باد موافق در بادبان بورس

همایون دارابی
دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بهبود روند معاملات بود. بازار دیروز پس از افت‌های قابل ملاحظه روزهای ابتدایی هفته، با تعادل نسبی فعالیت خود را شروع کرد. حمایت برخی سهامداران از بازار و همچنین بهبود دوباره بهای نفت در بازار جهانی موجب شد تا دیروز شاخص کل به مدد در رشد قیمت گروه پتروشیمی و پالایشگاهی شرایط مثبتی را تجربه کند و در پایان معاملات با رشد ۶۸۹ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) به رقم ۱۵۸هزار و ۴۳واحد برسد. شاخص کل هم‌وزن نیز دیروز با افزایش ۱۳۲واحدی عدد ۲۹ هزار و ۴۳۷ واحد را به نمایش گذاشت.
در گروه پتروشیمی دیروز مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌های کود شیمیایی یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه نداریم.  حمید رسولی اظهار کرد: البته با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تمام‌شده تولید، قیمت کودهای یارانه‌ای برای سال آینده بررسی و ارزیابی می‌شود اما تلاش داریم افزایش قیمتی در این زمینه نباشد، بنابراین کشاورزان نگرانی در این خصوص نداشته باشند. مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: کودهای یارانه‌ای توسط ۳ هزار و ۵۰۰ شبکه و کارگزاری با قیمت‌های مصوب عرضه می‌شود. در این گروه همچنین مدیرعامل پتروشیمی پارس از اجرای دو پروژه مشارکتی در طرح‌های توسعه‌ای و استراتژی آینده خبر داد و گفت: افزایش تولید استایرن منومر امکان صادرات را فراهم کرده که بعد از کسب مجوز لازم انجام خواهد شد. مسعود حسنی در مورد برنامه‌های توسعه‌ای این پتروشیمی گفت: قصد داریم با همراهی پتروشیمی آریا ساسول و پتروشیمی جم دو پروژه مشارکتی اجرا کنیم که جزئیات آن را بعد از گرفتن مصوبات هیات مدیره اعلام خواهیم کرد. وی افزود: قصد داریم در طرح‌هایی مشارکت کنیم که تمام خوراک یا بخشی از خوراک آن را تامین کنیم که از محل خوراک‌های صادراتی خواهد بود. تلاش می‌کنیم با این کار ضمن تولید ارزش افزوده مشکلی برای سودآوری شرکت ایجاد نشود. این مقام مسوول در مورد شرایط تولید این مجموعه در ۹ ماه سال جاری گفت: در افت بهره‌وری تولید استایرن منومر به ۴۰ درصد ظرفیت رسیده بود که با تعمیرات اساسی در حال حاضر میزان تولید ۶ درصد نیز بالاتر از ظرفیت اسمی است. این افزایش تولید امکان صادرات را فراهم کرده است. در گذشته نیز صادرات داشتیم اما بنا به اولویت در تامین نیاز داخل کل محصول تولیدی برای مصرف داخل استفاده شد. در شرایط کنونی تولید مازاد از نیاز داخل داریم که می‌توانیم بخشی از آن را بعد از کسب مجوز لازم از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به کشورهای دیگر صادر کنیم. حسنی درباره استراتژی آینده این شرکت گفت: پایداری تولید در اولویت است که این پایداری در رابطه با اقتصاد تولید، توجه به محیط زیست و تامین نیاز جامعه ذی نفعان یعنی کارکنان و مهندسان و پیمانکاران شرکت تعریف می‌شود. همچنین تامین رضایت مشتریان نیز یکی از استراتژی‌های مهم شرکت است. در گروه برقی عضو هیات‌مدیره و معاون هماهنگی مالی و پشتیبانی شرکت توانیر افزود: فقط یک یا دو نیروگاه به بخش خصوصی واقعی واگذار شد و در عمل بیشتر نیروگاه‌ها توسط بخش‌های غیردولتی خریداری شده است.

علی‌اصغر اسماعیل‌نیا با تاکید بر اینکه روند واگذاری‌ها نیاز به اصلاح دارد، گفت: با واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی که در قالب دارایی رخ داد، تمام بدهی‌های مربوط به احداث آنها برای صنعت برق باقی ماند و در عمل فروش نیروگاه‌ها بدون انتقال بدهی به خریدار انجام شد؛ در حالی که باید این واگذاری‌ها در قالب شرکت و با انتقال بدهی به خریدار انجام می‌شد. وی ادامه داد: موضوع دیگر آنکه بخشی از این نیروگاه‌ها نیز در قالب رد دیون به بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی و بنیاد شهید واگذار شد که هیچ کدام با روح سیاست‌های اصل ۴۴ که تاکید بر بازشدن فضا برای حضور بخش خصوصی دارد، همخوانی ندارد. در گروه خودرویی، یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از آغاز اعطای ۴ هزار میلیارد تومان وام از سوی نظام بانکی به دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: این رقم برای پرداخت مطالباتی که قطعه‌سازان از خودروسازان دارند، پرداخت می‌شود. وی افزود: بر این اساس، هر یک از خودروسازان ۲ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی وام دریافت می‌کنند که مطابق با اعلام مدیران شرکت‌های خودروساز، بالغ بر ۸۰ درصد این رقم بابت مطالبات قطعه‌‌سازان از خودروسازان اختصاص خواهد یافت. وی تصریح کرد: قطعه‌سازان مدارک مثبته خود را به خودروساز ارائه خواهند کرد و بر‌اساس آن، معرفی‌نامه‌ای از خودروساز دریافت کرده و به بانک مراجعه می‌کنند.

در گروه غذایی فرابورس شاهد حضور یک دامداری جدید خواهد بود. شرکت کشت و دامداری فکا از دیروز با نماد «زفکا» به‌عنوان صدوهشتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس در گروه زراعت و خدمات وابسته و زیر‌گروه کشاورزی دامپروری و خدمات وابسته درج شد. طبق بررسی‌های بورس پرس، این شرکت ۱۵ مرداد سال ۵۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و در ۲۵ مرداد سال ۵۷ به اداره شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان منتقل شده و در حال حاضر جزو واحدهای تجاری فرعی سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین است. مرکز اصلی شرکت در اصفهان و واحدهای دامداری و زراعت واقع در کبوتر‌آباد بخش کرارج است.

سرمایه اولیه این شرکت ۴۲ میلیون تومان بوده که طی هشت مرحله افزایش سرمایه به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین (سهامی خاص) مالک ۱۰۰ درصدی این شرکت با ۲۰۳ نفر نیروی انسانی به شمار می‌آید.شرکت کشت و دامداری فکا یکی از بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده‌های شیر با تولید تقریبی ۱۶۰ تن در روز و یکی از بزرگ‌ترین‌ واحدهای توزیع‌کننده تلیسه آبستن در ایران به تعداد حدود هزار راس در سال است. در گروه انفورماتیک دیروز نماد ایران ارقام برای شفاف‌سازی فروش ملک متوقف شد. براساس اعلام این شرکت شش دانگ یک واحد مسکونی واقع در خیابان فرشته را به فروش می‌رساند.در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران پس از تقسیم سود تصمیم به افزایش سرمایه گرفته است. برهمین اساس سرمایه شرکت از مبلغ ۱۹۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲۶۵۰میلیارد ریال معادل ۳۹ درصد از محل سود انباشته افزایش می‌یابد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۵۸میلیارد تومان و در فرابورس به هزار و ۳۱۳میلیارد تومان بالغ شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید