عقب‌نشینی اونس در برابر دلار

دنیای اقتصاد : بروز نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین همزمان با تقویت شاخص دلار موجب شد ریسک‌گریزی در فضای بازارها کمرنگ شود. از همین رو تقاضا برای ذخایر امن از جمله طلا کاهش یافت. استقبال کم از سرمایه‌گذاری، قیمت اونس فلز زرد را در معاملات روز دوشنبه با کاهش ۶ دلاری روبه‌رو کرد. اونس طلا در بازارهای جهانی روز ابتدایی هفته را با ثبت قیمت ۱۳۱۱ دلاری سپری کرد.

طلا پس از لمس بالاترین قیمت ظرف ۹ ماه گذشته در معاملات روز پنج‌شنبه با کمرنگ شدن اشتیاق برای دارایی‌های امن وارد کانال کاهشی شد. دلیل اصلی تغییر جریان بازارها گمانه‌زنی‌های مثبت از روند مذاکرات تجاری آمریکا و چین بود. مشاور اقتصادیکاخ سفید از احتمال لغو تعرفه‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان خبر داد.

در صورت توافق دو کشور، نااطمینانی موجود در فضای بازارها کاهش خواهد یافت. شاخص دلار در برابر ین ژاپن به پشتوانه داده‌های مثبت بازار کار آمریکا به بالاترین سطح یک هفته گذشته نزدیک شد. گزارش فرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی هم نشان داد اقتصاد آمریکا همچنان در مدار صعودی به سر می‌برد و دیدگاه بازار را در مورد توقف رشد تدریجی فدرال رزرو که به سود طلا تعبیر می‌شد، خنثی کرد. به‌‌رغم نشانه‌هایی از اقتصاد قوی، به میزان زیادی انتظار می‌رود، فدرال رزرو به لطف نگرانی در مورد رشد جهانی اقتصادی به‌ویژه در چین و اروپا، نرخ بهره را امسال ثابت نگه دارد.

شاخص سهام آسیا و وال‌استریت نیز نزدیک به بالاترین سطح ۴ ماه اخیر خود قرار داشتند. بازارهای مالی چین تحت‌تاثیر تعطیلاتسال نو قمری و مذاکرات تجاری با آمریکا مسیر صعودی را تجربه کردند. در حالی که چین هم تعهد داده تا حداقل میزان خرید سویا از آمریکا را یک میلیون تن افزایش دهد.

تعطیلات سال نو چینی در شرایط معمول تقاضای طلای فیزیکی در این کشور را افزایش می‌دهد، اما افت خرید جواهرات در هند تاثیرگذاری تعطیلات سال نو قمری را خنثی کرد. گزارش شاخص مدیران‌خرید ISM نیز فراتر از پیش‌بینی‌ ۶/ ۵۴ واحدی، به ۵/ ۵۶ واحد رسید و عامل مثبت دیگری را برای رشد نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزها شکل داد. شاخص نااطمینانی سیاسی بلومبرگ پس از سال ۲۰۱۶ میلادی بار دیگر به بالای سطح ۳۰۰ واحدی صعود کرد. این شاخص با ثبت عدد ۳۵۰ واحدی رکورد ۱۲ سال اخیر را جابه‌جا کرد.

حجم معاملات بازارهای جهانی سهام (براساس شاخص FTSE) نیز از ریسک‌گریزی معامله‌گران حکایت دارد. نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا هم با سررسید ۱۰ ساله، دیروز به ۷۱/ ۲ درصد رسید و فاصله سوددهی خود را با اوراق در نسخه ۲ ساله افزایش داد. نرخ بازدهی اوراق با سررسید ۲ ساله نزدیک به ۵۲/ ۲درصد قرار داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید