراموش کردند و ماه دوم سال را نیز با پیشروی ادامه داده‌اند. همچنین پس از ۲ سال، اولین ماه ورود سرمایه از صندوق‌های مشترک به بازار سهام رخ داده است که چشم‌انداز مطلوبی برای سهام تلقی می‌شود. همزمان با صعود وال‌استریت، نوسانات همچنان ادامه دارند، البته با شدت کمتر و جهتی متفاوت با ماه دسامبر.

شاخص‌های بازارهای جهانی سهام روز گذشته خود را مدار صعودی هفته قبل حفظ کردند. شاخص S&P ۵۰۰ بازار سهامنیویورک با رشد ۵/ ۰ درصدی روز سه‌شنبه پنجمین روز صعود متوالی را به ثبت رسانده بود و روز گذشته نیز به دنبال یک روز افزایشی دیگر به تبعیت از بازارهای آسیایی بود. وال‌استریت پس از پشت سر گذاشتن نوسانات شدید ماه پایانی سال گذشته میلادی، اولین ماه سال جدید را با تقویت قابل ملاحظه‌ای به پایان رسانده و در حال انتقال همین خوش‌بینی به ماه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی نیز است. شاخص‌های بورس وال‌استریت با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات تجاری چین و آمریکا در پی اعلام خبر سفر وزرای خزانه‌داری و بازرگانی آمریکا به پکن در هفته آینده، صعودی شدند، به‌گونه‌ای که شاخص داو‌جونز نزدیک به ۷/ ۰ درصد افزایش را تجربه کرد و در همین نرخ ارزش معاملات روزانه بسته شد. شاخص نزدک‌کامپوزیت‌ نیز  ۷۴/ ۰ درصد تقویت شد. پس از آنکه «رابرت کاپلان»، رئیس شعبه ایالتی دالاس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد تا زمان روشن‌تر شدن وضعیت اقتصادی آمریکا، بانک مرکزیباید نرخ بهره را ثابت نگه دارد، از همین رو، بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده افزایش یافت. همچنین افزایش ریسک‌های متنوع هم در عرصه اقتصادجهانی و هم داخلی، باعث شده دولت آمریکا از اعتماد به نفس کمتری در مقایسه با ماه‌های قبل برخوردار باشد.

در بازار نفت، هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱۵ سنت افزایش به ۸۱/ ۵۶ دلار رسید. نفت برنت با ۴۰ سنت افزایش ۱۱/ ۶۲ دلار در هر بشکه مبادله شد. طلا برای تحویل فوری نسبتا بدون تغییر باقی ماند و به ازای ۱۳۱۴ دلار برای هر اونس مبادله شد. تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی بر این باور ایستاده‌اند که قیمت طلا در شرایط کنونی باید بالاتر از ۱۳۰۰ دلار تثبیت شود و این تثبیت قیمت بالاتر از این سطح روانی حساس می‌تواند یک عامل مهم برای ادامه روند صعودی قیمت فلز زرد برای بازار میان‌مدت و در بحبوحه نااطمینانی‌های اقتصادی به‌شمار رود. بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا به‌واسطه افزایش شاخص دلار آمریکا و آغاز سال جدید چینی تحت‌فشار قرار گرفته است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید